اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

رئیس بانک مرکزی فرانسه: رمزارزهای پایدار می‌توانند برای چندین دهه بر حاکمیت مالی اروپا تاثیر بگذارند

به گفته‌ی فرانسوا ویلروی دِگالهاو، اتحادیه‌ی اروپا باید هرچه سریع‌تر در زمینه‌ی رمزارزهای بانکی یک چهارچوب قانونی ایجاد کند تا از بخش خصوصی عقب نماند

نکات برگزیده مطلب
  • آقای فرانسوا ویلروی دِگالهاو(François Villeroy de Galhau) رئیس بانک مرکزی فرانسه در تازه‌ترین سخنرانی خود که روز ۱۱ام سپتامبر در کنفرانس بوندس‌بانک(Bundesbank) صورت گرفته است، هشدار داد که اروپا توانایی مقابله با چالش‌های موجود در زمینه‌ی دارایی‌های دیجیتال صادر شده توسط بخش خصوصی را ندارد. به گفته‌ی وی شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری و رمزارزهای پایدار صادر شده توسط آن‌ها می‌توانند بزرگ‌ترین خطر برای حاکمیت مالی اتحادیه‌ی اروپا باشند، بر همین اساس اتحادیه‌ی روپا نیازمند یک چهارچوب قانونی استراتژیک و فوری برای رمزارزهای پایدار جهانی است.

چالش‌های پیش رو

رئیس بانک مرکزی فرانسه اخیراً هشدار داده است که اروپا توانایی مقابله با چالش‌های موجود در زمینه‌ی دارایی‌های دیجیتال صادر شده توسط بخش خصوصی را ندارد.

هشدارهای وی در حالی منتشر شده است که پنج عضو اتحادیه‌ی اروپا(آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند) همگی از اهداف کمیسیون قانون‌گذاری اروپا در راستای تهیه‌ی یک پیش‌نویس قانونی برای دارایی‌های رمزارزی به ویژه رمزارزهای پایدار، حمایت کرده‌اند.

رمزارزهای بانکی پایدار CBDC
بانک مرکزی فرانسه

گزارشات منتشر شده در رابطه با این پیش‌نویس نشان می‌دهد که در این بیانیه‌ی مشترک پنج دولت فوق‌الذکر متعهد شده‌اند که پیش از رسیدگی به کلیه‌ی موارد قانونی، نظارتی و حقوقی مرتبط با فعالیت رمزارزهای پایدار در اروپا، از فعالیت رمزارزهای پایدار جهانی جلوگیری به عمل آورند. انتظار می‌رود که کمیسیون فوق در اواخر ماه جاری پیشنهادات مربوط به قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال را منتشر کند.

آقای فرانسوا ویلروی دِگالهاو(François Villeroy de Galhau) رئیس بانک مرکزی فرانسه در سخنرانی خود که روز ۱۱ام سپتامبر در کنفرانس بوندس‌بانک(Bundesbank) صورت گرفت، توضیح داد که:

ما در اروپا با گزینه‌های فوری و استراتژیک در زمینه‌ی پرداخت روبرو هستیم، گزینه‌هایی که انتخاب آن‌ها بر روی حاکمیت مالی ما طی چند دهه‌ی آتی تاثیرگذار خواهد بود. François Villeroy de Galhau

از نظر وی، قریب‌الوقوع‌ترین خطر این است که «شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری» با استفاده از نفوذ خود اقدام به ساخت زیرساخت‌های مالی خصوصی و سیستم‌های پولی کرده و با حاکمیت مالی عمومی رقابت کنند، زیرا این شرکت‌های بزرگ توانایی معرفی خودشان به عنوان صادر کننده‌ی پول را داشته و قدرت مدیریت یک «واحد پولی جهانی» را در خود می‌بینند.

رمزارزهای بانکی یک رقیب هستند

این رئیس بانک مرکزی در ادامه‌ی صحبت‌های خود توضیح داد که در چنین حالتی یک رمزارز بانکی(CBDC) می‌تواند به عنوان رقیب رمزارز پایدار صادر شده توسط شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری عرضه شود.

رمزارز بانکی CBDC صندوق بین‌المللی پول IMF

علاوه بر این، او هشدار داد که بخش خصوصی می‌تواند با انتشار CBDCهای خاص خود(چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی)، بدون ایجاد هماهنگی لازم در جامعه‌ی مالی جهان، به فشارهای طاقت فرسای دارایی‌های پرداخت خصوصی پاسخ دهد.

به گفته‌ی آقای دِگالهاو، عرضه‌ی چنین رمزارز CBDC در کنار سایر ابتکارات بخش خصوصی در نهایت می‌تواند منجر به «از دست رفتن ورودی و نوآوری سایر بانک‌های مرکزی سراسر جهان شود». وی همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا(ECB) و اکوسیستم مالی منطقه‌ی یورو «نمی‌تواند اجازه دهد که اروپا در زمینه‌ی صدور رمزارزهای پایدار بانکی» از سایر جهان نقاط جهان عقب بماند.

دِگالهاو در رابطه با رمزارزهای بانکی توضیح داد که «رمزارز بانکی اروپا می‌تواند شامل دو نسخه‌ی خرد(برای عموم مردم) و نسخه‌ی عمده(برای بانک‌ها و موسسات مالی) باشد؛ هیچ تضادی بین یک رمزارز بانکی مبتنی بر یورو و حمایت از طرف‌ها و ابتکارات پرداخت قاره‌ی سبز وجود ندارد».

ناکارآمدی سیستم‌ها

ناکارآمدی سیستم‌های پرداخت موجود، به ویژه در زمینه‌ی پرداخت‌های برون مرزی و بین‌المللی، باید از  طریق ابتکارات عمومی و خصوصی و به صورت کاملاً ریشه‌ای حل شود. اگر این مسائل نادیده گرفته شوند، رمزارزهای پایدار صادر شده توسط بخش خصوصی ابتدا این کمبودها را جبران کرده و سپس مسیر تکامل اقتصاد دیجیتال آینده را در پیش می‌گیرند.

فرانسوا ویلروی دِگالهاو با اشاره به عدم تقارن و کارآمدی سیستم‌های پرداخت فعلی و چشم‌انداز آتی آن‌ها توضیح داد که:

رمزارزهای بانکی پایدار CBDCاکوسیستم اروپایی ما اخیراً وابسته‌ به بازیکنان غیر اروپایی(به عنوان مثال شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت‌های بانکی و شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری) شده است؛ این وضعیت باعث شده تا در زمینه‌ی تداوم تجارت، تصمیم‌گیری‌های فنی و تجاری و همچنین محافظت از داده‌ها، استفاده و ذخیره‌سازی آن‌ها، اروپا کم‌ترین قدرت کنترل را داشته باشد. François Villeroy de Galhau

این عدم تقارت و کارآمدی در اینجا به پایان نمی‌رسد. به گفته‌ی وی، اروپا مانند برخی از کشورهای مهم و بزرگ جهان نتوانسته شبکه‌های اجتماعی جهانی خود را توسعه دهد، همین موضوع باعث شده تا نیازمند ایجاد یک استراتژی منسجم و قاطع برای نوآوری‌های دیجیتال در بخش سیستم‌های پرداخت باشیم.

به گفته‌ی وی، در پاسخ به هرگونه رمزارز پایدار بخش خصوصی باید «رژیم‌های فعلی باید درون چهارچوب‌های نظارتی بزرگ‌تر قرار گیرند تا فرایند تصویب و پذیرش در سطح جهانی مطرح شود».

نظر شما در رابطه با صحبت‌های رئیس بانک مرکزی فرانسه چیست؟ آیا رمزارزهای پایدار می‌توانند چنین تاثیرگذاری بر روی حاکمیت مالی بخشی از اقتصاد جهان داشته باشند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا