اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

وابستگی اکوسیستم غیرمتمرکز بیت کوین به زیرساخت‌های متمرکز اینترنت دوباره اثبات شد

قطعی موقت خدمات DNS شرکت کلادفلیر باعث سقوط ناگهانی تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین شد

نکات برگزیده مطلب
  • روز گذشته سرویس دی‌ان‌اس(DNS) شرکت کلاد‌فلیر(Cloudflare) برای مدتی غیرفعال شد و دسترسی کاربران به برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز و کیف‌پول نگهداری بیت کوین غیرممکن گردید. گرچه این رویداد تنها ۲۵ دقیقه طول کشید، اما همین موضوع باعث ایجاد نگرانی زیادی بین کاربران اینترنت و حوزه‌ی رمزارز شد، زیرا در طول این مدت تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین با کاهش چشم‌گیر روبرو شد. این رویداد یک بار دیگر ثابت کرد که شبکه‌ی غیرمتمرکز بیت کوین همچنان بر زیرساخت‌های متمرکز فعلی متکی است.

خارج از دسترس

روز گذشته سرویس دی‌ان‌اس(DNS) شرکت کلاد‌فلیر(Cloudflare) برای مدتی غیرفعال شد و همین موضوع منجر به غیرقابل دسترس شدن برخی از وب‌سایت‌های بزرگ گردید، از جمله چندین صرافی مبادله‌ی رمزارزی و کیف‌پول آنلاین نگهداری بیت کوین.

این رویداد تقریباً ۲۵ دقیقه طول کشید و پس از این زمان دوباره فعالیت‌های DNS شرکت کلادفلیر از سر گرفته شد، اما در همین مد زمان کوتاه نیز کاربران حدس و گمان‌هایی در رابطه با این اتفاق ارائه کردند. برخی از کاربران تاجایی پیش رفتند که این رویداد کوتاه مدت را یک حمله‌ی تروریستی به زیرساخت‌های اینترنت توسط یک گروه هکر یا رژیم سرکش توصیف کردند.

کلادفلیر CloudFlare بیت کوین Bitcoin BTC

البته پس از مدت کوتاهی مشخص شد که چنین نیست و صرفاً ایجاد یک خطا در روتر مستقر در آتلانتا باعث بوجود آمدن این قطعی موقت شده است.

جالب اینجاست که گرچه رویداد فوق هیچ تاثیری بر عملکرد شبکه‌ی غیرمتمرکز بیت کوین نداشته است، اما همزمان شاهد آن بودیم که حجم مبادله و تعداد تراکنش‌های این شبکه‌ی رمزارز دچار افت شدید شد.

یکی از فعالان حوزه‌ی رمزنگاری در رابطه با این موضوع اعلام نموده که احتمالاً به دلیل از دسترس خارج شدن برخی صرافی‌های بزرگ و کیف‌پول‌های رمزارزی شاهد این کاهش ناگهانی حجم مبادله هستیم.

خطا در روتر مستقر در آتلانتا باعث قطع شدن اینترنت شد

همانطور که گزارش شده است، روز گذشته برخی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های موجود با اختلال شدید روبرو شده و برای مدت کوتاهی از دسترس کاربران خارج شدند. این مشکل سریعاً پیگیری و در نهایت مشخص شد که سرویس DNS شرکت کلادفلیر(آدرس 1.1.1.1) دچار نقص شده است.

مدت زمان کوتاهی این مشکل برطرف شد و تقریباً پس از گذشت ۲۵ دقیقه تمام سرویس‌ها و خدمات مرتبط با این آدرس DNS دوباره به حالت عادی بازگشتند. در این مدت زمان، برخی از شناخته شده‌ترین پلت‌فرم‌های مبادله‌ی بیت کوین از جمله کوین‌بیس(CoinBase) و همچنین تعداد زیادی از کیف‌پول‌های آنلاین نگهداری بیت کوین، غیرقابل دسترس بودند.

گرچه برخی کاربران سریعاً نسبت به این رویداد واکنش نشان داده و آن را یک حمله‌ی ناگهانی توصیف کرده بودند، اما پس از مدت کوتاهی مشخص شد که چنین نیست و تنها یک نقص فنی باعث قطع شدن خدمات کلادفلیر شده است.

در بیانیه‌ای که شرکت کلادفلیر پس از این رویداد منتشر نموده، توضیح داده شده است که این خطاء در یکی از سرورهای جهانی آن رخ داده است و ترافیک ورودی آن دچار اختلال گردیده است. در این بیانیه همچنین صراحتاً توضیح داده شده است که این اختلال کوتاه مدت نتیجه‌ی حمله به شبکه‌ی زیرساخت این شرکت نیست.

در قسمت‌هایی از بیانیه‌ی فوق آمده است:

امروز بعد از ظهر ما شاهد خاموشی بعضی از قسمت‌های شبکه بودیم. این رویداد نتیجه‌ی یک حمله‌ی سازمان یافته به شبکه‌ی زیرساخت نبود، بلکه به نظر می‌رسد به دلیل خطاء در یک روتر جهانی این مشکل پدیدار شده و باعث شده قسمتی از شبکه از دسترس خارج شود. Cloudflare

سقوط ناگهانی تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین

از آنجا که در طول این قطعی موقت کاربران به کیف‌پول‌های آنلاین و حساب صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز خود دسترسی نداشتند، شبکه‌ی بیت کوین دچار یک سقوط ناگهانی در تعداد تراکنش شد.

کلادفلیر CloudFlare بیت کوین Bitcoin BTC
سقوط ناگهانی تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین مشهود است

آقای جیمسون لوپ(Jameson Lopp) یکی از فعالان حوزه‌ی رمزنگاری و مدیرعامل شرکت کاسا(Casa) با اشاره به نمودار ادامه‌ی مطلب و ارائه‌ی توضیحاتی پیرامون سقوط ناگهانی سطح مبادلات شبکه‌ی بیت کوین، در رابطه با تاثیر احتمالی این رویداد کوتاه مدت بر روی شبکه‌ی بیت کوین صحبت کرده است.

وی در رابطه با این موضوع اعلام نموده که:

قطع شدن خدمات DNS‌ شرکت کلادفلیر تاثیر چشم‌گیر بر روی نرخ تراکنش‌های آنلاین بیت کوین داشته است، که احتمالاً به دلیل عدم دسترسی کاربران به کیف‌پول‌های آنلاین محبوب می‌باشد. Jameson Lopp

این موضوع نشان می‌دهد که اکوسیستم صنعت رمزارزها همچنان به زیرساخت‌های متمرکز اینترنت وابسته بوده و یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بیت کوین همچنان پابرجاست.

نظر شما در رابطه با تاثیر چشم‌گیر قطعی موقت خدمات DNS بر روی شبکه‌ی غیرمتمرکز بیت کوین چیست؟ چه راهکاری برای جداسازی صنعت رمزارزها از زیرساخت‌های متمرکز فعلی وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا