اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

EOS واقعا یک بلاک‌چین نیست!

گزارشات BitMEX نشان می‌دهد که EOS بسیار غیرشفاف بوده و برای رقابت با شبکه‌هایی همچون اتریوم به طراحی دوباره نیاز دارد

نکات برگزیده مطلب
  • صرافی BitMEX اخیرا گزارشی منتشر کرده است که در آن ادعا می‌شود شبکه‌ی EOS واقعا یک بلاک‌چین محسوب نمی‌شود و بیشتر شبیه به یک سیستم «پایگاه داده‌ی توزیع شده» یا «شبکه‌ای از مراکز داده‌ی غیرشفاف» است.

بازار مشتقات BitMEX اخیرا یک گزارش دقیق در مورد EOS منتشر کرده است و نتایج اعلام شده در این گزارشات به هیچ وجه راضی کننده نیستند. BitMEX از تحقیقات خود نتیجه گرفته است که اگر EOS می‌خواهد که به عنوان کامپیوتر جهانی فعالیت کند، باید به شکلی قابل توجه تمام بخش‌های خود را دوباره طراحی و بازنگری کند.

BitMEX

۴ میلیارد دلار

همانطور که وب‌سایت Finance Magnates قبلا گزارش داده است، EOS دارای ویژگی‌های بسیاری است که با ادعای دموکراتیک و غیرمتمرکز بودن آن همخوانی ندارد. اصلی‌ترین مشکل EOS آن است که تراکنش‌های انجام شده بر روی شبکه تنها توسط ۲۱ گره(Node) تایید می‌شود.

علاوه بر این مورد، مشکلات فنی متعدد نیز گریبان‌گیر سیستم آن شده است، که برای یک کمپانی که توانسته بیش از ۴ میلیارد دلار در مرحله جمع‌آوری سرمایه‌ بدست آورد، این مسئله ایده‌آل نیست.

سیستم پایگاه داده‌ی توزیع شده

BitMEX برای اشاره به بزرگ‌ترین مشکل این سیستم در ابتدا اعلام نمود که در حقیقت EOS اصلا یک شبکه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین نیست و فعالیت‌های آن بیشتر به یک سیستم پایگاه داده‌ی توزیع شده شبیه است.

به عنوان مثال در شبکه‌ی اتریوم، اقدامات انجام شده از طریق قرارداد‌های هوشمند به صورت رمزنگاری تایید می‌شود و به نحوی بر روی بلاک‌چین ذخیره می‌گردد که در واقع وضعیت بلاک‌چین را تغییر می‌دهد. در مقابل، تراکنش‌های EOS باعث تغییر وضعیت بلاک‌چین نمی‌شود، بلکه بر روی پایگاه داده‌ای که روی آن ثبت شده تاثیر می‌گذارد.

هدف اصلی EOS این است که بتواند خود را به عنوان یک نسخه‌ی بهتر از اتریوم معرفی کند، نسخه‌ای که می‌تواند در هر ثانیه تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند. با این حال، BitMEX به این نکته رسیده که توسعه‌دهندگان ایاس سعی نمی‌کند با ارائه‌ی راهکارهای عملی از ازدحام تراکنش‌ها که به ایجاد مشکل منتهی می‌شود بکاهند و فقط سعی می‌کنند به صورت سطحی و با حیله این مسئله را یپوشانند.

علاوه بر این، BitMEX اعلام نموده که:

با اینکه تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در شبکه‌ی EOS از ۱۵ تراکنش در اتریوم بیشتر است، اما تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در این سیستم، با وجود تنظیمات مطلوب نیز از ۲۵۰ مورد در ثانبه تجاوز نمی‌کند. طی آزمایشاتی که به شرایط واقعی انجام شده، عملکرد سیستم به کمتر از ۵۰ تراکنش در ثانیه رسید، که باعث می‌شود EOS نیز عملکردی نزدیک به اتریوم را ارئه دهد. BitMEX

تمرکز قدرت

این گزارشات بیشتر بر روی تولیدکنندگان بلاک ۲۱(21 EOS Block producers) تمرکز دارد. در سیستم‌های بلاک‌چین Proof Of Work، مثل اتریوم، تمام تراکنش‌های بر روی دفاترکل توزیع شده ذخیره می‌شوند و برای تمام گره‌های شبکه قابل مشاهده هستند. در شبکه‌ی EOS این کار را 21 انجام می‌دهد. این گره‌ها با رای گیری از میان کاربرانی که مقدار خاصی رمزارز EOS در اختیار دارند، انتخاب می‌شوند.

وب‌سایت Finance Magnates در گذشته نیز در رابطه با این موضوع نیز بحث‌هایی انجام داده است که این تولید‌ کنندگان بلاک همگی کمپانی‌های بزرگی هستند که برای دستیابی به آراء کاربران، کمپین‌های تبلیغاتی راه می‌اندازند. BitMEX دریافت که ظرفیت فساد در این سیستم بسیار بالاست.

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان بلاک مسئول میزبانی، تحویل و مدیریت «بخش اعظمی از منابع مصرف شده توسط مشتریان» را بر عهده دارند.

BitMEX در ادامه توضیح داد که این گره‌ها بابت کاری که انجام می‌دهند روزانه حدود ۱۰ هزار دلار پول دریافت می‌کنند و هیچ چیز برای متوقف کردن همکاری آن‌ها با یکدیگر یا اینکه حساب‌های جدیدی دیگری باز کنند یا به کاربران بابت رای دادن به آن‌ها پول پرداخت کنند، وجود ندارد. از آنجایی که مشارکت و حضور رای دهندگان در این سیستم بسیار پایین است، «کسانی که رای می‌دهند احتمالا با یکی از این تولید کنندگان بلاک هماهنگی و همکاری دارد».

تولید‌کنندگان بلاک همچنین قادر هستند که کاربران را به لیست سیاه اضافه نمایند. البته تمام آن‌ها برای انجام اینکار باید توافق نظر داشته باشند، اما اطلاعات مربوط به این کار هرگز منتشر نمی‌شود. این روند باعث ایجاد دو آسیب‌پذیری متفاوت می‌شود:

  • اگر تولیدکنندگان بلاک با هم کار کنند، همه توافق نظر خواهند داشت کاربرانی که به آن‌ها رای نداده‌اند را به این لیست سیاه اضافه کنند.
  • اگر تولیدکنندگان بلاک با هم کار نکنند، افراد مخرب می‌توانند بسیار سریع‌تر از آنچه برای رسیدن به توافق میان تولید‌کنندگان زمان لازم است، حساب‌های جدیدی بسازند.

شبکه‌ای از مراکز داده‌ی غیرشفاف

از لحاظ مالی نیز در این گزارشات مشخص شد در حالی که این کار «علیه قانون اصلی EOS است که طی آن گفته شده هیچ کاربری نمی‌تواند بیش از ۱۰ درصد از ذخیره‌ی توکن‌ها را در اختیار داشته باشد»، اما نمی‌توان آن را واقعی اجرایی کرد زیرا یک عضو به راحتی می‌تواند چندین حساب مجزا داشته باشد.

در نتیجه، BitMEX رمزارز EOS را «شبکه‌ای از مراکز داده‌ی غیرشفاف» توصیف کرد و پیشنهاد کرد که اگر بخواهد «به عنوان یک پروتکل لایه‌ی پایه‌ای زیرساختی به موفقیت برسد»، این شبکه باید «بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های خود را از نو طراحی کند».

نظر شما در رابطه با این گزارش چیست؟ آیا EOS به یک طراحی دوباره نیاز دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Financemagnates

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

یک نظر

دکمه بازگشت به بالا