اخبار داخلیاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

عمر رمز ارزها 10 سال خواهد بود و تلگرام با پیام‌رسان داخلی جایگزین خواهد شد

صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی در شبکه‌ی خبر در خصوص فضای مجازی

نکات برگزیده مطلب
  • دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جناب آقای دکتر فیروزآبادی در برنامه‌ای در شبکه‌ی خبر سیما با موضوع فضای مجازی حضور پیدا کردند که در این مطلب به بخش‌های از صحبت‌های ایشان که با مضمون رمزارزها است، پرداخته می‌شود.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جناب آقای دکتر فیروزآبادی در برنامه‌ای در شبکه‌ی خبر سیما با موضوع فضای مجازی حضور پیدا کردند که در این مطلب به بخش‌های از صحبت‌های ایشان که با مضمون رمزارزها است، پرداخته می‌شود.

به گفته‌ی ایشان شورای عالی فضای مجازی با تدبیر مقام معظم رهبری تاسیس شده و نقطه‌ی کانونی برای سیاستگذاری، هماهنگی و هدایت فضای مجازی کشور است و در همین رابطه مرکز ملی فضای مجازی وابسته به شورای عالی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد.

در این شورا، روسای 3 قوه، 6 وزیر و نمایندگان مجلس و قوه‌قضائیه و جمعی از نخبگان حضور دارند. از مهم‌ترین دستاوردهای این شورا، بحث شبکه‌ی ملی اطلاعات کشور و تدوین الزامات آن و همچنین بحث ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی است.

به اعتقاد ایشان، فضای مجازی کشور، فضایی پویا است، خصوصا که در 6 7 سال اخیر و در دولت یازدهم و دوازدهم، شاهد توسعه‌ی این فضا بوده‌ایم. فضای مجازی بر روی زیرساخت شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی شکل می‌گیرد. ترافیک بین‌الملل از حدود 114 گیگابیت بر ثانیه به 1200 گیگابیت بر ثانیه رسیده و تعداد کاربران شبکه پهن باند در منازل و مشترکان ثابت از 3.6 میلیون به حدود 8.5 میلیون مشترک رسیده است.

ایشان گفتند که در حوزه‌ی اقتصادی کسب و کارهای بسیاری در فضای مجازی شکل گرفته‌اند که در منطقه نیز بسیار بی‌نظیر هستند و دنیا نیز جزو شرکت‌های شاخص این کسب و کارها هستند.

یکی از برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی، توسعه‌ی اقتصاد دیجیتالی است که قرار است در سال 97 انجام شود که قرار است دولت سند اقتصاد دیجیتال را ظرف 2 ماه تهیه کند که البته تاریخ آن گذشته است.
در این زمینه مشکلات بزرگی وجود دارد، یکی از این مشکلات این است که توسعه‌ی اقتصاد دیجیتالی در دنیا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت‌ها بیشتر نقش حمایتی دارند، اما در کشور ما در این زمینه کمی شاهد کم کاری هستیم، خصوصا در زمینه‌ی قانون‌گذاری

طبق سند الزامات شبکه‌ی ملی اطلاعات، مدیریت، امنیت و اقتصاد فضای مجازی باید ملی بشود.
اتفاقی که در سال‌های اخیر در دنیا به وقوع پیوسته، در کنار اقتصاد ملی کشورها، اقتصادی شکل گرفته به نام اقتصاد غول‌پیکر که این اقتصاد جهانی و مداخله‌گرانه است و سعی می‌کند که بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشورها، در آن کشورها ورود کند و بر همین اساس هم شرکت‌های غول‌پیکر آمریکایی مانند یاهو، گوگل، فیسبوک و آمازون شکل گرفتند که در ابتدا تنها شبکه‌های اطلاع‌رسانی یا اجتماعی بودند اما بتدریج تبدیل به سکوهای اقتصادی شدند که اقتصاد کشورها را بدون رعایت قوانین آن‌ها به تملک خود درآورده‌اند.

در کنار این‌ها 2 تحول تکنولوژیک نیز در حال وقوع است، یکی بلاک‌چین است و دیگری IOT یا اینترنت اشیا که مبتنی بر هوش مصنوعی است و شبکه‌های اجتماعی دیگر برای ارتباط تنها انسان‌ها نیست و اشیا را نیز به یکدیگر مرتبط خواهد کرد.

فناوری بلاک‌چین مطرح شد تا این اقتصاد مستقل از دولت‌ها و لایه‌های میانی انجام پذیر شود. براساس همین تکنولوژی پول جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است که یکی از آن‌ها بیت‌کوین است.
این ارزها در پی این هستند که اقتصاد فضای مجازی را با حذف کسب و کارهای قدیمی و دولت‌ها امکانپذیر سازند، مانند آمازون که در بیش از 160 کشور دنیا در حال خرده فروشی است و مستقل از قوانین کشورها فعالیت می‌کند.

مشکل پول‌هایی مثل بیت‌کوین، این است که بدلیل عدم وجود واسطه که کارشان امنیت بخشیدن به جابجایی پول و کالا در دنیا است، به راحتی قابل تبادل نیستند.
که برای حل این مشکل رمزارزها که با هدف افزایش امنیت بوده است، ایده‌های جدیدی مطرح شد که یکی از آن‌ها ایده‌ی شرکت تلگرام است که بتوانند پولی بیاورند که جابجایی بسیار سریعی داشته باشد. که تعبیر من از این سیستم استعمار نوین است.

این ارزها وارد کشورها شده و در مسائلی که در کشورها نظارت‌هایی یا لایه‌های میانی کسب و کار وجود داشته، ورود می‌کنند و آن‌ها را از بین برده و تمام دنیا را در ایده‌آل خود تبدیل به کارگران خود می‌کنند.

به دید من که با توجه به مسئولیتم تخصص در این زمینه دارم، تکنولوژی آینده‌ی جهان کوانتوم کامپیوتینگ هست و با توجه به این امر، پیش‌بینی من این است که عمر این رمزارزها حدودا 10 سال است دکتر فیروزآبادی

ایشان در ادامه بیشتر در مورد تلگرام صحبت کردند:

  • تلگرام شرکت نیست و آدرس و سهام‌دار و هدف مشخصی ندارد
  • تنها بازاری که تلگرام در انحصار خود دارد، کشور ایران است و در سایر کشورها تلگرام شاید جایگاه چهارم یا پنجم را داشته باشد
  • تلگرام با اجرایی کردن پروژه‌ی TON یا رمزارز گرم، تبدیل می‌شود به یک واسطه‌ی بزرگ و نقش آژانس را ایفا خواهد کرد، و جای بسیاری از مشاغل نظیر شرکت بیمه، املاک و … را خواهد گرفت
  • تلگرام در حال تبدیل شدن به یک شرکت هرمی مجازی است که در صورت چنین اتفاقی، با توجه به میزان کاربران این شبکه، شاهد اتفاق بسیار عظیمی خواهیم بود
  • به میزانی که تلگرام ارز خود را وارد کشور کند، به همان میزان ارز از کشور خارج می‌شود
  • به دید من که با توجه به مسئولیتم تخصص در این زمینه دارم، تکنولوژی آینده‌ی جهان کوانتوم کامپیوتینگ هست و با توجه به این امر، پیش‌بینی من این است که عمر این رمزارزها حدودا 10 سال است
  • هر اتفاقی که برای تلگرام بیافتد، مطمئن باشید که کسب و کار مردم مهم‌ترین اصل برای ما خواهد بود و حتما به آن توجه خواهیم داشت، البته خوشبختانه اقتصاد بزرگی بر مبنای تلگرام شکل نگرفته است

 

نظر شما در خصوص صحبت‌های ایشان و رویکرد دولت چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

محسن پرهیزکار (MaKenZi)

لیسانس نرم‌افزار، علاقه‌ی بسیار به بلاگینگ، تردینگ و ماینینگ - مدیر ارشد موبایلستان 2007-2012 - بلاگر رسمی نوکیا 2011-2012 - بلاگر رسمی ال‌جی 2014-2015 - نویسنده‌ی فوت‌وفن 2014-2015
دکمه بازگشت به بالا