اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

آیا فناوری کوانتومی جدید شرکت گوگل یک تهدید برای رمزنگاری و بیت کوین محسوب می‌شود؟

بر اساس گزارشاتی که منتشر شده شرکت گوگل اخیراً توانسته به یک «فناوری کوانتومی برتر» دست یابد که به گفته‌ی برخی می‌تواند باعث مرگ رمزنگاری و صنعت رمزارزها شود!

نکات برگزیده مطلب
  • براساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده است، به نظر می‌رسد که شرکت گوگل توانسته به یک فناوری کوانتومی جدید تحت نام فناوری «کوانتومی برتر» دست یابد که صد‌های برابر سریع‌تر از ابر رایانه‌های بزرگ فعلی جهان عمل می‌کند. به گفته‌ی برخی این فناوری جدید می‌تواند با شکست پروتکل‌های رمزنگاری در واقع یک پایان و مرگ برای صنعت رمزنگاری و رمزارزهایی همچون بیت کوین محسوب شود.

محاسبات کوانتومی و پایان رمزارزها؟

هفته گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت گوگل با انتشار یک مقاله‌ی تحقیقاتی توضیح داده که توانسته به یک فناوری جدید با نام «برتری کوانتومی» یا «Quantum Supremacy» دست یابد. این مقاله ابتدا در وب‌سایت رسمی اداره‌ی ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده(NASA) منتشر شده بود و پس از مدت کوتاهی حذف شد. بنابراین از آنجایی که این مقاله منبع انتشار معتبر دیگری نداشته است، می‌توان گفت که ناسا هم در این پروژه دخیل می‌باشد.

گوگل

گرچه در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ راهی برای دانلود و دسترسی به این مقاله‌ی عجیب و مرموز وجود ندارد، اما خبرگزاری Fortune با انتشار گزارشی مدعی شد که شرکت گوگل به یک دستگاه‌ها محاسبات کوانتومی جدید دست یافته که به جای بیت‌های سنتی، از فناوری کوبیتس(qubits) استفاده می‌کند.

Quantum Supremacy صدهای برابر سریع‌تر از ابر رایانه‌های فعلی

در این گزارش همچنین گفته شده که این سیستم پردازش کوانتومی می‌تواند مسائل بسیار پیچیده را در مدت زمان ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه حل کند، مسائلی که برای حل شدن توسط Summit 3(یکی از پیشرفته‌ترین ابر رایانه‌های شرکت IBM) بیش از ۱۰ هزار سال زمان لازم دارد.

این همه‌ی ماجرا نیست. در این مقاله پیش‌بینی شده که شرکت گوگل احتمالا قصد دارد تحقیقات مربوط به فناوری‌های کوانتومی خود را با «سرعت مضاعفی» پیش ببرد. گرچه هیچ راهی برای تایید این ادعا‌ها وجود ندارد، اما برخی نگران این موضوع هستند که گوگل طی کمتر از یک دهه قادر خواهد بود به فناوری‌های لازم برای شکست تمام روش‌های رمزنگاری مدرن دست یابد.

خطری برای بیت کوین وجود ندارد

با تمام این تفاسیر جای تعجب ندارد که پس از انتشار این اخبار، بسیاری از مردم به ویژه طرفداران صنعت رمزارزی در رابطه با مرگ فناوری‌های «رمزنگاری» نگران شدند. از نظر آن‌ها تحقق فناوری‌های جدید گوگل به معنای بی‌فایده شدن بیت کوین و جنبه‌های مربوط به آن است.

البته در مقاله‌ی مذکور توضیح داده شده که اینگونه نگرانی‌ها کاملا بی‌مورد هستند. در بخش‌های از این مقاله آمده است:

در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بتواند به واسطه‌ی آن و با استفاده از محاسبات کوانتومی، تکنیک‌های رمزنگاری کلید‌های خصوصی یا عمومی بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود را شکست. Fortune Report

در واقع، آقای جک ماتیر(Jack Matier) یکی از اعضای پروژه‌ی دفاترکل مقاوم در برابر کوانتوم(Quantum Resistant Ledger پروژه‌ای است که بر روی ساخت دفاترکل مقاوم در برابر محاسبات کوانتومی فعالیت دارد) اخیرا توضیح داده است که طبق داده‌های بدست آمده از qubits، حداقل دو تا پنج سال طول می‌کشد تا بیت کوین توسط فناوری محاسبات کوانتومی مورد تهدید قرار بگیرد. به گفته‌ی وی، احتمالا در بدترین حالت ۲ تا پنج سال زمان لازم است، زیرا «در حال حاضر مسئله‌ی تصحیح خطا در بلند مدت وجود دارد، مشکلی که فعلا یک مانع برای رسیدن به محاسبات دقیق و مناسب است».

نظر آندرئاس آنتونوپولوس در رابطه با خطرات فناوری کوانتومی گوگل

برخی در رابطه با این موضوع اعلام کرده‌اند که حتی اگر چنین وسیله‌ی پیشرفته‌ای هم وجود داشته باشد، احتمالا از آن برای شکستن رمزنگاری بیت کوین استفاده نخواهد شد. آقای آندرئاس آنتونوپولوس(Andreas Antonopoulos) یکی از طرفداران صنعت رمزارزی و کدنویس برجسته، با انتشار یک ویدئو در یوتیوب اظهار داشت که بیت کوین نه تنها می‌تواند با تهدید‌های کوانتومی سازگار شده و آن‌ها را برطرف کند، بلکه هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت‌ها یا هر بازیگری که چنین دستگاهی در اختیار داشته باشد، از آن برای رخنه در SHA-256 و شکستن آن استفاده کند.

وی در صحبت‌های خود به این واقعیت اشاره کرد که اهداف بسیار برجسته‌تر و مناسب‌تری نسبت به بیت کوین وجود دارند، از جمله بانکداری آنلاین و یا حتی کدهای مربوط به سلاح‌های هسته‌ای سراسر جهان.

نظر شما در رابطه با فناوری جدید گوگل چیست؟ آیا این فناوری می‌تواند منجر به پایان کار صنعت رمزارزی شود؟ آیا این اخبار به استخدام متخصصین بلاک‌چین توسط ناسا مربوط است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Ethereumworldnews

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا