اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

اف بی آی به کلید خصوصی حساب هکرها در شبکه‌ی بیت کوین دسترسی پیدا کرد!

اخبار مربوط به بازپسگیری باج پرداخت شده به گروه هکر دارکساید(Darkside) توسط FBI باعث ایجاد نگرانی در رابطه با امنیت شبکه‌ی بیت کوین و سقوط ناگهانی قیمت این رمزارز شده است

نکات برگزیده مطلب
  • حدود یک ماه قبل یک گروه هکر به نام دارکساید(Darkside) به سیستم‌های شرکت نفتی Colonial Pipeline حمله کرد باعث ایجاد اختلال در روند سوخت‌رسانی در برخی شهرهای آمریکا شد. این گروه هک برای بازگردانی سیستم‌ها به حالت عادی معادل ۴/۴ میلیون دلار رمزارز بیت کوین از این شرکت دریافت کرد. حال وزارت دادگستری ایالات متحده(DOJ) اعلام نموده که با همکاری FBI توانسته به کلید خصوصی کیف‌پول هکرها دسترسی پیدا کرده و نیمی از این باج‌های پرداختی را پس بگیرد. این رویداد باعث ایجاد نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت شبکه‌ی بیت کوین شده است.

کلید‌ها در دستان FBI

درحالیکه FBI موفق به بازپس‌گیری باج‌های پرداخت شده به گروه هک دارکساید(Darkside) شده است، اخبار مربوط به این رویداد تاثیر منفی چشم‌گیری بر صنعت رمزارزها گذاشته و باعث ایجاد نگرانی در رابطه با امنیت شبکه‌ی بیت کوین شده است.

روز دوشنبه ۷ام ژوئن، وزارت دادگستری ایالات متحده(DOJ) با همکاری FBI موفق شد معادل ۲/۳ میلیون دلار پول که گروه هک دارکساید به عنوان باج از شرکت Colonial Pipeline دریافت کرده بود را ضبط کرد و باز پس بگیرد. این گروه هک ماه گذشته به سیستم‌های این شرکت نفوذ کرده و باعث ایجاد اختلال شدید در سیستم سوخت‌رسانی و افزایش قیمت‌ها شده بودند.

هیچ جای فراری نیست!

روز دوشنبه وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که موفق شده نیمی از ۴/۴ میلیون دلار باج پرداخت شده به این گروه هکر را پس بگیرد. نکته‌ی جالب در رابطه با این رویداد یعنی اینکه FBI چگونه توانسته به کلید خصوصی کیف‌پول هکرها دسترسی پیدا کند، همچنان یک راز باقی مانده است. با این حال وزارت دادگستری آمریکا اعلام نموده که رمزارز عبور کیف‌پول بیت کوین این گروه هکر که در آن پول‌های دریافت شده را ذخیره‌ کرده‌اند را در اختیار دارد. پائول آببیت(Paul Abbate) معاون رئیس FBI در رابطه با این موضوع اعلام نموده که:

هیچ جایی فراتر از دسترسی FBI برای پنهان کردن پول‌های غیرقانونی نیست، جایی وجود ندارد که مانع ما از تحمیل خطر و عواقب آن بر سر بازیگران بد حوزه‌ی سایبری باشد. Paul Abbate

لیزا اوموناکو(Lisa O. Monaco) معاون دادستان کل دادگستری ایالات متحده نیز در رابطه با این موضوع اعلام نموده که این سازمان قانونی ابزارهای لازم برای ردیابی جریان پول و وجوه غیرقانونی را در اختیار دارد.

تحلیلگران چه می‌گویند

این صحبت‌ها سریعاً با واکنش کاربران صنعت رمزارز مواجه شد و باعث ایجاد تردید‌هایی در رابطه با امنیت شبکه‌ی بیت کوین گردید. اکنون این سوال مطرح گردیده که آیا FBI و سایر آژانس‌های نظارتی به کلید‌های خصوصی کیف‌پول بیت کوین افراد دیگری نیز دسترسی دارند؟

پس از انتشار اخبار مربوط به این رویداد قیمت بیت کوین با سقوط ۱۰ درصدی مواجه شد و به سطوح ۳۲ هزار دلاری رسید.

یکی از تحلیلگران شناخته شده‌ی حوزه‌ی رمزارز که با نام مستعار Mr. Whale در پلت‌فرم توییتر فعالیت دارد به تازگی اعلام نموده که ما این رویداد را نمی‌توانیم به سادگی یک FUD(ترس، عدم اطمینان و تردید) در صنعت رمزارزها توصیف کنیم.

امنیت بیت کوین هکر وزارت دادگستری آمریکا FBI
پست توییتری mr. whale

این تحلیلگر برجسته معتقد است که توقیف ناگهانی بیت کوین‌های دریافت شده توسط گروه هکر فوق‌الذکر توسط FBI نگرانی‌های جدی امنیتی را در صنعت رمزارزها ایجاد کرده است، نگرانی‌هایی که نتیجه‌ی آن سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین بود. این تحلیلگر همچنین اشاره کرد که شبکه‌ی بیت کوین از همان الگوریتم امنیتی SHA 2 استفاده می‌کند که توسط سازمان NSA طراحی شده است.

سازمان FBI از نرم‌افزارهای جستجوگر بلاک‌چین استفاده کرده است

استشهادنامه‌ای که از طرف FBI منتشر شده است نشان می‌دهد که این آژانس امنیتی آمریکا از یک نرم‌افزار جستجوگر بلاک‌چین(Blockchain Explorer) استفاده کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد علاوه بر جستجو در بلاک‌چین‌های عمومی همچون بیت کوین، اطلاعات بشتری در رابطه با میزان و مقصد تراکنش نیز بدست آورند.

در این استشهادنامه‌ همچنین ذکر شده است که از این نرم‌افزار اساساً برای کشف آدس‌های مختلف بیت کوین گروه هکر دارکساید استفاده شده است، آدرس‌هایی که از آن‌ها برای پولشویی و گم کردن رد باج‌های دریافتی استفاده می‌شود.

امنیت بیت کوین هکر وزارت دادگستری آمریکا FBI
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین طی یک هفته‌ی گذشته!

سازمان FBI خاطر نشان می‌کند که قادر است به یکی از این آدرس‌ها که دارایی بیش از ۶۳/۵ واحد رمزارز BTC می‌باشد، دسترسی کامل پیدا کند. جالب اینجاست که نماینده‌ی این سازمان امنیتی نیز اعلام نموده که خوشبختانه FBI کلید خصوصی این آدرس‌ها را در اختیار داشته است. این مسئله نگرانی‌های زیادی در رابطه با امنیت شبکه‌ی بیت کوین ایجاد کرده است که چطور یک سازمان امنیتی یا شخص ثالث، می‌تواند به این راحتی به کلید خصوصی کیف‌پول کاربران دسترسی پیدا کند.

نظر شما در رابطه با این رویداد و سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین چیست؟ چطور یک سازمان امنیتی آمریکا توانسته به کلید خصوصی کیف‌پول یک گروه هکر دسترسی پیدا کند؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا