اخبار داخلیاخبار و مقالات

رمزارزها برای رفع مشکلات مبادلات مالی کشور مناسب نیستند

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است که به دلیل حجم پایین مبادلات رمزارزی، نمی‌توان از این فن‌آوری برای حل مشکلات مبادلات مالی کشور استفاده کرد

نکات برگزیده مطلب
  • هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها با اشاره به تحریم‌ها و کمبود نقدینگی برای جذب سرمایه در بخش خصوصی اظهار داشت که دولت و مجلس برنامه‌ای برای رفع مشکلات مبادلات مالی با استفاده از رمزارزها ندارند.

استفاده از رمزارزها برای رفع مشکلات مبادلات مالی کشور

اگرچه رمزارز‌ها همچنان در مبادلات بین‌المللی و تبادلات مالی جهان و مخصوصا مبادلات رسمی به‌طور گسترده‌ استفاده نمی‌شوند، باید در نظر گرفت که مدت زمان زیادی از تولد این تکنولوژی نوظهور سپری نشده است و این تکنولوژی همچنان در مسیر پیشرفت و تکامل قرار دارد. ورود شرکت‌های بزرگ همانند فیسبوک و تلگرام به حوزه‌ی رمزارزها و مواجه با مشکلات قانون‌گذاری نشان دهنده‌ی آغاز به‌کارگیری این تکنولوژی در جریان اصلی تبادلات پولی جهان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش ارز‌های دیجیتال در تأمین سرمایه گفت:

ارز‌های دیجیتال در اندازه و حجمی نیستند که بتوانند مشکلی از کشور را حل کنند و جایگزین مبادلات بانکی شوند، بلکه هم‌اکنون در مقیاس پایین به صورت خرید‌های خانگی و کوچک مبادله می‌شوند. هدایت الله خادمی

اظهارات خادمی در مقابل نظر دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور مطرح می‌شود. بر اساس گزارش کوینیت، ابوالحسن فیروزآبادی، در سال گذشته اعلام کرده بود که رمزارزها راهکار حل مشکل نقدینگی و تبادلات ارزی کشور هستند.

مقایسه‌ی بازار رمزارزی با مبادلات بین المللی و بازار بورس

بر اساس گزارش گمرک ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در طول سال گذشته(در سال ۱۳۹۷) حدود ۸۷ میلیارد دلار بوده است. از مجموع این رقم، سهم صادرات ۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده ارزش واردات کالا به ایران در هر روز 116,712,328 دلار تخمین زده می‌شود، در حالی که بر اساس داده‌های وب‌سایت Coinmarketcap کل ارزش معاملات در بازار رمزارزی در روز 15 اکتبر 53,355,615,743 دلار اعلام شده است. ارزش معاملات بیت کوین نیز در همین روز 14,865,251,127 دلار اعلام شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار عهده‌دار نظارت و عملیات بازار اوراق بهادار ایران است. بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط شركت مديريت فناوري بورس تهران، ارزش معاملات بورس در روز 15 اکتبر سال جاری 11,306,678,047,213,820 ریال معادل 98,319,017,801 دلار اعلام شده است.

نمودار حجم معاملات بورس ایران – بهمن 95 تا مهر 98

نظر شما در رابطه با امکان استفاده از رمزارزها برای مبادلات بین‌المللی چیست؟ آیا مبادلات رمزارزی در نهایت جایگزین مبادلات بانکی خواهند شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

منبع
Yjc
دکمه بازگشت به بالا