اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

منظور از مبادلات اجتماعی و مبادلات نسخه‌برداری شده چیست؟

در این مقاله با مفاهیم مبادلات اجتماعی(Social Trading) و مبادلات نسخه‌برداری شده(Copy Trading) و تاثیرات این روش‌ها بر صنعت رمزارزها آشنا خواهیم شد

بازار رمزارزها امروزه به‌شدت گسترش یافته است و تعداد گسترده‌ای از فعالان با سطح متفاوتی از دانش و تجربه در این بازار نوظهور فعالیت می‌کنند. با این وجود، شبکه‌های اجتماعی امکان به اشتراک‌گذاری معاملات و بحث و گفتگوی فعالان این حوزه را فراهم کرده است. در حقیقت مفهوم مبادلات اجتماعی(Social Trading) و مبادلات نسخه‌برداری شده(Copy Trading) برپایه‌ی تعامل فعالان این صنعت با سطوح مختلفی از دانش و تجربه شکل می‌گیرد.

مبادلات اجتماعی(Social Trading) را می‌توان فعالیتی تعریف کرد که تعامل میان معامله‌گران را تسهیل و یا تقویت می‌کند. در مقابل مبادلات نسخه‌برداری شده(Copy Trading) به فعالیتی گفته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد الگوی سایر معامله‌گران و به ویژه معامله‌گران حرفه‌ای را تقلید کنند.

در حالی که انتظار می‌رود رمزارزها در آینده به بخشی از زندگی عادی مردم جهان تبدیل شوند، درک این مفاهیم و شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌های مبادلات اجتماعی و مبادلات نسخه‌برداری شده برای فعالان و افراد حرفه‌ای حوزه‌ی بلاکچین و صنعت رمزارزها اهمیت دارد. مطالعه‌ی این مقاله کمک خواهد درک تا این مفاهیم را بهتر درک کنید و این موضوع را برای تازه وارد در این صنعت نیز توضیح دهید.

مزایا و معایب مبادلات نسخه‌برداری شده چیست؟

روش انجام «مبادلات نسخه‌برداری شده» از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و درک آن به‌سادگی امکان‌پذیر است. زمانی که معامله‌گران معامله‌ی موفقی را انجام دهند، می‌توانند این موفقیت را به دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. درصورتی که افراد حرفه‌ای چگونگی انجام این معاملات را به اشتراک بگذارند، معامله‌گرانی که از روش نسخه‌برداری برای فعالیت در بازارهای معاملاتی استفاده می‌کنند قادر خواهند بود از استراتژی و روش فعالیت دیگران تقلید کنند.

مبادلات نسخه‌برداری شده

نسخه برداری از معاملات برای طرفین(معامله‌گر حرفه‌ای و کپی کننده) مزایایی را به همراه خواهد داشت. نسخه‌برداران به جز پتانسیل کسب سود از پیاده‌سازی استراتژی معامله‌گران حرفه‌ای‌تر، دانش و تکنیک‌های جدید را نیز فرا می‌گیرند که احتمالاً می‌توانند این مهارت‌ها را در فعالیت‌های آینده‌ی خود مورد استفاده قرار دهند.

معامله‌گران حرفه‌ای که روش فعالیت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند نیز هزینه‌ی جداگانه‌ای را دریافت می‌کنند. این هزینه معمولا به صورت درصدی از سود معاملات(در هر مرتبه که معاملات آن‌ها نسخه‌برداری می‌شود) محاسبه می‌گردد. این مشوق انگیزه‌ی لازم را برای به اشتراک گذاشتن روش انجام معاملات  برای معامله‌گران حرفه‌ای ایجاد می‌کند. از این نقطه نظر نسخه‌برداری از معاملات دیگران مزایای بیشتری را برای طرفین(کپی‌کننده و کسی که معاملات خود را به اشتراک گذاشته است) به همراه خواهد داشت.

احتیاط در زمان انجام معاملات نسخه‌برداری شده

مزایای اشاره شده، گسترش رویکرد نسخه برداری از معاملات دیگران را موجب شده است. در حالی که فعالان تازه‌کار بیشتری رویکرد نسخه‌برداری از معاملات دیگران را در پیش می‌گیرند، مهارت‌های لازم را نیز فرا می‌گیرند و به معامله‌گران بهتری تبدیل می‌شوند. همچنین احتمالاً آن‌ها نیز درآینده روش موفقیت خود را با کاربران مبتدی در آینده به اشتراک خواهند گذاشت و در مقابل هزینه‌ای را از آن‌ها دریافت خواهند کرد. با این وجود، احتیاط در زمان نسخه‌برداری از معاملات دیگران الزامی است. در حقیقت، بسیاری از کسانی که از ویژگی نسخه‌برداری مبادلات استفاده می‌کنند افراد آماتور هستند و به دلیل تجربه‌ی اندک ممکن است این روش را به‌طور نامطلوبی اجرا کنند و این موضوع در طولانی مدت زیان آن‌ها را موجب شود.

نسخه‌برداران بی‌تجربه معمولاً به سرعت از معاملات دیگران و به ویژه کسانی که طرفداران زیادی دارند نسخه‌برداری می‌کنند و این اشتباه در میان این دسته از فعالان تازه وارد بازار‌های مالی رایج است. اما همیشه معامله‌گرانی که طیف وسیعی از دنبال کنندگان(فالورها) را در شبکه‌های اجتماعی خود در اختیار دارند، قابل اعتماد محسوب نمی‌شوند.

اهمیت مبادلات اجتماعی برای صنعت رمزارزها

داده‌های وب‌سایت استاتیستا(Statista) نشان می‌دهد که تعداد کاربران صنعت رمزارزی در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی دوم 2019 تا سه ماهه‌ی دوم 2020 با افزایش بیست و پنج درصدی به سطح بیشینه‌ی 50 میلیون کاربر رسیده است. بنابراین، بدیهی است که همواره افراد بیشتری فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را در صنعت رمزارزها جستجو می‌کنند. با این وجود، بخش بزرگی از این سرمایه‌گذاران را افراد مبتدی تشکیل می‌دهد. مشارکت در فعالیت‌های «مبادلات اجتماعی» یک روش عالی برای کسانی است که قصد دارند فعالیت خود را در بازارهای مبادلاتی آغاز کنند.

مبادلات اجتماعی

زمانی که معامله‌گران اطلاعاتی را در رابطه با معاملات خود و یا رویداد‌های صنعت رمزارزی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، درک بیشتری را نسبت به وقایع و یا روش دیگران در انجام معاملات کسب خواهند کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند ایده‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر سوالات بیشتری را در رابطه با روش‌های انجام معاملات مطرح کنند.

با این وجود، هجوم تازه‌واردان مسئولیت بیشتری را برای شرکت‌های فعال در صنعت رمزارزها به همراه دارد. آن‌ها باید تا اطمینان حاصل کنند که خطری رشد صنعت رمزارزی را تهدید نمی‌کند. اوپراتورهایی که معاملات اجتماعی را ارائه می‌کنند باید اطمینان حاصل کنند که بازیگران مخرب افراد تازه‌وارد به این صنعت را فریب نمی‌دهند و در نتیجه آن‌ها با رفتارهای نامناسب که افزایش بی‌اعتمادی را به همراه خواهد داشت، مواجه نخواهند شد.

کسب اطمینان از این که تازه‌واردان از پلتفرم‌های اجتماعی امن استفاده می‌کنند به سرمایه‌گذاران و رهبران این صنعت اعتماد به نفس بیشتری می‌بخشد و به بهبود شهرت صنعت رمزارزها کمک می‌کند.

موانع گسترش معاملات اجتماعی در صرافی‌های رمزارزی

با وجود پیشرفت‌های گسترده، همچنان بهبود‌های زیادی در زمینه‌ی معاملات نسخه‌برداری شده و معاملات اجتماعی قابل دستیابی است. در حقیقت، تنها تعداد معدودی از صرافی‌ها ویژگی معاملات نسخه‌برداری شده را ارائه می‌کنند. با این وجود، این شرایط به سرعت قابل تغییر است، چراکه صرافی‌ها بدون محدودیت‌های قانونی می‌توانند به سرعت ایده‌های نو‌آورانه را از رقبای خود دریافت و پیاده‌سازی کنند.

در حقیقت، این صنعت به چهارچوب قانون‌گذاری مستحکم، جامع و شفاف نیاز دارد که مانع سرقت ایده‌های سایر رقبا توسط صرافی‌ها گردد. صرافی‌های نوظهور به ویژه در مقابل تهدیدات مشابه آسیب‌پذیر هستند.

ممکن است برخی استدلال کنند که تاکنون این صنعت بر پایه‌ی استفاده از ایده‌های سایر رقبا فعالیت کرده است و هرگونه تغییری در این شرایط ممکن است مشکلات دیگری را به وجود آورد. در مقابل مخالفان استدلال می‌کنند که تلاش، تعهد و پشتکار برای ارائه‌ی نو‌آوری ضروری است و اعمال قوانین برای مدیریت رفتار‌های غیرمنصفانه ضروری به‌نظر می‌رسد.

اعمال قوانین مناسب ممکن است خلاقیت بیشتری را در این صنعت موجب گردد و در نتیجه نو‌آوری‌های تجاری منحصربفردی را شاهد خواهیم بود که افزایش همکاری فعالان صنعت رمزارزها به یکدیگر را نیز به‌همراه خواهد داشت. بعلاوه سرمایه‌گذاران از پلتفرم‌هایی پشتیبانی خواهند کرد که خلاقیت بیشتری دارند.

نظر شما نسبت به تاثیر مبادلات اجتماعی و مبادلات نسخه‌برداری شده در صنعت رمزارزها چیست؟ آیا این روش‌های مبادلاتی رویکرد مناسبی برای آشنایی افراد مبتدی با بازار رمزارزها محسوب می‌گردد؟ چگونه می‌توان این روش‌ها را به‌طور کارآمد‌تری مورد استفاده قرار داد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
منبع
Cointelegraph
دکمه بازگشت به بالا