اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ارزش بازارهای سهام به اندازه‌ی ۷۰۰ میلیون واحد بیت کوین سقوط کرد!

به دلیل ترس از رکورد اقتصادی و بحران‌های ژئوپلتیک به وجود آمده، تنها در عرض چند روز ارزش بازارهای سهام بیش از ۶ تریلیون دلار سقوط کرد

نکات برگزیده مطلب
  • به دلیل ترس از رکورد اقتصادی و بحران‌های ژئوپلتیکی همچون شیوع گسترده‌ی بیماری کرونا، هفته‌ی گذشته یک روند فروش گسترده در بازار سهام شکل گرفت که نتیجه‌ی آن کاهش ناگهانی شاخص‌های ارزش و سقوط ۶ تریلیون دلاری بازار جهانی شد. یک محاسبه‌ی ساده نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن قیمت فعلی رمزارز بیت کوین، ۶ تریلیون دلار کاهش ارزش روزهای گذشته معادل با ۶۹۴ میلیون و ۵۷۳ هزار ۸۷۳ واحد رمزارز بیت کوین بوده است، درحالیکه مجموع ذخایر بیت کوین تنها ۲۱ میلیون واحد می‌باشد.

سقوط بازار سهام

بازار سهام یک سیستم بسیار توسعه یافته با یک قرن قدمت است که امروزه ده‌ها تریلیون دلار ارزش را در بر گرفته است. هفته‌ی گذشته پس از آغاز یک روند فروش دارایی که به دلیل ترس از رکورد اقتصادی و بحران‌های ژئوپلتیک به وجود آمد، تنها در عرض چند روز ارزش بازار سهام بیش از ۶ تریلیون دلار سقوط کرد. در ادامه برای درک بهتر این سقوط شاخص بازار سهام به مقایسه‌ی آن با معاملات بیت کوین می‌پردازیم.

bitcoin بازار سهام Stock

یک محاسبه‌ی ساده نشان می‌دهد که ۶ تریلیون دلار کاهش ارزش روزهای گذشته در بازار سهام در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیت کوین، ارزشی برابر با ۶۹۴ میلیون و ۵۷۳ هزار ۸۷۳ واحد بیت کوین دارد.

کمپانی بلاک‌فولیو(Blockfolio) با انتشار یک پست توییتری در روز ۲۸ام فوریه نسبت به این تغییرات واکنش نشان داد و اعلام کرد که:

سقوط بازار سهام طی یک هفته‌ی گذشته معادل با ۶۹۴ میلیون و ۵۷۳ هزار ۸۷۳ واحد بیت کوین بوده است. Blockfolio’s Twitter

ذخیره‌ی بیت کوین تنها ۲۱ میلیون واحد است!

البته لازم به یادآوری است که مجموع ذخایر رمزارز بیت کوین تنها ۲۱ میلیون واحد می‌باشد، بنابراین سقوط ناگهانی بازار سهام ۳۳ برابر مجموع ذخایر بیت کوین ارزش داشته است. بازار سهام منعکس کننده‌ی فعالیت‌های اقتصادی بزرگ است، و این موضوع نشان می‌دهد که در صورت افزایش سطح پذیرش بیت کوین، این رمزارز به ارزش قابل توجهی دست خواهد یافت.

در حال حاضر ارزش معاملات بیت کوین در مقایسه با بازار سهام بسیار ناچیز است، گرچه حجم مبادله‌ی روزانه‌ی این رمزارز چیزی حدود ۴۳ میلیون دلار می‌باشد. به دلیل مسائلی همچون مبادلات جعلی در صرافی‌ها(برای افزایش حجم مبادله‌ی روزانه) و سایر موارد مشابه، نقدینگی واقعی بازار بیت کوین ممکن است حتی از این رقم پایین‌تر باشد؛ اما درصورتی که شاهد مبادله‌ی بیت کوین با دارایی‌های سنتی بیشتری باشیم، ممکن است ارزش بالقوه‌ی آن محدودیت‌های فعلی را پشت سر گذاشته و به ارقام بزرگ‌تری برسد.

ارزش بیت کوین نامحدود است

بورس اوراق بهادار نیویورک در حال حاضر از شرکت‌هایی تشکیل شده است که مجموع ارزش آن‌ها بالغ بر ۳۰ تریلیون دلار می‌باشد. برای مقایسه و درک درست این ارزش می‌توان آن را با بیت کوین مقایسه کرد. برای اینکه مجموع ذخایر بیت کوین به ارزش ۳۰ تریلیون دلار برسد، هر واحد رمزارز بیت کوین باید معادل ۱/۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شود، یک فرایند ارزشگذاری عجیب و غریب که تنها در سناریوهای خیالی «بیت کوین ابر قدرت» پیش‌بینی می‌شود.

ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر تنها به اندازه‌ی یک شرکت میان رده است، این بدان معناست که شما با دراختیار داشتن تمام بیت کوین‌های موجود قادر به خرید مالکیت شرکت‌های غول فناوری جهان نخواهید بود، شرکت‌هایی که اکنون نزدیک به ۱ تریلیون دلار و یا حتی بیشتر ارزش دارند. بنابراین پتانسیل بیت کوین زمانی مشخص خواهد شد که این دارایی به عنوان یک سرمایه‌گذاری جریان اصلی به پذیرش عمومی دست یابد؛ این درحالیست که روند پذیرش بیت کوین و سایر رمزارزها به تازگی آغاز شده و در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

تناقض

ارتباط بیت کوین و بازار سهام بسیار متناقض است. بیت کوین جریان مالی سرمایه‌گذاران مشتاق و علاقه‌مند را به خود جذب می‌کند، سرمایه‌گذارانی که هنوز ترس از کود را تجربه نکرده‌اند. به همین دلیل، بیت کوین تا حد زیادی از روند کلی تغییرات بازار سهام پیروی می‌کند.

بازار سهام بیت کوین bTC bitcoin

کوین اِسوِن‌سن(Kevin Svenson) تحلیل‌گر شناخته شده‌ی بازار رمزارزها در رابطه با این موضوع اعلام نموده:

اخیرا سانی دکری یک ویدئو در رابطه با همبستگی بیت کوین و بازار سهام(از دیدگاه کلان) ساخته است، و من باید بگویم که در این مورد با او موافقم. ایوان آن‌تک نیز ویدئوی دیگری در پاسخ به او ساخته است که نشان می‌دهد بیت کوین همبستگی زیادی با بازار سهام ندارد. این موضوع نیز صادق است و من با آن هم موافقم. Kevin Svenson

وی در ادامه‌ی این پست توییتری توضیح داد «من فکر می‌کنم که دلیل وجود اختلاف نظر در رابطه با این موضوع این باشد که بیت کوین به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مبادله می‌شود، درحالیکه بازار سهام اینگونه نیست. این[دسترسی دائمی] به بیت کوین اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای منحصر به فرد و بدون همبستگی مبادله شود. درحالیکه اغلب بیشینه‌های روند صعودی و کمینه‌های روند نزولی بیت کوین با بازار سهام مطابقت زیادی دارد. بنابراین روند تغییرات کلان این دو با یکدیگر ارتباط دارد».

همبستگی یا تضاد

این گفته‌ها درحالیست که بیت کوین در برخی موارد، مانند زمانی که اخبار ناخوشایند در سطح جهان منتشر می‌شود، در جهت مخالف روند نزولی بازار سهام حرکت کرده و به نوعی سقوط شاخص‌های سهام را جبران می‌کند. بیت کوین همچنین بسیار بی‌ثبات است، که احتمالا نشان دهنده‌ی واکنش سریع آن به اتفاقات مختلف می‌باشد.

نظر شما در رابطه سقوط ناگهانی بازار سهام و رابطه‌ی آن با بیت کوین چیست؟ آیا نوعی همبستگی بین رمزارز بیت کوین و بازار سها‌م وجود دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را ما به اشتراک بگذارید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoinist

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا