اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ویتالیک بوترین: راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری، رمزارزها را مجدداً به ابزار مناسبی در حوزه پرداخت تبدیل خواهند کرد

ویتالیک بوترین در کنفرانس Korea Blockchain Week، اهمیت روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچینی، مبتنی بر لایه دوم شبکه را برای مخاطبان خود تشریح کرد

نکات برگزیده مطلب
  • همزمان با گسترش تعداد کاربران شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، افزایش هزینه ارسال تراکنش در این شبکه‌های بلاکچینی را شاهد بوده‌ایم که در بازارهای صعودی به‌دلیل افزایش تعداد تراکنش‌ها و محدودیت ظرفیت این شبکه‌ها، مشکلات متعددی را نیز برای کاربران ایجاد می‌کند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، اخیراً بر اهمیت روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری مبتنی بر لایه دوم شبکه، در رفع این مشکل و چگونگی استفاده از رمزارزها تاکید کرد.

دیدگاه خالق اتریوم نسبت به راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه

در حالی که هزینه ارسال تراکنش در شبکه بیت کوین و اتریوم طی بازار صعودی سال ۲۰۲۱ میلادی به‌شدت افزایش یافته بود، منتقدان مزایای استفاده از رمزارزها در حوزه پرداخت را مورد پرسش قرار داده‌اند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم در همین راستا استدلال کرد که همزمان با گسترش روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری بر پایه لایه دوم شبکه‌های بلاکچینی، استفاده از رمزارزها در حوزه پرداخت بار دیگر منطقی خواهد بود.

وی در کنفرانس «هفته بلاکچین کره (Korea Blockchain Week)» اظهار داشت که فشرده‌سازی داده‌های شبکه‌های بلاکچینی آخرین مانع در دستبابی به هدف کاهش هزینه ارسال تراکنش به کسری از سنت محسوب می‌گردد. در همین راستا، خالق اتریوم به توسعه روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری در لایه دوم شبکه اتریوم اشاره کرد که با فشرده‌سازی داده‌ها، حجم داده‌ها و هزینه نهایی ارسال تراکنش در تراکنش‌های بلاکچینی را کاهش می‌دهند.

وی اظهار داشت:

امروزه برخی راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری هزینه ارسال تراکنش را به ۰/۲۵ و گاهی اوقات به ۰/۱ دلار می‌رسانند. در آینده، راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری می‌توانند به‌طور موثری هزینه ارسال تراکنش را به ۰/۰۵ یا حتی ۰/۰۲ دلار برسانند. در نتیجه، استفاده از اتریوم در حوزه پرداخت بسیار ارزان‌تر، مقرون به‌صرفه و تحول آفرین خواهد بود. ویتالیک بوترین

بیت کوین به‌عنوان پول الکترونیکی غیرمتمرکز معرفی شده

اگرچه امروزه بیت کوین به‌عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها شناخته می‌شود اما بوترین تاکید کرد، در وایت‌پیپر بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ میلادی منتشر شده، این رمزارز به‌عنوان «سیستم پولی الکترونیکی فرد به فرد» معرفی شده که در آن زمان روش ارزان‌تری در مقایسه با سیستم‌های پرداخت سنتی بوده است.

بر اساس اظهارات بوترین، تعریف بیت کوین به‌عنوان سیستم پولی الکترونیکی فرد به فرد تا سال ۲۰۱۳ میلادی برای این رمزارز صادق بوده اما پس از سال ۲۰۱۸ میلادی (زمانی که به‌دلیل گسترش استفاده از بیت کوین، کارمزد ارسال تراکنش‌ها به‌شدت افزایش یافته بود)، این رمزارز دیگر ابزار پرداخت مناسبی محسوب نمی‌گردد. بوترین افزود:

من فکر می‌کنم هدف اولیه بیت کوین امروزه فراموش شده و فکر می‌کنم که جهش چشمگیر قیمت این رمزارز، یکی از دلایل فراموشی هدف استفاده از بیت کوین در حوزه پرداخت محسوب می‌گردد. ویتالیک بوترین

از دیدگاه بنیان‌گذار اتریوم، بیت کوین و سایر رمزارزها بزودی قادر خواهند بود تا با استفاده از راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه در لایه دوم (همانند شبکه لایتنینگ بیت کوین) و کاهش کارمزد ارسال تراکنش به کسری از یک دلار (چند سنت)، مجدداً به ابزار مناسبی برای استفاده در حوزه پرداخت تبدیل شوند.

اهمیت کاهش کارمزد ارسال تراکنش در شبکه‌های بلاکچینی

بوترین چند حوزه مختلف را مشخص کرد که در آن تراکنش‌های ارزان‌قیمت از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود. وی در ابتدا به «کشورهای دارای سطح درآمد پایین یا مکان‌هایی که سیستم مالی آن‌ها کارایی مناسبی ندارد» اشاره کرد که امکان دسترسی به سیستم پرداخت مجازی از طریق شبکه اینترنت را برای مردم فرآهم می‌کند.

سپس وی اظهار داشت که کاهش هزینه ارسال تراکنش در شبکه اتریوم به گسترش استفاده از کاربردهای دیگری همانند سیستم نام دامنه (DNS)، پروتکل‌های تایید هویت مجازی و سرویس‌های مدیریت حساب وب۳ کمک خواهد کرد.

شما برای ساخت نام دامنه باید تراکنشی را در شبکه اتریوم ارسال کنید، برای بازیابی حساب و برآورده ساختن برخی الزامات نیز باید تراکنشی را در شبکه اتریوم ارسال کنید. اگر هر عملیات ۱۱ دلار هزینه داشته باشد، مردم از این سرویس‌ها استفاده نخواهند کرد. ویتالیک بوترین

بوترین معتقد است که نه‌تنها کاربران به روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری برای کاهش هزینه ارسال تراکنش‌ها نیاز دارند، بلکه این روش‌ها امکان ارائه راه‌کارهای جدیدی برای استفاده از رمزارزها را فرآهم می‌کنند.

نظر شما نسبت به اظهارات ویتالیک بوترین در رابطه با تاثیرگذاری روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری در تحولات آتی حوزه رمزارزها چیست؟ آیا راه‌کارهای افزایش مقیاس‌پذیری در لایه دوم شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، به‌طور گسترده‌تری در حوزه پرداخت مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟ نظر خود را به‌صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا