اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

آیا هالوینگ بیت کوین باعث مرگ صنعت ماینینگ خواهد شد؟

بررسی وضعیت احتمالی بیت کوین قبل و بعد از هالوینگ پیش روی این رمزارز

نکات برگزیده مطلب
  • تنها ۱۴۱ روز تا رویداد هالوینگ بعدی شبکه‌ی بیت کوین باقی مانده و اغلب کاربران و تحلیل‌گران معتقداند که پس نصف شدن پاداش این شبکه‌ی رمزارزی با افزایش قیمت و پامپ BTC روبرو خواهیم بود؛ این درحالیست که اخیرا گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد هیج ارتباطی بین هالوینگ و افزایش قیمت بیت کوین وجود نداشته و پس از این رویداد احتمال تغییر وضعیت صنعت ماینینگ به حالت «عدم سوددهی» و یا حتی «ضرر دهی» نیز وجود دارد.

۱۴۱ روز تا هالوینگ

شمارش معکوس برای رسیدن به رویداد نصف شدن پاداش شبکه‌ی بیت کوین یا هالوینگ(Halving) آغاز شده است. تخمین زده می‌شود که این رویداد در روز چهاردهم می ۲۰۲۰ رخ خواهد داد. همانطور که می‌دانید، هالوینگ باعث کاهش تورم در شبکه‌ی بیت کوین(با کاهش تعداد واحد‌های BTC تولید شده در روز) خواهد شد.

Bitcoin Halving

بسیاری از تحلیل‌گران و کاربران صنعت رمزارزها انتظار دارند که پیش از رخ دادن هالوینگ شبکه‌ی بیت کوین یک پامپ قیمت و افزایش سریع ارزش را شاهد باشیم، زیرا اوایل سال جاری نیز با رویداد هالوینگ لایت کوین(LTC) مواجه شدیم و این رویداد باعث افزایش چشم‌گیر قیمت این رمزارز ثانویه شد. البته، طبق اعلام پلت‌فرم تحلیلی-خبری Longhash ممکن است روند افزایشی برای بیت کوین رخ ندهد.

ارتباطی بین هالوینگ و افزایش قیمت وجود ندارد!

با نگاهی به نمودار‌های تغییر قیمت بیت کوین متوجه می‌شوید که روند افزایش و صعود قیمت این رمزارز معمولا شش ماه پس از رویداد هالوینگ آغاز شده و تا یک سال بعد نیز به اوج خود رسیده است.

البته  نصف شدن پاداش در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ هیچگونه روند صعودی را به همراه نداشته است، بلکه در روزهای پایانی همان سال‌ها بیت کوین با افزایش چشم‌گیر قیمت روبرو شده است؛ همانند آنچه در سال ۲۰۱۷ رخ داد و BTC  توانست یک رکورد قیمت جدید را به ثبت برساند.

از سوی دیگر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روند صعودی سال ۲۰۱۳ به دلیل رویداد هالوینگ ۲۰۱۲ بوده و افزایش قیمت بیت کوین و رکورد شکنی آن در سال ۲۰۱۷ هم به دلیل هالوینگ ۲۰۱۶ بوده است(همانطور که اطلاع دارید آغاز روند صعودی ۲۰۱۷ و جهش قیمت‌ها در بازار عمدتا به دلیل فراگیر شدن ICOها بود و هیچ ارتباطی با هالوینگ سال قبل خود نداشت).

احتمالا پس از هالوینگ ۲۰۲۰ هزینه‌ی استخراج رمزارز BTC افزایش خواهد یافت، درحالیکه هیچ تضمینی وجود ندارد که نسبت به هزینه‌های جاری،‌ قیمت این رمزارز هم با نرخ مساوی و قابل قبولی رشد کند.

با توجه به افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین و رسیدن به رکورد ۱۱۱ هگزاهش بر ثانیه(EH/s)، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری چشم‌گیری در صنعت ماینینگ و استخراج این رمزارز صورت گرفته است.

btc hashrate

استفاده از سخت‌افزار‌های ماینینگ پیشرفته و همچنین گسترش صنعت استخراج رمزارز در کشور چین هم بدون شک از عوامل رشد هش‌ریت این شبکه‌ی رمزارزی بوده‌اند، زیرا به تازگی گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد حدود دو سوم هش‌ریت جهان تحت کنترل چین و ماینرها چینی می‌باشد. به عنوان مثال استان سیچوان به تنهایی نیمی از قدرت ماینینگ BTC جهان را در اختیار دارد و همچنان در حال راه‌اندازی مراکز بزرگ و کوچک در نقاط مختلف جهان است.

ماینینگ بدون سودآوری

اگر روند افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین همچنان ادامه یافته و قیمت این رمزارز پس از رویداد هالوینگ همچنان در سطوح فعلی باقی بماند، بازده و سودآوری فرایند ماینینگ به حداقل خواهد رسید، درست همانند آنچه سال گذشته با رسیدن قیمت بیت کوین به مرز ۳۵۰۰ دلار رخ داد و علنا فرایند ماینینگ به مرحله‌ی «ضرر دهی» رسیده بود. این عدم سودآوری باعث فشار مضاعفی بر روی شرکت‌های تولید‌کننده‌ی سخت‌افزار ماینینگ مانند بیت‌مین(Bitmain) و کانان(Canaan) خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، می‌توان گفت که اگر پس از رویداد هالوینگ در شبکه‌ی بیت کوین، پامپ و افزایش قیمت رخ ندهد، احتمالا صنعت ماینینگ در سال ۲۰۲۰ با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد.

نظر شما در رابطه با هالوینگ ۲۰۲۰ و تغییرات احتمالی صنعت رمزارزها چیست؟ آیا این رویداد باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد و یا صنعت ماینینگ به مرحله‌ی عدم بازدهی وارد می‌شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Bitcoinist

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا