اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

آیا رمزارز ملی چین به همراه یک کیف‌پول بومی عرضه خواهد شد؟

بله، شرکت تجارت الکترونیک جی‌دی‌(JD) قرار است در راستای ساخت یک کیف‌پول رمزارزی جدید با قابلیت پشتیبانی از رمزارز بانکی چین، با موسسه‌ی تحقیقاتی بانک مرکزی این کشور همکاری کند

نکات برگزیده مطلب
  • چین در تلاش است که هرچه سریع‌تر رمزارز بانکی(CBDC) بومی خود را توسعه داده و از آن به عنوان یک سلاح در برابر نفوذ دلار در اقتصاد جهان استفاده کند. در همین راستا نسخه‌ی آزمایشی این رمزارز بومی در شهرهای مختلف این کشور از جمله پکن، تیانجین و هبی عرضه شد و مورد بررسی قرار گرفت. حال بانک مرکزی چین(PBoC) با انتشار بیانیه‌ای از ساخت و توسعه‌ی یک کیف‌پول رمزارزی جدید با قابلیت پشتیبانی از رمزارز بانکی این کشور خبر داده است. این کیف‌پول جدید که اطلاعات زیادی در رابطه با آن منتشر نشده است، قرار است به واسطه‌ی همکاری یک شرکت تجارت الکترونیک به نام جی‌دی(JD) و موسسه‌ی تحقیقاتی بانک مرکزی چین ساخته شود.

همکاری بانک مرکزی چین

 یک شرکت تجارت الکترونیک در کشور چین به نام جی‌دی‌(JD.com) قرار است تا با همکاری موسسه‌ی تحقیقاتی تحت نظر بانک مرکزی این کشور(PBoC) یک کیف‌پول رمزارزی با قابلیت پشتیبانی از رمزارز بانکی چین طراحی و عرضه کنند. اخبار مربوط به این همکاری در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد چین برای راه‌اندازی یوان دیجیتال آماده می‌شود.

رمزارز بانکی چین China CBDC
شرکت تجارت الکترونیک JD

گفته می‌شود که این همکاری در راستای گسترش روند توسعه‌ی نرم‌افزارهای تلفن همراه و پلت‌فرم‌های بلاک‌چینی است که قابلیت سازگاری با رمزارز با‌نکی چین را دارند، همچنین تمامی خدمات و ابزارهای جدید که در رابطه با رمزارز بانکی بومی کشور چین ساخته شوند، در پلت‌فرم‌های تحت مدیریت شرکت JD ادغام خواهند شد.

تا به امروز کشور چین در مسابقه‌ی «ساخت و عرضه‌ی رمزارز بانکی بومی» پیشتاز بوده و از سایر کشورهای فعال در این زمینه چند قدم جلوتر است. به گفته‌ی آقای وانگ ژونگ‌مین(Wang Zhong­min) نایب رئیس شورای ملی صندوق تامین اجتماعی بانک مرکزی کشور چین، دولت توانسته فرایند توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم برای آغاز به کار یوان دیجیتال را در ماه ژوئن به پایان برساند.

بررسی و آزمایش همچنان ادامه دارد

البته شایان ذکر است که رمزارز بانکی کشور چین همچنان در مراحل آزمایشی قرار دارد. شرکت‌های بزرگی همچون دی‌دی چوژینگ(DiDi Chuxing که به عنوان اوبر چینی شناخته می‌شود) در کنار سایر نام‌های بزرگ و فعال کشور برای آزمایش رمزارز با‌نکی و همکاری با بانک مرکزی کشور چین اعلام آمادگی کرده‌اند. این بدان معناست که شرکت تجارت الکترونیک JD اولین شرکت و همکار بانک مرکزی چین در زمینه‌ی توسعه‌ی رمزارز بانکی نمی‌باشد.

به هر حال، روند توسعه‌ی رمزارز بانکی چین شدیداً در حال پیگیری بوده و آزمایش مختلفی بر روی آن انجام می‌گیرد. چندی قبل وزارت بازرگانی کشور چین در رابطه با این موضوع یک بیانیه‌ی عمومی منتشر کرد و اعلام نمود که قرار است مراحل آزمایش و بررسی این رمزارز با‌نکی گسترده‌تر شده و از آن در بخش‌های مختلف استان‌های پکن، تیانجین و هبی استفاده شود. فرایند بررسی و آزمایش این رمزارز بانکی ابتدا در منطقه‌ی خلیج بزرگ هنگ‌کنگ، گوانگژو، شنژن و ماکائو آغاز شد و اکنون دولت در نظر دارد تا با گسترش این برنامه‌ی زیرساختی، به پذیرش و تصویب رمزارز بانکی در جامعه کمک کند.

رمزارز بانکی چین و جهان غرب

تلاش‌های پی‌درپی کشور چین در راستای توسعه‌ی رمزارز با‌نکی باعث به صدا درآمد زنگ خطر در کشورهای غربی شده است. چندین فعال حوزه‌ی بانکداری جهان در این راستا از علاقه‌ی خود به راه‌اندازی پروژه‌های مشابه خبر داده‌اند.

رمزارز بانکی چین China CBDC
چین در مقابل جهان غرب

یک شرکت فعال در زمینه‌ی خدمات مالی به نام اکسنچز(Accenture) با همکاری بنیاد دلار دیجیتال(Digital Dollar Foundation) در ماه می نقشه‌ی راه اولیه‌ی(whitepaper) به دنبال ارائه‌ی پیشنهاداتی جهت عرضه‌ی رمزارز بانکی در ایالات متحده است.

گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد این رمزارز با‌نکی با هدف حفاظت از وضعیت دلار ایالات متحده به عنوان ارز ذخیره‌ی جهانی است. آمریکا تصور می‌کند که با عرضه‌ی رمزارز بانکی توسط سایر کشورهای در حال توسعه، دلار این کشور در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

با این حال، در گزارش فوق با اشاره به سهم دلار در تجارت جهانی، به احتمال افزایش چشم‌گیر سطح رقابت در پرداخت‌های بین‌المللی و ادغام بازارهای مالی نیز اشاره شده است.

نظر شما در رابطه با رویکرد چین در قبال توسعه‌ی رمزارز بومی و گسترش آن در اقتصاد چیست؟ چه چیز باعث شده تا کشورهای غربی نسبت به تلاش‌های چین در زمینه‌ی رمزارزها نگران باشند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا