اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

با توجه به شرایط بازار، آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است؟

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین و تاریخچه‌ی تغییرات قیمت این رمزارز در محدوده‌ی زمانی اجرای هالوینگ‌های پیشین در تصمیم‌گیری بهتر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند

در‌ پی شیوع ویروس کرونا و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران بازارهای مالی جهان به همراه بازار رمزارزها سقوط را تجربه کرده‌اند. با این وجود، رویداد مهم دیگری به نام هالوینگ در آینده‌ی نزدیک اجرا خواهد شد که موج شوک برانگیز دیگری را به فعالان این حوزه اعمال خواهد کرد. در این مقاله تغییرات قیمت بیت کوین پس از اجرای دو هالوینگ در گذشته و عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت این رمزارز بررسی می‌شوند.

استخراج بیت کوین

خالق ناشناس بیت کوین که با عنوان ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، شبکه‌ی بیت کوین را طوری طراحی کرده است که در آن مشارکت کنندگان به ازای فعال نگه‌داشتن شبکه پاداش دریافت می‌کنند. این کاربران به عنوان ماینر‌ها شناخته می‌شوند.

ماینر بیت‌کوین

ماینر‌ها تجهیزات پردازشی قدرتمندی را برای حل الگوریتم‌های پیچیده‌ی ریاضی به‌کار می‌گیرند تا بلاک‌های جدید را کشف و آن‌ها را به دفتر‌کل بیت کوین اضافه کنند. در حقیقت، ماینر‌ها تراکنش‌ها را در بلاکچین بیت کوین تایید می‌کنند و زمانی که بلاک جدیدی استخراج می‌شود ماینر‌ها پاداش دریافت می‌کنند.

حل کردن معماهای مطرح شده در شبکه‌ی بیت کوین از نظر تئوری بسیار ساده است اما در واقعیت رقابت بسیار تنگاتنگی در میان ماینر‌های شبکه‌ی بیت کوین حکم‌فرما است. در هر ثانیه تریلیون‌ها محاسبه برای حل معمای مطرح شده پردازش می‌گردد،  در حقیقت کامپیوتر‌های قدرتمند برای کشف پاسخ صحیح میلیون‌ها یا میلیاردها پردازش ریاضی انجام می‌دهند.

فعالیت مداوم تجهیزات استخراج بیت کوین برای ماینر‌ها هزینه به همراه دارد. در حقیقت ماینر‌ها با توجه به توان مصرفی تجهیزاتشان هزینه‌ی برق مصرفی را پرداخت می‌کنند(بر اساس مقیاس، تکنولوژی ساخت تجهیزات و مکان فارم این هزینه متغیر است و ممکن است به هزاران دلار در هر روز نیز برسد). همزمان با عرضه‌ی تجهیزات قدرتمند‌تر استخراج بیت کوین به بازار، صنعت استخراج بیت کوین رقابتی‌تر شده است.

پاداش کنونی کشف هر بلاک در شبکه‌ی بیت کوین 12.5 بیت کوین یا 57,500 دلار در زمان نگارش این مقاله محاسبه شده است.

محدودیت انتشار بیت کوین

عرضه‌ی بیت کوین دارای محدودیت است، در حقیقت با وجود استخراج 18,264,987 بیت کوین در نهایت تنها 21,000,000 بیت کوین منتشر خواهد شد. یعنی 87 درصد از کل بیت کوین‌های قابل انتشار تاکنون توسط ماینر‌ها استخراج شده است.

انتشار محدود بیت کوین

همچنین بازار بیت کوین به‌طور پیوسته کوچک‌تر می‌شود، تعداد زیادی از مالکان بیت کوین کلید‌های خصوصی که برای دسترسی به دارایی‌ها استفاده می‌شود را گم کرده و یا برای همیشه از دست داده‌اند، همچنین تعدادی نیز بدون این‌که دارایی‌ها را به خانواده‌شان منتقل کنند وفات یافته‌اند؛ یعنی دارایی‌های متعلق به این کیف‌پول‌ها برای همیشه از دسترس خارج شده‌اند. تخمین زده می‌شود که به دلیل از دست رفتن کلید خصوصی، تقریبا 3 میلیون بیت کوین برای همیشه از دسترس کاربران خارج شده‌ است.

متیو ملون(Matthew Mellon)؛ یکی از نوادگان توماس ملون(Thomas Mellon) بنیان‌گذار بانک ملون(Mellon Bank) در آوریل 2018 و در مکزیک به دلیل حمله‌ی قلبی درگذشت. از آنجایی که پس از مرگ وی کلید خصوصی دارایی‌ها ناپدید شده است، تخمین زده می‌شود که در پی این حادثه به ارزش 1 میلیارد دلار رمزارز شرکت ریپل(XRP) برای همیشه از دسترس خارج شده است.

برخی از نظریه‌پرداز‌ان معتقدند که ساتوشی ناکاموتو کلید‌های خصوصی‌اش را از دست داده و برای همیشه خودکشی کرده است. از آنجایی که هیچ قسمتی از دارایی‌های وی از زمان استخراج تاکنون منتقل نشده است، شایعات متعددی در رابطه با مرگ وی منتشر شده است. محققان تخمین می‌زنند که ساتوشی در سال 2009 تقریبا 700,000 بیت کوین به ارزش 5,492,858,000 دلار استخراج کرده است.

از آنجایی که امکان از دست رفتن دسترسی به رمزارزها وجود دارد، بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها معتقدند که این موضوع ارزش بیت کوین را افزایش می‌دهد. همزمان با کاهش عرضه‌ی بیت کوین تقاضا برای این رمزارز در حال افزایش است.

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

اگرچه ماینر‌ها در زمان نگارش مقاله به ازای کشف هر بلاک 12.5 بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند، اما این روند دائمی نیست. در تناوب استخراج هر 210,000 بلاک جدید، پاداش استخراج بلاک‌ها به نصف کاهش می‌یابد. این پدیده در صنعت استخراج رمزارزها با عنوان هالوینگ شناخته می‌شود.

اولین سرمایه‌گذاران بیت کوین در نوامبر 2012 قادر به خرید هر بیت کوین در سطح 12 دلار بوده‌اند. در طول این دوره‌ی زمانی پاداش استخراج بلاک جدید 50 بیت کوین یا با توجه به قیمت بیت کوین در زمان نگارش مقاله 390,394 دلار محاسبه می‌شود.

همچنین با توجه به قیمت بیت کوین در ابتدای نوامبر 2012، می‌توان محاسبه کرد که ماینر‌ها 1200 دلار به ازای هر بلاک پاداش دریافت می‌کردند. با توجه به هزینه‌ی برق مصرفی ماینر‌ها پاداش ارائه شده در این زمان ناچیز به‌نظر می‌رسد. با این وجود نخستین ماینر‌ها با سرعت بیشتری بیت کوین‌ها را استخراج و جمع‌آوری کرده‌اند.

در تاریخ بیست و هشتم نوامبر 2012 پس از استخراج 210,000 بلاک، اولین هالوینگ بیت کوین اجرا شده است. در نتیجه پاداش ماینر‌ها برای نخستین مرتبه از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین در هر بلاک کاهش یافته است.

دومین هالوینگ بیت کوین نیز در تاریخ نهم جولای 2016 اجرا شده است. در این مقطع زمانی قیمت بیت کوین در سطح 652,000 دلار قرار داشته است. پس از اجرای دومین هالوینگ، پاداش استخراج بیت کوین از 25 بیت کوین به 12.5 بیت کوین کاهش یافته است. یعنی اندکی پس از اجرای هالوینگ، ماینر‌ها به ارزش 8,150 دلار بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کردند.

انتظار می‌رود که سومین هالوینگ در تاریخ یازدهم می 2020 اجرا شود، در نتیجه پاداش ماینر‌ها به 6.25 بیت کوین به ازای استخراج هر بلاک کاهش خواهد یافت. کوینیت در مقاله‌ای تاثیر اجرای هالوینگ بر رفتار ماینر‌ها را بررسی کرده است.

نوسانات قیمت بیت کوین

برسی تاریخچه‌ی تغییرات قیمت بیت کوین، تاثیر اجرای هالوینگ بر این رمزارز را نشان می‌دهد. همچنین مشخص می‌شود که قیمت بیت کوین به‌طور ذاتی دارای نوسان است.

قیمت بیت کوین از زمان اجرای نخستین هالوینگ بیت کوین در 8 سال گذشته تاکنون به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. قیمت بیت کوین از سطح کمینه‌ی 12 دلار در نوامبر 2012 به سطح بیشینه‌ی 20,089 دلار در دسامبر 2017 افزایش یافته است. در نتیجه، نخستین سرمایه‌گذاران پتانسیل بازدهی 5,668.80 درصدی را داشته‌اند.

تاریخ نشان می‌دهد که اجرای هالوینگ در کوتاه مدت ممکن است موجب کاهش قیمت بیت کوین گردد، اما تنها چند ماه پس از اجرای هالوینگ معمولا قیمت بیت کوین در بازار صعودی افزایش می‌یابد.

برخی معتقدند که ماینر‌ها در بازه‌ی زمان نزدیک به اجرای هالوینگ بیت کوین‌هایشان را به فروش می‌رسانند و در نتیجه پس از اجرای هالوینگ قادر خواهند بود از بیت کوین‌های استخراج شده به منظور تامین هزینه‌ی مالی فعالیت استخراج در آینده نگه‌داری کنند.

بررسی زمان مناسب برای خرید بیت کوین در دو رویداد هالوینگ پیشین

در تاریخ نهم جولای 2016 و تنها یک ماه پس از کاهش 10 درصدی قیمت بیت کوین به سطح 592.14 دلار، قیمت این رمزارز به سطح 652.14 دلار افزایش یافته است.

تغییرات قیمت بیت کوین در زمان اجرای هالوینگ

بررسی تاریخچه‌ی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که در ماه‌های پس از اجرای هالوینگ قیمت بیت کوین افزایش یافته است. در حقیقت شش ماه پس از اجرای نخستین هالوینگ بیت کوین قیمت این رمزارز با 942 درصد افزایش از سطح 12 دلار به 127.18 افزایش یافته است. همچنین شش ماه پس از اجرای دومین هالوینگ قیمت بیت کوین 56 درصد افزایش یافته است(تغییر از 652.14 دلار به 1,021.83 دلار).

آیا با توجه به مطالب بیان شده هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است؟ آیا روند افزایش قیمت بیت کوین پس از اجرای سومین هالوینگ بیت کوین نیز تجربه خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا