اخبار و مقالاتمتاورس

خالق اتریوم: متا و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه متاورس شکست خواهند خورد

ویتالیک بوترین معتقد است که هنوز فناوری متاورس در مراحل آغازین فرآیند توسعه خود قرار دارد و در حالی که هنوز خواسته‌های کاربران در این حوزه مشخص نیست، تلاش متا و دیگر شرکت‌ها نیز با شکست مواجه خواهد شد

نکات برگزیده مطلب
  • تغییر نام فیسبوک به متا و فعالیت این شرکت در حوزه متاورس موجب شد تا توجه بسیاری از مردم جهان به این فناوری جلب گردد. در حالی که هیجان گسترده‌ای را از سوی مردم برای تجربه دنیای متاورس شاهد هستیم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، اظهار داشت که تلاش متا در این حوزه با شکست مواجه خواهد شد.

دیدگاه بوترین در رابطه با فعالیت متا در دنیای متاورس

شرکت متا (فیسبوک سابق)، پس از تغییر برند خود اعلام کرد که فعالیت گسترده‌تری را در حوزه متاورس دنبال خواهد کرد. با توجه به فعالیت‌های اخیر متا در این حوزه، به‌نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد تا رهبری دنیای متاورس را در اختیار بگیرد. با این وجود، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، معتقد است که تلاش متا در این حوزه با شکست مواجه خواهد شد.

بوترین معتقد است که حوزه متاورس در مراحل آغازین فرآیند توسعه و رشد خود قرار دارد و در حالی که هیچ تعریف مشخصی از واژه متاورس وجود ندارد و خواسته‌های مردم در این فضا مشخص نیست، متا نیز به‌اهداف خود در این حوزه دست نخواهد یافت. وی در بحث توییتری در رابطه با آینده فضای متاورس اظهار داشت، پروژه‌هایی که شرکت‌ها در حوزه متاورس انجام می‌دهند، امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسند. خالق اتریوم در این زمینه از شرکت متا که مارک زاکربرک (Mark Zuckerberg) هدایت آن را بر عهده دارد، انتقاد کرد.

بوترین در حساب توییتر خود می‌نویسد: «ما هنوز تعریف واقعی واژه متاورس را نمی‌دانیم، هنوز نمی‌توانیم خواسته واقعی مردم از این حوزه را درک کنیم. بنابراین، هرآنچه که فیسبوک هم‌اکنون ایجاد می‌کند، عملکرد درستی نخواهد داشت.»

متاورس غالباً نسخه تکامل یافته از شبکه اینترنت کنونی بر محوریت جهان‌های سه‌بعدی توصیف می‌گردد که در آن کاربران با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و فناوری واقعیت افزوده با یکدیگر تعامل دارند.

در حالی که بوترین معتقد است که شرکت‌ها به اهدافی که برای فعالیت در حوزه متاورس ترسیم کرده‌اند، دست نخواهند یافت، نشان داد که نسبت به توسعه این حوزه و جایگاه آتی متاورس در زندگی مردم خوش‌بین است. وی افزود:

توسعه دنیای متاورس اتفاق خواهد افتاد، اما من فکر نمی‌کنم که تلاش هیچ‌یک از شرکت‌ها برای ایجاد دنیای جهانی متاورس به نتیجه برسد. ویتالیک بوترین

شرکت‌های فعال در حوزه متاورس، اتفاق نظر ندارند

هم‌اکنون، اختلافات زیادی را در رابطه با چگونگی ایجاد فضای متاورس در میان شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه، شاهد هستیم. اخیراً گروهی از شرکت‌های فعال در حوزه وب۳ با هدف تدوین استانداردهای دنیای متاورس کنسرسیومی را تشکیل دادند اما دیگر شرکت‌ها شامل مایکروسافت، متا و سونی گروه جداگانه‌ای را با همین هدف تشکیل داده‌اند.

اصطلاح متاورس برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۹۲ میلادی و توسط نیل استفنسون (Neal Stephenson)، در رمان علمی-تخیلی «پول برفی (Snow Crash)» به مردم جهان معرفی شد. در این رمان، متاورس به دنیای ایجاد شده توسط کامپیوتر اشاره دارد که شخصیت داستان از طریق مجموعه‌ای از تجهیزات شامل عینک و گوشی به این دنیای مجازی راه می‌یابد.

متا پس از تملک شرکت اوکولوس (Oculus)، که در حوزه تولید هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت داشت، مسیر فعالیت خود را در دنیای متاورس ترسیم کرد. سپس، این شرکت در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) اعلام کرد که نام خود را از فیسبوک به متا تغییر می‌دهد. زاکربرگ در زمان اعلام خبر تغییر نام متا اظهار داشت: «امروزه ما به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شویم، اما اصالتاً شرکتی هستیم که فناوری‌های لازم برای مرتبط ساختن مردم به یکدیگر را تولید می‌کنیم و متاورس هدف بعدی ما خواهد بود.»

بر اساس گزارش کوینیت، متا اخیراً ابزارهایی را برای درآمدزایی تولید‌کنندگان محتوا با استفاده از فناوری متاورس معرفی کرده است.

نظر شما نسبت به اظهارات ویتالیک بوترین در رابطه با فناوری متاورس و جایگاه آتی شرکت‌های بزرگی همانند متا در این حوزه چیست؟ آیا دنیای متاورس در آینده به بخش مهمی از زندگی مردم جهان تبدیل خواهد شد؟ نظر خود را به‌صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا