اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلاک، یک واحد BTC دریافت می‌کنند

به نظر می‌رسد که افزایش کارمزد شبکه بیت کوین باعث شده تا درآمد ماینرهای این شبکه از راه کسب کارمزد تراکنش‌ها، افزایش چشم‌گیر داشته باشد

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از عوامل افزایش چشم‌گیر کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین، افزایش ناگهانی سطح پذیرش و تصویب این رمزارز می‌باشد زیرا با افزایش تعداد تراکنش‌ها، کاربران تمایل دارند کارمزد تعیین شده در تراکنش خود را افزایش داده و صف «در انتظار تایید» را به نوعی دور بزنند. همین افزایش کارمزد باعث شده تا اکنون درآمد ماینرها از استخراج هر بلاک بیت کوین به یک واحد BTC افزایش یابد. به گفته‌ی برخی تحلیلگران از جمله پدرو فبریرو(Pedro Febrero) تحلیلگر اقتصادی پلت‌فرم کوانتوم(Quantum)، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین به تنهایی نزدیک به ۱۳/۵ درصد مجموع درآمد ماینرهای این شبکه‌ی رمزارزی را تشکیل می‌دهد.
  • افزایش کارمزد و درآمد

طبق اطلاعات منتشر شده توسط پلت‌فرم تجزیه و تحلیل داده‌های بلاک‌چین کلارک‌مودی(Clark Moody) اکنون ماینرهای بیت کوین برای استخراج هر بلاک معادل ۰/۹۷ واحد BTC(با ارزشی بالغ بر ۴۸ هزار دلار) هزینه و کارمزد دریافت می‌کنند. البته گفته شده که این رقم متوسط درآمد ۲ هزار بلاک اخیر می‌باشد، به عبارتی بسیاری از بلاک‌های اخیر شبکه‌ی بیت کوین بیش از ۱ واحد BTC درآمدزایی برای ماینرها به همراه داشته‌اند.

زمانی که ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین یک بلاک را استخراج می‌کنند، معادل ۶/۲۵ واحد BTC (البته این رقم هر چهارسال یکبار به نصف کاهش می‌یابد) به همراه تمام کارمزد تراکنش‌های همان بلاک، به آن‌ها پاداش داده می‌شود.

با این حال، کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین اخیراً روند صعودی داشته(نزدیک به ۲۰ دلار) و باعث شده سهم بیشتری از درآمد ماینرها توسط کارمزد تراکنش تامین شود؛ گفته می‌شود که در حال حاضر ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین در مجموعاً روزانه چیزی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار درآمد به واسطه‌ی کارمزد شبکه دارند. بنابراین، کارمزد تراکنش‌های به تنهایی نزدیک به ۱۳/۵ درصد مجموع درآمد آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

کاهش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین BTC Bitcoin
ماینینگ بیت کوین

کارمزد مهم‌تر از پاداش شبکه؟

این روند نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش پاداش استخراج رمزارز بیت کوین در طول زمان، ممکن است کارمزد تراکنش‌ها افزایش یافته و جایگزین آن شود. به عبارتی احتمال آن وجود دارد که کارمزد شبکه به یک انگیزه‌ی اقتصادی مستمر برای ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین تبدیل شده تا آن‌ها بدون دغدغه بتوانند امنیت و تداوم فعالیت شبکه را تضمین کنند.

کارمزد تراکنش شبکه‌ی بیت کوین BitCoin BTC
افزایش پذیرش و محبوبیت بیت کوین باعث جهش کارمزد تراکنش‌ها شده است

با افزایش مداوم متوسط کارمزد در بلاک‌چین بیت کوین، آیا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود که تراکنش‌های این شبکه‌ی رمزارزی برای برخی کاربران بیش از حد گران و غیرمنطقی می‌شود؟ چنین چیزی محتمل است، اما طبق صحبت‌های اخیر پدرو فبریرو(Pedro Febrero) تحلیلگر اقتصادی پلت‌فرم کوانتوم(Quantum)، مسلماً این وضعیت خوبی خواهد بود.

وی در بخش از مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام نموده که «از نظر ما، این یک نشانه‌ی عالی است. کارمزد بسیار بالا به معنای پذیرش است، زیرا کارمزد تراکنش‌ها معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که رقابت برای ثبت و افزودن یک تراکنش به بلاک افزایش می‌یابد».

هم خوب هم بد!

وی همچنین خاطرنشان کرد که کارمزد بالا بدون شک ممکن است باعث ترساندن و دور کردن برخی خریداران بالقوه شود، خصوصاً خریدارانی که پول نقد کم‌تری در اختیار دارند. با این حال، داده‌های منتشر شده حاکی از آن است که با افزایش سطح پذیرش و تصویب بیت کوین، کارمزد تراکنش‌های نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد؛ و این یک روند عادی به شمار می‌آید. البته، این بدان معنا نیست که هیچ‌کس به دنبال راه حلی برای آن نخواهد بود.

پدرو فبریرو در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت که «برای نتیجه‌گیری در رابطه با این موضوع، ما استدلال می‌کنیم که تحولاتی در حال رخ دادن است و هدف آن‌ها انجام تراکنش‌های بیشتر در هر بلاک است، پیشرفت‌هایی همچون سگ‌ویت(SegWit) و شبکه‌ی لایتنینگ».

نظر شما در رابطه با افزایش کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین و درآمد ماینرها چیست؟ آیا تصویب و گسترش بیت کوین باعث افزایش چشم‌گیر کارمزد طی ماه‌های اخیر شده یا عوامل دیگری در این زمینه دخیل هستند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا