اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

طراحی سیستمی جدید برای رمزارزهای پایدار در صرافی‌های رمزارزی

بایننس و هوُبی چند رمزارز پایدار را به منظور کاهش ریسک و افزایش پایداری، در یک مارکت جدید با یکدیگر ترکیب کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • همانطور که می‌دانیم، بازار رمزارزی از ابتدای سال تاکنون، به‌طور میانگین 80 درصد از ارزش خود را از دست داده است، برخی رمزارزها که آن‌ها را به عنوان «رمزارزهای پایدار(Stablecoin)» می‌شناسیم به منظور حفاظت از سرمایه‌گذاران در مقابل این چنین اتفاقاتی طراحی شده‌اند. در سقوط اخیر بازار رمزارزهای پایدار با توجه به توانایی‌شان در حفظ ارزش سرمایه‌ی خود ارزیابی شدند. بررسی عملکرد رمزارزهای پایدار در صرافی‌های بزرگ رمزارزی نشان می‌دهد که این رمزارزها تا حدودی موفق بوده‌اند.

پروتکل‌های ویژه در Binance و Huobi

صرافی بایننس اخیرا اعلام کرد که سیستم جدید رمزارزهای پایدار را ایجاد خواهد کرد. بر اساس اطلاعات موجود در وبلاگ بایننس، این صرافی رمزارزی را ایجاد می‌کند که تمامی رمزارزهای پایدار را شامل می‌شود. بایننس همچنین بازار USDT را به USDⓈ تغییر داد؛ این بازار به جای یک رمزارز پایدار، ترکیبی از رمزارزهای پایدار را نمایندگی می‌کند.

این حرکت شبیه اقدامی است که Huobi پیش از سقوط بازار رمزارزی در ماه اکتبر انجام داد. این صرافی سنگاپوری برنامه‌ی یکپارچه سازی رمزارزهای پایدار را با نام HUSD راه‌اندازی کرد. بر اساس اطلاعیه‌ی این صرافی HUSD چهار رمزارز پایدار شامل Paxos Standard، Circle USD، TrueUSD و Gemini Dollar را نمایندگی می‌کند.

آیا درباره‌ی راه حل نوآورانه‌ی Huobi در زمینه‌ی رمزارزهای پایدار(HUSD) می‌دانید؟ در اینفوگرافیک ارائه شده به شکل ساده در مورد آن بیشتر بیاموزید. اگر در مورد آن سوالی دارید آن را به صورت کامنت مطرح نمایید و ما به آن پاسخ خواهیم داد.

برخلاف رمزارزهای پایدار که ارزش آن‌ها به دارایی‌های ذخیره همانند طلا و یا دلار آمریکا بستگی دارد. سیستم ارز پایدار ارائه شده توسط صرافی‌ها به عملکرد رمزارزهای پایدار بستگی دارد. به عنوان مثال، صرافی می‌تواند توکن خصوصی خود را به منظور نمایندگی تمامی رمزارزهای پایدار موجود در پلتفرم خود ایجاد نماید. این توکن‌های پایدار می‌توانند با به‌کار‌گیری رمزارزهای پایدار مختلف و تقسیم ریسک بین چند رمزارز پایدار، ریسک نهایی را کاهش دهند. بنابراین حتی اگر یکی از آنها اعتبار خود را از دست بدهد، دیگر رمزارزها به سرعت می‌توانند شرایط را کنترل کنند.

آیا سیستم رمزارزهای پایدار کارآمد است؟

رمزارزهای پایدار به دلیل عدم انعطاف و شفافیت در فعالیت خود، مورد انتقاد قرار دارند. تتر(Tether) که با نماد USDT در بازار معامله می‌گردد، یکی از اولین رمزارزهای پایداری است که ادعا می‌شود به نسبت یک به یک توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌گردد. با این وجود با افزایش تردید معامله گران نسبت به عدم وجود منابع کافی برای پشتیبانی از تتر‌های منتشر شده، ارزش دلار تتر نسبت به دلار آمریکا در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد.

خلاء اطمینان به تتر، شرکت‌های دیگر را تشویق به راه‌اندازی رمزارزهای پایدار کرد. برای مثال صرافی رمزارزی Circle، Circle USD را راه‌اندازی نمود. Gemini نیز در اقدامی مشابه، Gemini Dollar را راه‌اندازی نمود. با ظاهر شدن رمزارزهای پایدار بیشتر، این فهرست افزایش یافته و یک بازار رمزارزی موازی را ایجاد کرده است.

قطعا در سقوط اخیر بازار رمزارزی، توانایی هر یک از رمزارزهای پایدار مشخص گردید. اغلب رمزارزهای پایداری که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، در زمانی که دیگر رمزارزها سقوط کردند، توانستند ارزش خود را در برابر دلار آمریکا حفظ کنند.

با این حال، رمزارزهای پایدار می‌توانند با انواع دیگری از مشکلات مواجه گردند. برای مثال، یک پروژه‌ی رمزارزی پایدار می‌تواند در هنگام مواجهه با تقاضای بالا، توکن‌های زیادی را منتشر کند که ممکن است ارزش توکن‌های منتشر شده بر ذخیره‌ی دارایی آن‌ها غلبه نماید. همانند سیستم وام‌دهی بانک‌ها که معمولا بیشتر از سپرده‌های بانکی وام اعطا می‌کنند.

تتر نیز با مساله‌ی مشابهی مواجه شده است. ادعا می‌شود این رمزارز کاملا توسط دلار آمریکا کنترل می‌شود، اما این شرکت از انجام یک حسابرسی عمومی که می‌تواند وجود منابع کافی برای پشتیبانی از USDTهای منتشر شده را به اثبات برساند، امتناع می‌کند. این رمزارز، پس از ناتوانی در حفظ ارزش دلاری خود، قسمتی از ارزش بازار خود را از دست داده است.

از طرف دیگر، Circle با انتشار گزارش شرکت حسابرسی خود (Grant Thornton)، تلاش می‌کند ذخایر خود را به اثبات برساند. این گزارش نشان می‌دهد که Circle USD توسط ذخایر پولی بیشتر از آنچه که تعیین شده است، پشتیبانی می‌گردد؛ یعنی این شرکت می‌تواند پاسخگوی تقاضای کاربران در آینده باشد.

با این وجود، گزارش فوربز در این زمینه مشخص کرد که گزارش Grant Thornton تنها نشان می‌دهد که در حساب‌های بانکی Circle چه مقدار پول وجود دارد و نه بیشتر.

ممکن است رمزارزهای پایدار در آینده با مشکل مواجه گردند مگر آن‌که خود را در معرض قوانین سختگیرانه‌ای همانند قوانین سیستم‌های ذخیره کسری(fractional reserve systems) که بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند، قرار دهند. آن‌ها برای افزایش پایداری و جذابیت به روابط قدرتمند‌تری با بانک‌های قانونی نیاز دارند تا شاید توکن‌های رمزارزهای پایدار از طریق کارت‌های اعتباری و یا اپلیکیشن‌های پرداخت قابل استفاده گردد.

آیا به نظر شما، سیستم جدید رمزارز پایدار ترکیبی ارائه شده توسط برخی از صرافی‌های رمزارزی کارآمد خواهد بود؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC
دکمه بازگشت به بالا