اخبار داخلی

تعیین تکلیف رمزارز‌ها در ایران تا پایان شهریور ماه

با تاکید ریاست جمهوری، پیش‌نویس «سند ارزهای رمزنگار» آماده شده است

نکات برگزیده مطلب
  • اگرچه در حال حاضر به گفته بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای مجازی در ایران ممنوع است اما «سعید مهدیون»، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به تازگی خبر داده است که با تاکید ریاست جمهوری، پیش‌نویس «سند ارزهای رمزنگار» توسط مرکز ملی فضای مجازی آماده شده است.

اگرچه در حال حاضر به گفته بانک مرکزی خرید و فروش ارزهای مجازی در ایران ممنوع است اما «سعید مهدیون»، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به تازگی خبر داده است که با تاکید ریاست جمهوری، پیش‌نویس «سند ارزهای رمزنگار» توسط مرکز ملی فضای مجازی آماده شده است.

مهدیون بیان کرده است که به عقیده او، ارزهای مجازی به زودی در ایران از حالت بلاتکلیف و ممنوع، به وضعیت پایدار قانونگذاری شده خواهند رسید:

در همین راستا ضوابط استفاده و معامله رمز ارزها تا پایان شهریور ماه جاری از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر خواهد شد. سعید مهدیون

او همچنین به کند بودن روند بررسی ارزهای مجازی در ایران اشاره کرده و البته خود نیز بیان نموده که این روند در مقایسه با سایر کشورها کند نیست و ایران از بازی حذف نشده است:

مهمترین مسئله این است که ما نمی‌توانیم عجله کنیم، یعنی قانونگذاری را به سرعت انجام دهیم و در عین حال ابعاد آن را در نظر نگیریم که قطعا در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. لذا در همین راستا سیاست دولت و شورای عالی فضای مجازی در خصوص ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت‌کوین پژوهش و بررسی همه جانبه مزایا و معایب تا به امروز بوده و نتیجه آن نیز تعریف چند سناریو مختلف به عنوان خروجی پژوهش‌ها به شمار می‌رود. سعید مهدیون

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در خصوص تاریخچه بررسی ارزهای مجازی در ایران، گفته است که از اسفند سال ۹۲، با دستور دولت این پروژه به مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است و ۱۴ ارگان مختلف در آن همکاری داشته‌اند. به گفته مهدیون، در اواسط سال ۹۶ با اوج گرفتن احتمال تحریم‌ها، فرایند تعیین تکلیف و جریان سیاست‌گذاری با سرعت بیشتری دنبال شد.

این در حالیست که بانک مرکزی که تا ابتدای امسال سیاست انفعال را در قابل ارزهای مجازی دنبال می‌کرد، در اردیبهشت ۹۷ خرید و فروش ارزهای مجازی را ممنوع اعلام کرد. علت این ممنوعیت در آن زمان اینگونه از سوی بانک مرکزی تشریح شد:

از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است. بانک مرکزی ایران

ممنوعیتی که اگرچه با انتقادات شدیدی از سوی فعالین حوزه مالی و فناوری رو به رو شد اما چند روز بعد «ناصر حکیمی»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که ممنوعیت ارزهای مجازی، تصمیم نهایی نیست.

به نظر شما تکلیف رمزارز‌ها در ایران چه خواهد بود؟ نظرات خود را د بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Tik
دکمه بازگشت به بالا