اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

هاردفورک استانبول بر روی شبکه‌ی اتریوم اجرا شد

این هاردفورک در راستای افزایش عملکرد شبکه از شش پیشنهاد بهبود اتریوم جداگانه تشکیل شده است

نکات برگزیده مطلب
  • ساعاتی قبل با رسیدن به بلاک ۹۰۶۹۰۰۰ در شبکه‌ی اتریوم، هاردفورک استانبول(Istanbul) با موفقیت اجرا شد. این هاردفورک از شش پیشنهاد بهبود شبکه‌ی جداگانه تشکیل شده که به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

هاردفورک استانبول اجرایی شد

جدید‌ترین هاردفورک شبکه‌ی اتریوم(ETH) که «استانبول» نامگذاری شده بود، در بلاک ۹۰۶۹۰۰۰ به این شبکه‌ی رمزارزی افزوده شد. این هاردفورک از شش ارتقاء مجزا تشکیل شده و در راستای افزایش سرعت پردازش و سایر بهبود‌های مورد نیاز شبکه‌ی اتریوم صورت گرفته است.

 ethereum اتریوم استانبول هاردفورک

هاردفورک استانبول هشتمین هاردفورک شبکه‌ی اتریوم بوده و یکی از مراحلی است که پیش از رسیدن به نسخه‌ی دوم اتریوم(Ethereum 2.0) باید انجام شود. و قرار است که افزایش سطح مقاومت در برابر حملات خودداری از ارائه‌ی خدمات(DDoS)، کاهش هزینه‌ی گس(Gas) و همچنین قابلیت همکاری با رمزارزهای پروتکل اثبات کار مبتنی بر equihash(مانند رمزارز زی‌کش) را به همراه داشته باشد.

به کارمزدی که برای ارسال تراکنش‌ها در شبکه‌ی اتریوم دریافت می‌شود، اصطلاحا گس یا Gas می‌گویند. گس معمولا به صورت کسری از یک واحد اتریوم پرداخت می‌شود.

هاردفورک به تغییر اساسی در پروتکل‌های ساختاری و زیربنایی شبکه‌ی رمزارز گفته می‌شود که به وسیله‌ی آن قوانین جدیدی ایجاد می‌شود. این قوانین مشخص می‌کنند که کدام بلاک‌ها و تراکنش‌ها معتبر خوانده شوند. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین، کاربران فعال در یک جامعه‌ی رمزارزی باید با یکدیگر و همچنین توسعه‌دهندگان سیستم همکاری کنند تا برسر تغییرات پیش رو در کلاینت‌های مختلف(که در رابطه با اتریوم می‌توان به Geth، Parity و Nethermind اشاره کرد) به توافق جامع برسند.

تا به امروز شبکه‌ی اتریوم شاهد هفت هاردفورک بوده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قسطنطنیه(Constantinople)، اژدهای جعلی(Spurious Dragon) و بایزانتیوم(Byzantium) اشاره کرد.

درهم و برهمی لحظه‌ی آخر

کمی پیش از اجرایی شدن هاردفورک استانبول در کلاینت پریتی(Parity) اتریوم، یک پیام فوری برای کاربران ارسال شد و از آن‌ها خواسته بود که پیش از راه‌اندازی هاردفورک مذکور، بر روی نسخه‌ی پیش انتشار پریتی یک افزونه را نصب کنند. لازم به ذکر است که ابتدا قرار نبود پیشنهاد EIP-1344 که در رابطه با کدهای عملیاتی می‌باشد، در هاردفورک استانبول گنجانده شود، اما توسعه‌دهندگان در لحظات آخر تصمیم به استفاده از آن گرفتند.

گرچه رفع این مشکل کار بسیار ساده‌ای بود، اما هادسون جیمسون(Hudson Jameson) توسعه‌دهنده‌ی هسته‌ی اتریوم، در پلت‌فرم پیام‌رسان گیتر(Gitter) و در زیرشاخته‌ی مربوط به توسعه‌دهندگان که AllCoreDevs نامیده شده، اعلام کرد که اگر کاربران کلاینت پریتی نتوانند به موقع افزونه و بروزرسانی فوق‌الذکر را دریافت کنند، یک زنجیره‌ی جدید ایجاد شده و احتمال حملات پرداخت مضاعف به وجود خواهد آمد.

آقای جیمسون روز جمعه با ارسال یک پست رسمی اعلام کرد:

کلاینت پریتی حدود ۲۳ درصد از شبکه‌ی اتریوم را تشکیل می‌دهد و معمولا توسط ماینرها بزرگ و صرافی‌های رمزارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. من می‌ترسم اگر یک یا دو صرافی بزرگ بر روی فورک قدیمی باقی مانده و یک یا دو استخر ماینینگ بزرگ نیز بر روی زنجیره‌ی قدیمی به فعالیت خود ادامه دهند، این موضوع باعث سردرگمی و یا حتی وقوع حملات پرداخت مضاعف خواهد شد. Hudson Jameson

پرسش‌های قدیمی

همانطور که در ماه سپتامبر گزارش شده است، با اجرایی شدن هاردفورک استانبول ۶۸۰ مورد قرارداد هوشمند در پلت‌فرم آراگون(Aragon یک پلت‌فرم دولتی) باطل و از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، برخی تغییرات به وجود آمده در کد‌های خاص باعث می‌شود تا نحوه‌ی ارسال سرمایه بین سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز(DAO) دچار تغییراتی شده و بدین ترتیب کاربران مجبور باشند تا به صورت دستی ساختار قرارداد‌های هوشمند از یک مدل به مدل دیگری تغییر دهند.

گرچه پلت‌فرم آراگون تا به امروز از رشد مداوم اتریوم پشتیبانی و حمایت کرده است، اما جورج زاکوییردو(Jorge Izquierdo) مدیر بخش فناوری این پلت‌فرم اعلام نموده که توسعه‌دهندگان اتریوم باید نسبت به افرادی که وظیفه‌ی توسعه و پرورش شبکه را بر عهده دارند، آگاهی بیشتری داشته و از کار‌های آن‌ها باخبر باشند.

وی روز جمعه با ارسال یک ایمیل به خبرگزاری‌های خارجی اظهار نمود:

توسعه‌دهندگان نمی‌خواهند که بر روی یک هدف در حال تغییر خانه‌ی خود را بسازند(تمایل به انجام کار‌های سخت ندارند)، به همین دلیل سازگاری با نسخه‌های پیشین باید جدی گرفته شود. اتریوم دیگر یک اسباب‌بازی نیست، بلکه یک پلت‌فرم با سرمایه‌ی قابل توجه و با نفوذ می‌باشد؛ بنابراین چنین تغییراتی باید پیش از اجرایی شدن به صورت حرفه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. Jorge Izquierdo

جزئیات این هاردفورک

هاردفورک استانبول شامل شش ارتقاء جداگانه یا پیشنهاد بهبود اتریوم(EIP) می‌باشد. در ادامه به بررسی این EIPها می‌پردازیم:

پیشنهاد EIP-152: عملکرد فشرده‌سازی Black2 را به شبکه اضافه می‌کند.

این پیشنهاد بهبود شبکه باعث می‌شود توابع هش BLACKE2b بر روی شبکه‌ی اتریوم با هزینه‌ی بسیار پایینی اجرا شوند. این علاوه بر بهبود قابلیت همکاری بین اتریوم و زی‌کش(Zcash) و بهبود حریم خصوصی شبکه، باعث می‌شود تا قرارداد‌هایی همچون تعویض اتمی بدون نیاز به اعتمادسازی(Trustless Atomic Swaps) بین زنجیره‌ها امکان‌پذیر باشد.

پیشنهاد EIP-1108: کاهش هزینه‌ی گس در پیش کامپایل alt_bn128.

در سال ۲۰۱۸، کتابخانه‌ی زیرساختی و اساسی که توسط مراجع رسمی برای اجرای ECADD و ECMUL مورد استفاده قرار می‌گرفت به کتابخانه‌ی bn256 از Cloudflare تغییر یافت. این کار باعث افزایش عملکرد و کارایی شبکه شد. کاهش هزینه‌ی پیش کامپایل(precompiles) باعث ظهور راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری و افزایش سطح حریم خصوصی در شبکه خواهد شد.

پیشنهاد EIP-1344: کدهای عملیاتی هویت زنجیره یا Chain ID

رویکرد فعلی مجریان و اوپراتور‌های کلاینت‌ها این است که در زمان کامپایل و گرد‌آوری، شناسه‌ی زنجیره تا همان Chain ID را به صورت دستی مشخص کنند. این کار منجر به افزایش خطاهای انسانی و در نتیجه از دست رفتن دارایی و حملات رله(Relay Attacks) خواهد شد.

با اجرایی شدن پیشنهاد EIP-1344، توسعه‌دهندگان می‌توانند براساس کدهای پیشنهادی به هویت زنجیره دسترسی داشته، فرایند اعتبارسنجی آن را انجام داده و به راحتی تغییرات لازم بر روی هویت زنجیره را پیاده‌سازی کنند.

پیشنهاد EIP-1884: قیمت‌گذاری مجدد کد‌های عملیاتی وابسته به سایز

به دلیل رشد چشم‌گیر شبکه‌ی اتریوم، تعدادی از کد‌های عملیاتی این شبکه به منابع زیادی برای عملیاتی شدن نیاز داشتند. پیشنهاد EIP-1884 در راستای ایجاد تعادل بین قیمت و یک عملیات و همچنین میزان منابع مصرفی آن، هزینه‌ی Gas را برای این کدهای عملیاتی افزایش می‌دهد.

پیشنهاد EIP-2028: کاهش هزینه‌ی گس داده‌های مربوط به تراکنش‌ها

این پیشنهاد بهبود شبکه باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ی گس Calldata از ۶۸ به ۱۶ گس برای هر بایت می‌شود. براین اساس، داده‌های بیشتری در یک بلاک جای خواهند گرفت، که نتیجه‌ی آن پهنای باند بیشتری و افزایش مقیاس‌پذیری شبکه می‌شود.

بلاک‌های بزرگ‌تر همچنین دارای پیامد‌های امنیتی نیز هستند، زیرا انتقال داده‌ها در شبکه با تاخیر بیشتری مواجه خواهد شد. در نتیجه، در زمان تعیین شده گره‌های کمتری به وجود خواهد آمد و هزینه‌ی حمله به شبکه نیز کاهش خواهد یافت.

پیشنهاد EIP-2200: اندازه‌گیری گس شبکه برای عملیات‌های SSTORE

پیشنهاد EIP-2200 برای «اندازه‌گیری گس شبکه بر SSTORE» یک تعریف ساختاری ارائه می‌کند. نتیجه این خواهد بود که طرح کاهش گس باعث خواهد شد تا قرارداد‌ها بتوانند توابع جدیدی مانند قفل‌های ورودی مجدد(re-entry lock) و ارسال مجدد قرارداد مشابه(same-contract multi-send) را اضافه کنند.

 

نظر شما در رابطه با این فورک و وعده‌های داده شده چیست؟ آیا استانبول می‌تواند باعث بهبود عملکرد شبکه‌ی اتریوم شده و ما شاهد تغییرات به وجود آمده باشیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
CoindeskTheblockcrypto

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

یک نظر

  1. واقعا سایت خوبیی دارید مرسی که اینطور مقالات رو سریع و کامل منتشر میکنید.

دکمه بازگشت به بالا