اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

تحلیلگر بازار بیت کوین: پیش‌بینی قیمت بیت کوین با استفاده از مدل «موجودی به جریان» نادرست است

نیک کارتر بر این باور است که در مدل S2F ذخایر دارایی متغیر در نظر گرفته می‌شوند و با توجه به ذخیره‌ی ثابت ۲۱ میلیون واحدی BTC، استفاده از این مدل برای پیش‌بینی قیمت نادرست است

نکات برگزیده مطلب
  • مدتهاست که استفاده از مدل ذخیره به جریان(S2F) در بین طرفداران بازار رمزارزها به ویژه طرفداران بیت کوین به عنوان ابزاری جهت پیش‌بینی قیمت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. براساس این مدل قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۱ به سطح ۱۰۰ هزار دلاری و بالاتر از آن خواهد رسید. با این حال، برخی تحلیلگران بازار رمزارزها از جمله نیک کارتر بنیانگذار پلت‌فرم کوین‌متریکس، معتقد است که استفاده از این مدل برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین نادرست است زیرا مجموع ذخایر بیت کوین همواره ثابت بوده و هیچ وقت تغییر نخواهد کرد.

استفاده از مدل اشتباهی؟

مدل موجودی به جریان(S2F) که معمولاً برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین هم از آن استفاده می‌شود، اخیراً بین طرفداران بیت کو‌ین بسیار محبوب شده است، زیرا طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته بر اساس این مدل، قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۱ به سطح ۱۰۰ هزار دلاری خواهد رسید.

بیت کوین پیش‌بینی قیمت S2F

البته برخی تحلیلگران بر این باورند که این مدل برای پیش‌بینی قیمت بیت کو‌ین غیرقابل استفاده است. در عوض، آن‌ها استدلال می‌کنند که مجموع ذخایر بیت کو‌ین هرگز افزایش نخواهد یافت بنابراین این مدل نمی تواند تحرکات بازار بیت کوین را مورد بررسی قرار داده و نتایج مناسب ارائه دهد.

یکی از این تحلیلگران شناخته شده هوگو نگوین(Hugo Nguyen) است که با استناد به صحبت‌های اخیر نیک کارتر بنیانگذار پلت‌فرم کوین‌متریکس(Coinmetrics) یک پست توییتری در رابطه با این موضوع منتشر کرده است. وی در این پست توییتر نوشت «چرا از مدل S2F به اشتباه برای پیش‌بینی تغییرات بیت کو‌ین استفاده شده است، از نظر ریاضی شما با استفاده از مدل S2F و محدود کردن «جریان» صرفاً پاداش را مشخص می‌کنید. با استفاده از این مدل شما می‌گویید که ذخیره‌ی بیت کوین یک تابع صحیح است و در طول زمان دچار تغییر می‌شود. اما به صورت غیرمتعارف، میزان تغییر ذخیره‌ی بیت کو‌ین صفر است. هیچ راهی برای ادغام این مدل با بیت کوین وجود ندارد».

هیچ جریانی برای بیت کوین وجود ندارد

فرضیه‌ی مدل S2F بر این اساس است که جریان یک کالا(یعنی نرخ تولید یا عرضه‌) به همان اندازه که مصرف ذخایر آن بر روی قیمت تاثیرگذار است، توانایی تغییر در قیمت و نرخ عرضه را دارد. به عبارت دیگر، هم عرضه هم تقاضا عوامل تغییر قیمت یک کالا هستند.

با این حال، براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته توسط نیک کارتر، جریان بیت کوین در واقع صفر است زیرا هیچ تغییری در میزان ذخیره‌ی کلی آن بوجود نمی‌آید. این ملاحظات براساس این فرض استوار شده که تمام ماینرها و کاربران شبکه‌ی بیت کو‌ین می‌دانند مجموع ذخایر این رمزارز ۲۱ میلیون واحد است.

به همین ترتیب، هیچ وقت شاهد افزایش «ذخیره‌» بیت کوین نخواهیم بود. در عوض، از همان ذخایر بیت کو‌ین آزاد می‌شود(دقیقاً مانند آزادسازی سهام) با این تفاوت که نحوه‌ی ایجاد آن با سایر کالاهای موجود متفاوت است.

آقای کارتر در رابطه با این مبحث توضیح داده است که:

در محاسبات من، تمام ۲۱ میلیون واحد رمزارز بیت کوین در ابتدا ایجاد شده و سپس به تدریج و با گذر زمان منتشر شده است. من آن را سهام با میزان عرضه‌ی مشخص اما غیرمستقیم در نظر گرفته‌ام. Nik Carter

با در نظر گرفتن این تعاریف، ذخیره‌ی کلی بیت کو‌ین ثابت است و «تقاضا» تنها عامل تعیین کننده‌ی وضعیت بازار خواهد بود. این موضوع می‌تواند نشان دهد که نرخ تورم پولی بیت کوین صفر است، یک مفهوم اساسی که برای هر ارز دیگری بسیار مهم می‌باشد.

بی‌معنی شدن هالوینگ؟

اگر تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط نیک کارتر دقیق باشد، رویداد هالوینگ پیش رو و احتمالاً تمامی رویداد‌های هالوینگ کاملاً بی‌معنی بوده و هیچ تاثیری بر تغییرات قیمت رمزارزها نخواهند داشت. در یک شبکه که میزان ذخیره‌ی آن ثابت است، اجماع به این معناست که میزان عرضه که توسط ماینرها تعیین می‌شود، هیچ تاثیری بر قیمت بیت کوین‌های موجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، رویداد هالوینگ فعلی نسبت به رویدادهای پیشین بسیار کوچک تلقی می‌شود. در حال حاضر بیش از ۸۶ درصد از مجموع ذخایر بیت کوین استخراج شده است(بیش از ۱۸/۳ میلیون واحد BTC). گرچه رویداد هالوینگ باعث نصف شدن میزان عرضه و پاداش بلاک‌های بیت کو‌ین می‌شود، اما این موضوع یک تغییر بسیار کوچک است.

با در نظر گرفتن کوچک بودن این تغییرات، آثار نصف شدن پاداش بیشتر به ماینرهای شبکه‌ی بیت کو‌ین مربوط خواهد بود تا عرضه و تقاضای پولی در این شبکه‌ی غیرمتمرکز. این رویداد بدون شک باعث افزایش فشار بر روی ماینرها خواهد شد، ماینرهایی که پس از رویداد هالوینگ برای ادامه‌ی فعالیت خود مجبور به محاسبه‌ی میزان هزینه و درآمد فرایند استخراج رمزارز خواهند شد.

در صورتی که تجزیه و تحلیل صورت گفته توسط نیک کارتر درست باشد، ذخیره‌ی بیت کوین یک عدد ثابت در نظر گرفته شده و رویداد هالوینگ هم تاثیر بسیار ناچیزی بر قیمت این رمزارز خواهد داشت. در عوض، سرمایه‌گذاران باید بر روی تغییرات مربوط به تفاضا متمرکز شده تا بتوانند تغییرات اساسی در قیمت بیت کو‌ین ایجاد کنند؛ تغییرات اساسی همچون پشت سر گذاشتن ارزهای فیات در دوره‌ی شیوع کرونا.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های نیک کارتر و استفاده از مدل S2F برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین چیست؟ آیا استفاده از این مدل برای پیش‌بینی قیمت بیت کو‌ین نادرست می‌باشد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا