اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

معیار کلیدی را دریابید! نوسانات قیمت رمزارزها و بازار سهام اهمیتی ندارد

در این مقاله ادعای اخیر مدیرعامل صرافی بایننس در رابطه با نوسانات بالاتر سهام برخی از شرکت‌ها در مقایسه با بازار بیت کوین و اهمیت این فاکتور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

نکات برگزیده مطلب
  • چانگ‌پنگ ژائو(Changpeng Zhao)؛ مدیرعامل صرافی بایننس اخیراً نوسانات بیت کوین را با بازار سهام مقایسه کرده و اظهار داشت که در مقایسه با سهام برخی از شرکت‌ها بیت کوین به مراتب نوسانات کمتری دارد. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که بازدهی بیت کوین به مراتب از بازار سهام بیشتر است.

مقایسه‌ی نوسانات بیت کوین و بازار سهام

مدیرعامل صرافی بایننس در روز سوم می و در مصاحبه با کانال تلوزیونی بلومبرگ(Bloomberg TV) اظهار داشت که بازار بیت کوین در مقایسه با بازار سهام شرکت‌های اپل(AAPL) و تسلا(TSLA) نوسانات کمتری دارد.

با این وجود، فعالان بازار رمزارزها به‌خوبی از نوسانات گسترده در این بازار مطلع هستند. در نتیجه این پرسش مطرح می‌شود که آیا ژائو از واقعیتی اطلاع دارد که دیگران از آن بی‌اطلاع هستند؟

نوسانات 60 روزه‌ی بیت کوین در برابر سهام شرکت‌های اپل، تسلا و آمازون
نوسانات 60 روزه‌ی بیت کوین در برابر سهام شرکت‌های اپل، تسلا و آمازون

نمودار مقایسه‌ی نوسانات قیمت بیت کوین با سهام نشان می‌دهد که نوسانات بازار بیت کوین با سهام شرکت‌های چند تریلیون دلاری همانند اپل و تسلا تفاوت دارد. بعلاوه نوسانات بازار سهام در نوامبر 2020 به سطح بیشینه‌ی خود رسیده اما در همین زمان بیت کوین در شرایط نسبتاً باثباتی قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش کوینیت، نوسانات بازار سهام در روز سی‌ام مارس سال 2020 میلادی در سطح بالاتری از نوسانات بازار بیت کوین قرار گرفته بود.

طبیعت متفاوت مبادلات سهام شرکت تسلا

هم‌اکنون ارزش سهام شرکت تسلا به محدوده‌ی 633 میلیارد دلار رسیده و این شرکت در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2021 میلادی سود 500 میلیون دلاری را محقق کرده است. در همین زمان تمامی20 شرکت برتر جهان شامل مایکروسافت(MSFT)، گوگل(GOOG)، فیسبوک(FB)، آرامکو(ARAMCO.AB)، علی‌بابا(BABA) و تی.اس.ام(TSM) نیز سود‌آوری مطلوبی دارند.

12 شرکت بزرگ جهان به ترتیب میزان نوسانات
12 شرکت بزرگ جهان به ترتیب میزان نوسانات

در این تصویر فهرست 12 شرکتی که بیشترین و کمترین میزان نوسانات را تجربه کرده‌اند ارائه شده است. داده‌ها فاصله‌ی قابل توجه نوسانات سهام شرکت تسلا با دیگر اجزاء بازار سهام را به خوبی نشان می‌دهد. چنین سطح از نوسانات به دلیل فقدان و یا تفاوت درآمد پروژه‌های رمزارزی(همانند شرکت‌ها)، قرار داشتن بازار رمزارزها در فرآیند بلوغ و نبود مُدل ارزیابی تثبیت شده در بازار رمزارزها عادی بنظر می‌رسد.

برررسی عملکرد شاخص سهام اس.ان.پی 500 وجود ثبات نسبی در عملکرد آن را به خوبی نشان می‌دهد.

نمودار عملکرد شاخص سهام اس.اند.پی 500
نمودار عملکرد شاخص سهام اس.اند.پی 500

 اگرچه ژائو مدیریت بزرگترین پلتفرم مبادلات رمزارز جهان را بر عهده دارد اما شخصاً در بازار رمزارزها فعالیت زیادی ندارد و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند تا به‌جای مبادلات روزانه از رمزارزهای خود برای بلندمدت نگهداری کنند.

نوسانات بازدهی را اندازه‌گیری نمی‌کنند

درصورتی که سرمایه‌گذاران تنها به نوسانات قیمت توجه کنند، در حقیقت شاخص مهم «بازدهی» را نادیده گرفته‌اند. در حقیقت، نوسانات کم یک دارایی در مقابل پتانسیل کسب درآمد و سوددهی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.

شرکت مایکرواستراتژی(MicroStrategy) مشخصات کلاس دارایی‌های مختلف را فهرست کرده و تحلیلگران می‌توانند به کمک این داده‌ها شاخص سهام، طلا و غیره را با یکدیگر مقایسه کنند.

نسبت شارپ(Sharpe Ratio) معیاری برای اندازه‌گیری میانگین ریسک(میانگین واقعی نوسانات) است. این فاکتور بازدهی سرمایه‌گذاری برای ریسک مشخص را در یک محدوده‌ی زمانی اندازه‌گیری می‌کند.
مقایسه‌ی بازدهی و نسبت شارپ بیت کوین در مقایسه با دیگر کلاس دارایی‌ها
مقایسه‌ی بازدهی و نسبت شارپ بیت کوین در مقایسه با دیگر کلاس دارایی‌ها

داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که در طول دوازده ماه گذشته بیت کوین از نظر معیار نسبت ریسک به سود نسبت به دیگر دارایی‌ها برتری دارد. در بازه‌ی زمانی پنج ساله نیز نتایج مشابهی حاصل می‌گردد.

اگرچه ژائو احتمالاً به‌طور نادرستی نوسانات بیت کوین را با شرکت‌های چند تریلیون دلاری بازار سهام مقایسه کرده است. اما زمانی که بازدهی دارایی‌ها را درنظر می‌گیریم به وضوح برتری بیت کوین نسبت به دارایی‌های سنتی مشخص می‌گردد.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر مدیرعامل صرافی بایننس و مقایسه‌ی میزان نوسانات در بازار رمزارزها و بازار سهام چیست؟ آیا سرمایه‌گذاران باید بجای نوسانات پتانسیل بازدهی و سود‌آوری را درنظر بگیرند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا