اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

انقلاب بلاکچین و اهمیت هوشیاری جوامع در آن

تغییر جهان با بلاکچین به وسیله اقشار مختلف مردم

در دنیایی که همه چیز بر اساس قرارداد‌ها استوار است، شبکه‌های آنلاین با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین توانایی بالقوه‌ای برای اعمال تغییرات اساسی در روش انجام تراکنش‌های ما را دارند، خواه این تراکنش ما در جهت مبادله‌ی ارزی، خرید کالا، دارایی، داده و یا هر چیز دارای ارزش دیگری از جمله کار باشد.

مهم نیست که این کار یک کار نیمه‌وقت و یا تمام وقت باشد، در هرصورت بلاک‌چین فرصت‌ها و همچنین ریسک‌ها مختلفی را برای افراد و اتحادیه‌های بازرگانی فراهم می‌کند. همچنین این نکته بسیار حائز اهمیت است که ابتدا درک سیستم و خطرات ذاتی آن در مورد استفاده از داده‌ها و مسائل نظارتی و قانون‌گذاری فهمیده شود.
در اینجا به صورت خلاصه در مورد نحوه‌ی کارکرد بلاکچین توضیح می‌دهیم: هنگامی که یک تراکنش در شبکه‌ی بلاک‌چین و یا فهرست‌ توزیع ثبت می‌شود، برای همیشه آنجا باقی خواهد ماند زیرا که آن بلاک از زنجیره مورد نظر هرگز تغییر نمی‌کند و حذف نمی‌شود. هرکسی که مجوز پیوستن به بلاک‌چین را دریافت کرده باشد نیز می‌تواند همان اطلاعات را به صورت زنده مشاهده کند. یک بلاکچین متعلق به یک کنترل کننده نیست بلکه به تمام کاربران آن تعلق دارد. بنابراین با دانستن اینکه چه کسی چه مقدار دارایی دارد اعتماد سازی در این شبکه انجام می‌شود و شفافیت کار را تضمین می‌کند.

بلاک‌چین همیشه در تلاش است تا معنای اعتماد را به عنوان عنصری که در دل معماری سیستم ساخته شده است، دوباره تعریف کند. به این ترتیب به طرفین اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به داشتن اعتماد به فرد مورد نظر و تنها بر اساس قواعد مورد توافق طرفین، به انجام مبادله و تراکنش بپردازند که به این قواعد و توافق‌نامه‌ها قرارداد هوشمند گفته می‌شود.
در واقع این سیستم مبتنی بر کدی می‌باشد که حاوی مجموعه‌ای از قوانین و مجازات‌ها است که مرحله به مرحله توصیف شده‌اند و بر اساس مقبولیت توسط طرفین مبادله‌ طراحی و در بلاک‌چین کدگذاری شده و به طور خودکار و بدون دخالت شخص ثالث اجرا می‌شود.
بلاک‌چین در حال حاضر بخشی از زندگی ما است. این تکنولوژی توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود تا مدل‌های جدیدی از کسب و کار و همچنین سیستم‌های پرداختی را بسازند. بانک‌های بزرگ در حال بررسی و آزمایش آن برای انجام مبادلات مالی و پرداخت وام‌های صنفی هستند. دولت‌ها از آن برای ارائه‌ی هویت دیجیتال و نقشه برداری زمین استفاده می‌کنند. حتی نیرو‌های پلیس نیز از آن برای انجام تخقیقات جنایی استفاده می‌کنند.

اهمیت بلاکچین برای کارگران و کارمندان

به عنوان یک فن‌آوری که می‌تواند منجر به یک دگرگونی کامل در نحوه‌ی تبادل کالا و ارائه‌ی خدمات شود، کارگران و کارمندان جامعه باید بلاک‌چین را تحت نظر داشته باشند. اعتبار برای کسب و کارهای کوچک، اشتغال موقت و استخدام، سه حوزه‌ای هستند که ما در حال حاضر می‌توانیم تاثیر مستقیم این تکنولوژی را بر روی آن‌ها مشخص کنیم و در آینده شاهد آن باشیم.

1- تامین اعتبار برای کسب و کار‌های کوچک:

Viola Llewellyn
Viola Llewellyn

در آفریقا دسترسی به سرمایه برای امور مالی یک مشکل واقعی برای اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط(SME) است. بسیاری از این شرکت‌ها از بخش بانکداری سنتی حذف می‌شوند. ویولا لولین(Viola Llewellyn) برای ایجاد فرصت‌های شغلی، با همکاری چند تن دیگر اقدام به تاسیس Ovamba Solutions کرد که یک پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین است و سرمایه‌گذاران بین‌المللی را از ایالات متحده، انگلستان و ژاپن به طور مستقیم به شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقایی متصل می‌کند تا بتوانند به خدمات و سرویس‌های مالی کوتاه مدت دسترسی پیدا کنند.

بلاک‌چین می‌تواند شفافیت روند کار را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند زیرا همه می‌توانند به راحتی روند مبادلات، تمامی مشتریان، برنامه‌های کاربردی و غیره را مشاهده کنند. لولین همچنین قصد دارد تا با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارزها بسیاری از موانع تجاری که هنوز در آفریقا وجود دارد را برطرف کند.
این پلت‌فرم از الگوریتمی استفاده می‌کند که با استفاده از بیش از ۵۰۰ نقطه پردازش داده می‌تواند میزان ریسک SMEها را قبل از مصرف دارایی‌هایشان، برآورد کند. کاربران با استفاده از یک تلفن همراه به یک پلت‌فرم تحت وب متصل می‌شوند، و بدون دانستن زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی، می‌توانند به راحتی به وسیله‌ی زبان مادری خودشان ارتباط برقرار کنند. Ovamba همچنین به نمایندگی از SMEها عملیات خرید دارایی/موجودی را انجام می‌دهد و در این پروسه تنها سهم اندکی را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. مبادله به وسیله‌ی موجودی اوامبا تامین می‌شود و با یک برنامه‌ی بازپرداخت منظم به کسب و کار مورد نظر اجازه می‌دهد تا سطح نقدینگی خود را حفظ کنند.
این عمل با کمک کردن به ارتباط کسب و کار‌های کوچک و کشاورزان آفریقایی به آن‌ها شانس دسترسی به بودجه‌ی کم هزینه‌تر را داده است، می‌توان گفت این روند باعث بقا و رشد این کسب و کارها گردیده است.

2- اشتغال موقت:

Andrea Pinna
Andrea Pinna

آندره پینا(Andrea Pinna) و برخی دیگر از محققان در زمینه‌ی اشتغال موقت، یک سیستم اشتغال غیرمتمرکز را پیشنهاد می‌دهد که روند استخدام را ساده‌تر و عادلانه‌تر کرده است. در این مرحله بلاک‌چین به وسیله‌ی قرارداد‌های هوشمند به حضور شبکه‌های نقطه به نقطه (Peer To Peer Network) کارفرمایان و کارگران موقت کمک می‌کند. این مدل توسعه یافته بر اساس دو ارزش نهادی برای کار عمل می‌کند، اولا کارفرما را مجبور می‌کند تا روابط کاری را شفاف سازی کنند و ثانیاْ در همین حین از انجام کار غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

کارفرما مجبور است که مدت زمان کار، میزان دستمزد، شرح شغل و سپرده‌های دیجیتالی برای تامین حقوق و دستمزد را در یک قرار داد هوشمند کاملا مشخص کند. هنگامی که تمام الزامات مورد نیاز انجام شد، این پشنهاد شغلی توسط یک سیستم خودکار و غیرمتمرکز برای متقاضیان ارسال می‌شود. سپس کارگران می‌توانند با دانستن شرایط و میزان دستمزد برای این شغل درخواست بدهند. در انتها وقتی که کار مورد نظر انجام شد نیز کارگران دستمزد از پیش مشخص شده را دریافت می‌کنند.

3- استخدام:

HireMatch
HireMatch

همانطور که تکنولوژی بلاک‌چین توسط کمپانی‌ها و سازمان‌های کاریابی به دلیل هزینه‌های بسیار کمتر از سیستم‌های حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، صنعت استخدام نیز به همراه آن دچار تکامل می‌شود.
Global Jobcoin سازمانی است که تحت قوانین سوئیس ایجاد شده و هدف آن تسهیل جنبش‌های مردمی و افزایش دسترسی به نیروی کار واجد شرایط در اروپا است. این سازمان از تکنولوژی بلاک‌چین و توکن‌ها برای ارائه‌ی یک پلت‌فرم غیرمتمرکز، مستقل و قابل انعطاف برای خدمات پرداختی مربوط به اشتغال استفاده می‌کند.
با استفاده از قرارداد‌های هوشمند، این شرکت فری‌لنسر‌ها(افرادی که به صورت آزاد و بدون کارفرما کار می‌کنند) را به SMEها متصل می‌کند. فرصت‌های شغلی بر روی یک پلت‌فرم چند زبانه ارسال می‌شوند، یک فری‌لنسر انتخاب شده و زمانی که کار خواسته شده به اتمام می‌رسد، توکن‌ها توسط سیستم آزاد شده و دستمزد فری‌لنسر پرداخت ‌می‌شود.
HireMatch یکی از این بازار‌های کار است که از سیستم استخدامی توکن‌ها استفاده می‌کند. درضمن می‌توان گفت هر دو این شرکت‌های نام برده شده حق کمیسیون بسیار کمتری نسبت به روش‌های استخدامی سنتی توسط ادارات کاریابی دریافت می‌کنند.
این مثال‌های گفته شده اولین مثال‌هایی هستند که به ذهن می‌آید و می‌توان نام برد. تکنولوژی بلاک‌چین توانسته مفهوم اعتماد را دوباره از نو تعریف کند و ممکن است روزی بتواند مفهوم کار را دوباره به شیوه‌ای دیگر برای ما تعریف کند.
با این حال برخی از تردید‌ها در مورد آینده‌ی این تکنولوژی باقی می‌ماند. از نقطه نظر قانونی، بلاک‌چین هنوز مورد قانون‌گذاری و تنظیم قرار نگرفته است و در حال حاضر شرکت‌های مبتنی بر بلاک‌چین نیز تحت قوانین و مقررات مشابه شرکت‌های دیگر قرار دارند. این نکته می‌تواند اسباب راحتی این شرکت‌ها را فراهم کند، اما بعضی از ویژگی‌های دیگر این تکنولوژی باعث ایجاد تردید می‌شود و باید مورد بررسی قرار گیرد.
همانطور که بلاک‌چین بر پایه‌ی یک پایگاه داده‌ی تغییر ناپذیر بنا شده است و اطلاعات تراکنش‌ها هرگز از روی آن حذف نمی‌شود، اما به طور خاص حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی یک مسئله است. همچنین از آنجایی که هیچ قدرت مرکزی در قرارداد‌های هوشمند دخیل نیست، همیشه احتمال کمی برای لغو این توافقات وجود دارد. مطمئناْ قانون‌گذاران باید برای رفع این مسائل تلاش کنند تا استفاده‌ی جامعه از بلاک‌چین حفاظت شود.

در اصل بلاک‌چین می‌تواند برای همه چیز مورد استفاده قرار گیرد و توسعه‌دهندگان نیز بر این باورند که هرچیزی ممکن است. اگر این تکنولوژی می‌تواند به رشد جوامع مردمی کمک کند یا اگر می‌تواند موجب تجارت منصفانه و مشارک مالی شود، باید برای انجام این کارها تقویت شود.
با نگاهی به تاثیر تکنولوژی بلاک‌چین بر کار و اشتغال، همچنین می‌توان دید که چگونه یک تکنولوژی که به انجام مبادلات مستقیم بین افراد کمک می‌کند، واقعاْ می‌تواند بدون آسیب رساندن به ابعاد یک کار، به کارگران نیز خدمت کند.
شاید اتحادیه‌های مختلف نیز باید به این عرصه وارد شود و از مزایای بلاک‌چین به نفع کارگران استفاده کنند. شاید آن‌ها بتوانند در مورد چگونگی استفاده از این فناوری برای ارائه‌ی خدمات بهتر به کارگران در هر جای دنیا، تشخیص صلاحیت کاری و ترقی اشکال دیگر سازماندهی، فکر کنند.
بلاک‌چین توانایی تغییر جهانی که در آن زندگی و کار می‌کنیم را دارد و ضروری است که در مورد چگونگی استفاده از آن برای محافظت از خودمان و همچنین کارگران، فکر کنیم.

نظر شما درباره موارد استفاده بلاکچین در ندگی روزمره چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Inequality
دکمه بازگشت به بالا