اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

فعالیت‌های شبکه‌ی آزمایشی مدالا و کلاینت پریسم دوباره از سر گرفته شد

توسعه‌دهندگان «پریسماتیک لبز» پس از بررسی دلایل توقف فعالیت شبکه‌ی آزمایشی مدالا، یک بروزرسانی جهت رفع مشکلات فعلی ارائه کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • چند روز قبل به صورت ناگهانی شبکه‌ی آزمایشی مدالا و کلاینت پریسم دچار اختلال نرم‌افزاری شدند و تمام فعالیت‌های آن‌ها متوقف شد. پس از مدتی توسعه‌دهنگان پریسماتیک لیز(Prysmatic Labs) متوجه شدند که توقف ناگهانی سرویس‌دهنده‌ی تاریخ و زمان شرکت کلادفایر باعث بروز این مشکل شده است. در همین راستا روز ۱۷ام آگوست توسعه‌دهندگان این شبکه‌ی آزمایشی یک بروزرسانی نرم‌افزاری برای رفع مشکلات فعلی ارائه کردند.

مشکلات مدالا رفع شد

شرکت پریسماتیک لبز(Prysmatic Labs) پس از بروز اشکالات نرم‌افزاری در تاریخ ۱۴ آگوست و توقف فعالیت‌های شبکه‌ی آزمایشی مدالا(Medalla)، اعلام کرد که به دنبال راه‌حل رفع این مشکل پیش‌بینی نشده می‌باشد. حال این شرکت اعلام نموده که برای رفع آن چند بروزرسانی ارائه کرده است.

Prysmatic Labs پریسماتیک لبز اتریوم شبکه‌ی آزمایشی

شبکه‌ی آزمایشی مدالا در واقع یک شبکه‌ی عمومی است که جهت پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام نسخه‌ی دوم بلاک‌چین شبکه‌ی اتریوم(ETH 2.0) راه‌اندازی شده است. تا چند روز قبل این شبکه‌ی آزمایشی با در اختیار داشتن بیش از ۲۶ هزار کاربر و ۸۳۰ واحد اتر به صورت عادی فعالیت داشت، با این حال یک اشکال نرم‌افزاری ساده باعث شد تا تنها در عرض چند ساعت تمام فعالیت‌های آن با اختلال مواجه شده و در نهایت متوقف شود.

چطور این شبکه‌ی آزمایشی سقوط کرد؟

مشکلات مربوط به توقف فعالیت‌های این شبکه‌ی آزمایشی تنها به دلیل نقص فنی یک مجموعه‌ی شخص ثالث بوده است. روز جمعه، پلت‌فرم ارائه‌ی دهنده‌ی خدمات مرتبط با هماهنگ‌سازی زمان‌ و تاریخ شرکت کلادفایر(Cloudflare roughtime) که توسط گوگل توسعه یافته است، به مدت چندین ساعت از کار افتاد.

کلاینت پریسم(Prysm) برای هماهنگ‌سازی تاریخ و زمان سیستم کاربران خود از خدمات این پلت‌فرم بهره می‌برد، بنابراین توقف فعالیت سیستم شرکت کلادفایر باعث تداخل در زمان سیستم‌های کلاینت پریسم شد و همین موضوع در نهایت منجر به مشکلات فوق‌الذکر گردید.

این مشکل باعث ایجاد تغییرات در سیستم زمان و ساعت داخلی شبکه شد. بخش‌های مختلف شبکه نیز به دلیل همین مشکل ساعات مختلف(با تاخیر حداکثری ۴ ساعت) را به نمایش می‌گذاشتند.

تایید‌کنندگان شبکه، شرکت‌کنندگانی که در راستای ارائه‌ی پیشنهاد و تایید بلاک فعالیت دارند، همگی به طور نادرستی پیشنهاد بلاک‌های آتی را ارائه می‌کردند. نه تنها این مشکل بروز کرد، بلکه آن‌ها دیگر قادر نبودند به درستی بلاک‌های موجود را پردازش کرده و یا پاداش دریافت کنند.

در نتیجه‌ی تمام این مسائل، تعداد شرکت‌کنندگان در شبکه‌ی آزمایشی که اعتبارسنجی بلاک‌ها را بر عهده داشتند، با افت شدید روبرو شد و میزان حضور آن‌ها از ۷۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافت.

یکی از مسائلی که به واسطه‌ی قطع شدن فعالیت‌های شبکه‌ی آزمایشی مورد توجه قرار گرفت این بود که که گره‌های کلاینت پریسم در صورت خرابی سرورهای ارائه‌کننده‌ی تاریخ و ساعت شرکت کلادفایر، از سرویس پشتیبان دیگری بهره‌مند نیستند.

توسعه‌دهندگان چطور مشکل را برطرف کردند؟

آزمایشگاه‌های پریسماتیک لبز پیش از ارائه‌ی یک بروزرسانی جهت رفع این مشکل نرم‌افزاری، چندین اصلاحات اساسی در سیستم ایجاد کرد.

تیم توسعه‌دهنده‌ی کلاینت پریسم در ابتدا یک بسته‌ی نرم‌افزار به نام آلفا۲۲(Alpha.22) جهت رفع مشکلات فعلی شبکه‌ی آزمایشی مدالا ارائه کرد. به گفته‌ی توسعه‌دهندگان این بسته‌ی نرم‌افزاری «برای بهبود و پیشرفت بخش همگام‌سازی اولیه است که می‌تواند به حل مشکلات مربوط به همگام‌سازی تاریخ و زمان شبکه‌ی آزمایشی مدالا کمک کند».

تیم توسعه‌ی پریسماتیک لبز با انتشار یک پست توییتر همچنین توضیح داد که:

ما به یاری همه جهت راه‌اندازی مجدد و رفع مشکلات شبکه‌ی آزمایشی نیاز داریم؛ و یکی از بهترین راه‌های اضافه شدن همتای سالم(Healthy Peers) به شبکه این است که گره‌های خودتان را بروزرسانی کنید. Prysmatic Labs Team

آقای ون لون(Van Loon) بنیانگذار پریسماتیک لبز و یکی از توسعه‌دهندگان پروتکل اتریوم، بر لزوم ارائه‌ی شبکه‌های آزمایشی جهت کشف اینگونه مشکلات تاکید کرد و توضیح داد که وجود شبکه‌های آزمایشی پیش از عرضه‌ی شبکه‌ی اصلی بسیار ضروریست.

نظر شما در رابطه با مشکلات پیش آمده در شبکه‌ی آزمایشی مدالا چیست؟ چه راهکاری برای مقابله با چنین مشکلات وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا