آموزش تریدتریدترید و ماینینگ

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

در مطالب قبل با تحلیل تکنیکال آشنا شدیم و در این مطلب قصد داریم انواع نمودار واجزای آنها را معرفی کنیم.

نوع نمایش نمودارها در حالت‌های مختلف بسته به سلیقه تحلیلگر قابلیت تغییر دارند.

انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال

به طور کلی نمودارهای اصلی تحلیل تکنیکال به سه نوع قابل مشاهده اند. هرکدام از این نمودارها قابلیت خاص خود را داشته ولی در کلیت همگی هدف مشترک و اصلیشان نشان دادن قیمت به تحلیلگر است.پرکاربردترین نوع نمودار ها سه نمودار زیر هستند:

نمودار شمعی

نمودار خطی

نمودار میله ای

 

نمودار شمعی یا کندلی

نمودار شمعی یا کندلی پرطرفدارترین و پرکاربرد ترین نوع نمودار تحلیلی است.این نمودار نیز اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن، بسته شدن و دامنه نوسان قیمتی در بازه زمانی مورد نظر را نشان می‌دهد.

اگر قیمت باز شدن کندل(شمع) پایینتر از قیمت بسته شدن آن باشد به عبارتی با افزایش قیمت روبرو شده باشد کندل تو خالی یا سفید است. اگر قیمت باز شدن کندل بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد سهم با کاهش قیمت روبرو شده و کندل آن توپر یا مشکی خواهد بود. البته در نرم افزارهای مختلف، می توانید رنگ مورد دلخواه خودتان را بر روی  کندل ها انتخاب کنید. اما رنگ های مرسوم آنها مشکی و سفید است. قسمتی از کندل که بیرون از محدوده قیمت های باز و بسته شدن قرار می گیرد سایه (( shadow نامیده می‌شود.

نمودار میله ای

نمودار میله ای به صورت یک میله می باشد و اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن، بسته شدن و دامنه نوسان قیمتی را می‌توان از آن دریافت کرد .این نوع نمودار بیشتر در دهه های قبل در امریکا رواج داشت از خصوصیات بارز این نمودار سادگی آن است که بعضی تحلیلگران به آن علاقه دارند.

نمودار خطی

نمودار خطی نموداری بصورت خطی ممتد و پیوسته است. این نمودار از وصل نمودن قیمت‌های پایانی بهم تشکیل می‌شود.نمودار خطی بصورت قله ای قیمت را نشان داده و اطلاعاتی ریز قیمتی همانند نمودار شمعی یا نمودار میله ای قابل مشاهده نیست ولی در عوض نقاط مهم را ملموس تر نشان می‌دهد.

نمودارهای تحلیلی دیگه ای هم وجود دارد که اختلاف خاصی با نمودارهای مورد بحث ما ندارند و معمولا در همه برنامه ها و سایت های تحلیلی ار این سه نوع نمودار استفاده می‌شود.

 

شما می‌توانید بسته  به نوع تحلیلی که انجام می‌دهید نوع نمودار را  انتخاب و سپس با استفاده از علایق شخصی انواع رنگ بندی آن را خاص و شخصی سازی کنید.

در این مطلب با انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال  آشنا شدیم و اجزا و خصوصیات آنها را بررسی کردیم. در آینده بیشتر با دنیای بزرگ تحلیل تکنیکال و نمودار خوانی آشنا خواهیم شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4]

دکمه بازگشت به بالا