اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

بخش اعظمی از رمزارزها تقریبا هیچ گردش مالی ندارند

تحقیقات نشان می‌دهد که درصد بالایی از بازار رمزنگاری عملا راکد است و نقدینگی بسیار ناچیزی دارد

نکات برگزیده مطلب
  • طبق گزارشات منتشر شده به نظر می‌رسد که بیش‌تر از ۵۰ درصد از رمزارزهای موجود در بازار هیچ‌گونه نقدینگی و گردش سرمایه‌ای ندارند و حتی حجم مبادله‌ی آن‌ها روزانه کمتر از ۱۰۰۰ دلار است.

براساس گزارشات منتشر شده در Diar(خبرگزاری مرتبط با رمزارزها و قانون‌گذاری این صنعت)‌ اکثر رمزارزهای فعال و قابل مبادله، هیچگونه نقدینگی و Liquidity  ندارند.

نقدینگی در اصطلاح امور مالی زمانی بکار می‌رود که می‌خواهیم توضیح دهیم که یک دارایی، چه میزان راحتی و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت مورد مبادله قرار می‌گیرد. برای مثال، آثار هنری به هیچ عنوان نقدینگی ندارند و همانطور که می‌دانید مبادله‌ی آن‌ها بسیار سخت است ولی در عوض می‌توان پول نقد را مثال دیگری عنوان کرد که مبادله‌ی آن بسیار ساده است و از نقدینگی و Liquidity بالایی برخوردار است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت CoinMarketCap در حال حاضر حدود ۱۶۲۷ رمزارز مختلف در حال فعالیت هستند که مجموع ارزش آن‌ها در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۸۶ میلیارد دلار است. از این تعداد رمزارز و ارزش کلی، تنها حدود ۱۲ میلیارد دلار طی ۲۴ ساعت گذشته مبادله شده است.

حال برای مقایسه‌ی این رقم با پول فیات(طبق اطلاعات منتشر شده در نشریه The Money Project در اوکتبر ۲۰۱۷) حدود ۹۰ تریلیون دلار پول در جهان وجود دارد که چیزی در حدود ۵ تریلیون آن به صورت روزانه مبادله می‌شود(طبق اعلام بانک بین‌المللی در سال ۲۰۱۶).

حال با در نظر گرفتن این موضوع و نگاهی ساده به این وب‌سایت می‌فهمید که بخش اعظمی از ارزش بازار رمزارزها(Market Cap) تنها مطعلق به ۱۰ رمزارز مطرح بازار(بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین و غیره) است.

هرچند که خبرگزاری Diar اعلام کرده است که از نظر حجم مبادله، تنها ۵ رمزارز بالای جدوم به تنها ۵۵ درصد کل حجم مبادله را تشکیل می‌دهند و ۱۷ درصد دیگر نیز به Tether USD مربوط است.
حال برای روشن‌تر شدن این موضوع می‌توان به این شکل نیز بیان کرد که بیش‌ از ۷۰ درصد فعالیت‌ها و مبادلات رمزنگاری تنها توسط ۰/۳۶ درصد رمزارزهای موجود در بازار صورت می‌گیرد.

جالب است که حجم مبادله‌ی مجموع یک سوم این رمزارزها که شامل ۵۴۲ رمزارز مختلف است، کمتر از هزار دلار در روز و حجم مبادله‌ی ۲۰ درصد از کل رمزارزها(۳۱۲ رمزارز مختلف) کمتر از ۱۰۰ دلار در روز است.

با توجه به گزارشات Diar، با وجود یک رمزارز ۱۱۲ میلیارد دلاری در صدر جدور رمزارزها که می‌تواند از وجود یک بازار سالم در زمینه‌ی توکن‌ها خبر بدهد، اما واقعیت چیز دیگریست و می‌توان به راحتی مشاهده نمود که حجم عظیمی از این توکن‌ها هیچگونه نقدینگی و چرخشی در بازار ندارند.

بسیاری از مفسران در رابطه با این موضوع گفته‌اند که این روند نتیجه‌ی این موضوع است که بسیاری از این توکن‌های واقعا هدف درست و مفیدی ندارند و ICOها نیز در حقیقت چیز ارزشمندی را نمی‌فروشند یا در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند.

ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) به عنوان بنیانگذار رمزارز اتریوم(که در حال‌ حاضر بیشتر ICOها بر روی این پلت‌فرم راه‌اندازی می‌شود) در سمپتامبر ۲۰۱۷ گفته بود که بازار ICOها به شکل یک حباب غیرپایدار است چونکه اکثر این پروژ‌ه‌های فروخته شده با شکست مواجه خواهند شد.

دومنیک اسکینر(Dominik Schiener) به عنوان یکی از بنیانگذاران رمزارز IOTA نیز در ماه فوریه به خبرگذاری Business Insider گفته بود که انتظار دارد کمتر از ۱۰ پروژه‌ي ‌رمزنگاری در بلند مدت بتوانند دوام بیاورند.

جوزف لوبین(Joseph Lubin) نیز به عنوان یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم هفته‌ی گذشته در یک کنفرانس بازار رمزارزها را به وجود صنعت اینترنت در سال‌های اولیه آن تشبیه کرده بود(اینترنت به عنوان یک تکنولوژی جدید جالب به نظر می‌رسید اما بیشتر پروژه‌های مربوط به آن با شکست مواجه شد).

نظر شما در رابطه با این آمار منتشر شده چیست؟ اگر چیزی حدود نیمی از رمزارزهای موجود در بازار روزانه کمتر از ۱۰۰۰ دلار مبادله دارند، پس دلیل وجود آن‌ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
FinanceMagnates

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا