اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

یونیسف ماینر‌ می‌شود!

یونیسف وب‌سایتی برای اهدای قدرت رایانه‌ها جهت عملیات ماینینگ خیرخواهانه راه‌اندازی کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • آیا تا به حال سعی کرده‌اید تا در فعالیت‌های بشر دوستانه‌ی یونیسف شرکت کنید؟ آیا تا به حال به این موضوع که به وسیله‌ی رمزارزها و ماینینگ به این فعالیت‌ها بپیوندید فکر کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد که این امکان برای همه فراهم شده تا با ورود به وب‌سایت ساخته شده توسط یونیسف برای کمک به کودکان سراسر جهان عملیات ماینینگ انجام دهند!

به تازگی یونیسف استرالیا یک وب‌سایت با نام صفحه‌ی امید(Hopepage) راه‌اندازی کرده است که در لحظه‌ی ورود متوجه‌ی رابط کاربری ساده‌ی آن خواهید شد. در این وب‌سایت نوشته شده: تنها با ماندن در اینجا به دیگران امید ببخشید. با ورود به این وب‌سایت و کلیک بر روی دکمه‌ی Start Donating شما به آن‌ها اجازه می‌دهید که از قدرت پردازشی سیستم شما در جهت انجام عملیات ماینینگ استفاده کنند.

hopepageدر این وب‌سایت حتی بخشی وجود دارد که می‌توانید میزان اهدای قدرت پردازشی سیستم خود را تعیین کنید، البته حداکثر مقدار قابل ارائه ۸۰ درصد است(این فرایند یک عملیات پر مصرف از لحاظ انرژی است و افزایش بیش از این مقدار می‌تواند برای سیستم شما خطرناک باشد).

این وب‌سایت همچنین بخشی برای توضیح روند این فعالیت بشر دوستانه دارد که در آن توضیح داده شده زمانی که بر روی دکمه‌ی فوق کلیک کنید با اهدای قدرت پردازشی سیستم خود موافقت کرده‌اید، در این زمان سیستم شما به صورت اتوماتیک شروع به حل الگوریتم‌(عملیات ماینینگ) می‌کند که نتیجه‌ی آن استخراج رمزارز برای یونیسف و دسترسی آن‌ها به منابع مالی جهت انجام فعالیت‌هایشان است. این منابع مالی برای خرید وسایل و لوازم ضروری همانند واکسن و آب سالم برای میلیون‌ها کودک در سراسر جهان، صرف خواهد شد.

این وب‌سایت همچنین برای افرادی که می‌خواهند در این فعالیت شرکت کنند اما از فرایند ماینینگ هراس دارند نیز یک پیام دارد:

عملیات ماینینگ کاملا برای کامپیوتر شما بی‌خطر است. اگر هم در مورد مصرف بالای برق نگران هستید، می‌توانید میزان قدرت محاسباتی اهدایی خود را کاهش دهید.

UNICEF Australia

coinhive

البته باید گفت که این وب‌سایت از Coinhive استفاده می‌کند. Coinhive یک سرویس ماینینگ رمزارز است که در گذشته به طور گسترده‌ای با سرقت رمزنگاری(Cryptojacking) ارتباط داشته است، عملیات Cryptojacking  فرایندی است که طی آن هکر‌ها با استفاده از رایانه‌‌ی دیگران و بدون اطلاع آن‌ها از این عملیات، اقدام به استخراج رمزارزها می‌کنند. با این حال، می‌توان گفت که وب‌سایت Hopepage را می‌توان به عنوان یک مسئولیت ثانویه اما خیرخواهانه برای Coinhive در نظر گرفت که شاید بتواند از بدنامی این سرویس توسط کاربران سایت‌هایی مختلفی همچون Youtube، Google و حتی سایت‌های دولتی انگلیس، بکاهد.

یک روند رو به رشد

در حالی که یونیسف استرالیا پیشقدم شده است تا از قدرت محاسباتی رایانه‌های افراد سراسر دنیا برای اهداف بشر دوستانه استفاده کند، برخی شرکت‌های دیگر نیز دست بکار شده‌اند و با استفاده از این روش و با داشتن دسترسی به قدرت محاسباتی رایانه‌های کاربران خود، سعی در انجام عملیات ماینینگ و استخراج رمزارزها داشته‌اند. البته در این میان تنها تعداد انگشت شماری به صورت قانونی این فرایند را انجام می‌دهند و دیگر موارد همگی غیرقانونی هستند.

از جمله موارد قانونی که به انجام این فرایند مشغول است، می‌توان به شرکت رسانه‌ای Salon اشاره کرد که از قدرت رایانه‌های شخصی بازدیدکنندگان خود در فعالیت‌های مرتبط با تبلیغات استفاده می‌کند. انجام و پذیرش این روند از سوی بازدیدکنندگان کاملا اختیاری است و می‌توانند از این گذینه به جای مشاهده‌ی تبلیغات استفاده کنند.

از مواردی که به صورت غیرقانونی از Coinhive برای دسترسی به قدرت پردازشی کاربران جهت استفاده در فرایند ماینینگ استفاده کرده، می‌توان به وب‌سایت The Pirate Bay اشاره کرد. این وب‌سایت مدت‌ها به عنوان یک محل ذخیره‌ی محتوای رسانه‌ای و نرم‌افزاری فعالیت کرده است. زمانی که کاربران متوجه شدند که این وب‌سایت عملیات Cryptojacking بر روی رایانه‌های آن‌ها انجام داده و از آن‌ها سو‌ء استفاده کرده‌ است، این وب‌سایت تنها به یک عذرخواهی بسنده کرد و اعلام نمود کاربرانی که از سیستم آن‌ها برای ماینینگ استفاده شده می‌توانند بدون مشاهده‌ی تبلیغات از این وب‌سایت استفاده کنند. در آن زمان بیشتر کاربرانی که از رایانه‌ی  از این روند حمایت کردند؛ چونکه می‌توانستند تا مدت‌ها از مشاهده‌ی تبلیغات اعصاب خورد‌کن دوری کنند.

یکی دیگر از موارد این چنینی، شبکه‌ی Showtime بود. یک شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی که مشخص شد دقیقا همین کار را با کاربران خود انجام داده است. این شبکه با استفاده از نرم‌افزار Coinhive در حال استخراج رمزارز مونرو (Monero) بوده که یک رمزارز با محوریت حریم خصوصی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
themerkle.com

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا