اخبار داخلیاخبار و مقالات

بیش از 1000 مجوز استخراج رمزارز در کشور صادر شده است

عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار داشت که در نتیجه‌ی صدور مجوز فعالیت در صنعت ماینینگ فارم‌های بزرگ فعالیتشان را در کشور آغاز کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • امیر حسین سعیدی نائینی؛ عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مصاحبه‌ با رسانه‌ها اظهار داشت که تدوین قوانین سختگیرانه به شدت فعالیت در صنعت ماینینگ را تحت تاثیر قرار داده است. وی همچنین از صدور بیش از هزار مجوز استخراج رمزارزها در کشور خبر داده است.

ضرورت تسهیل فعالیت ماینینگ در ایران

عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار داشت که فعالیت در بخش صنعت استخراج رمزارز ایران در طول دو سال اخیر گسترش چشمگیری یافت اما در نهایت با اعمال قوانین از سوی دولت فعالیت بسیاری از فارم‌ها متوقف شده است. وی قوانین استخراج رمزارز را در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها بسیار سختگیرانه ارزیابی کرد. نائینی معتقد است که تدوین قوانین سختگیرانه موجب توقف فعالیت ماینر‌ها در ایران و مهاجرت بسیاری از افراد فعال در این صنعت به خارج از کشور شده است:

در حقیقت قوانین فعالیت در صنعت استخراج رمزارزها در مقایسه با سایر صنایع فعال در کشور، دارای رویکرد بسیار سختگیرانه‌ای است. این مسئله موجب شده است تا بسیاری از ماینرها فعالیتشان را متوقف کنند یا به منظور کسب درآمد مطلوب به کشورهای منطقه مهاجرت و در کشور‌های خارجی سرمایه‌گذاری کنند. زیرا دریافت مجوز استخراج رمزارزها و فعالیت قانونی در ایران سودآوری به مراتب پایین‌تری دارد و نیاز است تا قوانین و نرخ برق تصویب شده برای صنعت استخراج رمزارزها اصلاح شود. امیر حسین سعیدی نائینی

بر اساس گزارش کوینیت، با وجود پیشنهاد روش‌های متعدد برای تعرفه‌گذاری برق مصرفی ماینر‌ها همانند مذاکره با نیروگاه‌های دارای ظرفیت مازاد و بورس انرژی همچنان نرخ برق صادراتی برای فعالیت ماینر‌ها اعمال می‌شود.

عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: «شرایط کنونی کشور بسیار حساس است. ما در این مقطع زمانی به درآمدهای ارزی نیاز داریم؛ در این شرایط صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال ضمن ارزآوری می‌تواند در تسهیل تجارت بین المللی کمک کند. بازرگانان می‌توانند با استفاده از رمزارزهای تولید شده نسبت به واردات کالا اقدام کنند و مشکلات تحریم بانکی برای پرداخت هزینه‌ها را دور بزنند.»

صدور بیش از 1000 مجوز استخراج رمزارز

نائینی در گذشته ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را برعهده داشته است. وی اصلاح تعرفه‌ی برق صنعت ماینینگ و ایجاد شرایط عقد قرارداد ماینر‌ها با نیروگاه‌های کشور(حتی در مقیاس محدود) را برای رشد اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات مفید ارزیابی کرده است.

عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به قوانین فعالیت ماینرها در کشور اظهار داشت که ماینر‌ها به منظور بهره‌برداری از مزارع استخراج رمزارزها باید از سوی وزارت صمت مجوز دریافت کنند. وی با اشاره به تعداد مجوز‌های صادر شده برای فعالیت استخراج رمزارزها اظهار داشت:

فعالان صنعت ماینینگ برای بهره‌برداری از مزارع استخراج رمزارز باید نسبت به دریافت مجوز از سوی وزارت صمت اقدام کنند. تاکنون بیش از هزار مجوز در سراسر کشور صادر شده است، در همین راستا چند نمونه فارم ماینینگ بزرگ و صنعتی نیز راه‌اندازی شده است. ضروری است تا شرایط فعالیت در صنعت ماینینگ برای تمامی افراد علاقه‌مند تسهیل گردد تا تمامی ماینرها بتوانند در کنار ماینر‌های بزرگ به فعالیت بپردازند. امیر حسین سعیدی نائینی

ظرفیت صنعت ماینینگ ایران ۸.۵ میلیارد دلار است

سعیدی نائینی با اشاره به پتانسیل صنعت ماینینگ در بهبود وضعیت اقتصادی ایران اظهار داشت که استخراج رمزارز می‌تواند از خام فروشی انرژی الکتریکی جلوگیری کند و آن را به محصول با ارزش‌تری تبدیل کند. وی اعلام کرد:

برآوردها نشان می‌دهد که با توجه به گسترش سریع بازار رمزارزها اگر صنعت استخراج رمزارزها با تمام ظرفیت فعال شود، در نهایت به صنعت ۸.۵ میلیارد دلاری در کشور تبدیل خواهد شد. امیر حسین سعیدی نائینی

وی خاطر نشان کرد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در کنار ماینر‌ها برای اصلاح تعرفه برق و بهبود شرایط فعالیت ماینرها تلاش می‌کند و این موضوع در حال پیگیری است. نائینی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت صنعت مرده‌ی ماینینگ در آینده احیا شود و در نهایت به فعالیت‌های زیر زمینی و رانت برای عده‌ای خاصی که با مجوزهای دولتی فارم‌های ماینینگ تاسیس می‌کنند، پایان داده شود.

نظر شما در رابطه با اظهارات عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نسبت به شرایط فعالیت در حوزه‌ی استخراج رمزارزها چیست؟ آیا تسهیل فعالیت در صنعت استخراج رمزارز موجب ارزآوری و بهبود تجارت جهانی خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا