اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

از اصلاح اخیر قیمت‌ها در بازار چه برداشتی می‌توان داشت؟

طی چند روز گذشته شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار رمزارز بوده‌ایم، با این حال تحلیلگران براین باوراند که این روند یک اصلاح ارزش «سالم» برای بازار بوده و باعث شکل‌گیری روند صعودی بعدی خواهد شد

نکات برگزیده مطلب
  • از ابتدای سال جاری بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین در یک روند صعودی قدرتمند قرار گرفت و توانست رکورد‌های جدیدی را به ثبت برساند. با این حال طی چند روز گذشته همراه با آغاز روند اصلاح ارزش یک فشار فروش سنگین در بازار ایجاد شده که نتیجه‌ی آن سقوط قیمت بیت کوین به سطوح ۴۹ هزار دلاری گردیده است. گرچه مبادله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد نگران از دست دادن سرمایه‌ی خود هستند، اما به گفته‌ی تحلیلگران این روند حاکی از «سلامت» بازار داشته و می‌تواند راه را برای جهش بعدی هموار کند.

سقوط قیمت‌ها

بیت کوین و بازار رمزارزها در تاریخ ۲۲ام آوریل یک روند نزولی ناگهانی را آغاز کردند، روندی که به فشار فروش شدید بر روی بیت کوین و سقوط این رمزارز تا مرز ۴۸ هزار دلار منجر شد؛ به همین جهت تحلیلگرانی همچون پلن‌بی(PlanB) نسبت به رشد قیمت بیت کوین و آینده‌ی این رمزارز بسیار نگران شده‌اند.

تا به این لحظه عوامل مختلفی به عنوان دلیل کاهش قیمت بیت کوین معرفی شده‌اند، از جمله بازار بسیار شلوغ قرارداد‌های آتی و فشار فروش بسیار بالا از طرف نهنگ‌های کوچک و بزرگ. با صرف نظر از فعالیت نهنگ‌های بازار بیت کوین، شاید بتوان گفت که موثرترین عامل در ایجاد این روند حرکتی پیشنهادی بود که از طرف دولت رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن ارائه شد، این پیشنهاد به نوعی منجر به افزایش مالیات بر درآمد افرادی بود که سالانه بیش از ۱ میلیون دلار درآمد دارند.

داده‌های جمع‌آوری شده از پلت‌فرم‌های مختلف حاکی از آن است که یک موج فروش عظیم در بازار شکل گرفته و همین مسئله باعث شکست مقاومت ۵۰ هزار دلاری بیت کوین در تاریخ ۲۳ام آوریل شده است. اخبار مربوط به این پیشنهاد دولت باعث شد تا قیمت بیت کوین پیش از حضور خریداران شجاع در بازار، به سطوح ۴۷ هزار سقوط شد.

تسلط بیت کوین Bitcoin

عبور بیت کوین به ارقامی پایین‌تر از ۵۰ هزار دلار به معنای سقوط ۲۵ درصدی نسبت به رکورد ثبت شده طی چند هفته‌ی گذشته می‌باشد، و اکنون رمزارز BTC در حال مبادله در سطوحی است که اوایل ماه مارس دیده شده بود.

ورودی بیت کوین به صرافی‌ها هم کاهش یافته است

هنگامی که از میکا اسپرویل(Micah Spruill) مدیرعامل و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت اس‌تواف کپیتال(S2F Capital) در رابطه با تغییرات قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۲ام آوریل سوال پرسیده شد، وی اظهار داشت که «به نظر می‌رسد که فشار فروش تلاشی برای تعیین قیمت بیت کوین در سطوح پایین‌تر از ۵۰ هزار دلار است».

سقوط قیمت بیت کوین اصلاح ارزش بازار رمزارزهای ثانویه
نمودار چهار ساعته‌ی بیت کوین به دلار تتر

اسپرویل در رابطه با وضعیت بیت کوین همچنین خاطرنشان کرد که «ورودی خالص بیت کوین به حساب صرافی‌های رمزارزی» احتمالاً کاتالیزور بعدی بود که «ما را به سمت سطوح بعدی پشتیبانی زنجیره‌ی و نقطه‌ای ۴۷۵۰۰ دلار حرکت داد». وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود این واقعیت را توضیح داد که «بخش قابل توجهی از رمزارزهای انتقال یافته طی روند نزولی، در واقع دارایی‌هایی بودند که اخیراً خریداری شده و به عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت در کیف‌پول کاربران جایی نداشتند».

مقاومت بعدی مشخص است

به گفته‌ی الی لی‌رست(Élie Le Rest)، یکی از شرکای شرکت مدیریت دارایی دیجیتال اگزوآلفا(ExoAlpha)، توانایی ثابت نگه داشتن قیمت فعلی «الگوی انباشت توسط سرمایه‌گذاران سازمانی در نقطه‌ی ۵۰ هزار دلار یا پایین‌تر را تایید می‌کند، موضوعی که فضای رشد بیت کوین طی هفته‌ها و ماه‌های آتی را تضمین خواهد کرد».

لی‌رست معتقد است که در صورت تداوم روند صعودی و سقوط هرچه بیشتر قیمت بیت کوین، این رمزارز در نقطه‌ی ۴۳ هزار دلاری متوقف خواهد شد زیرا این نقطه یک سطح حمایت بسیار قدرتمند است. وی همچنین خاطرنشان کرد زمانی که بیت کوین در ماه فوریه به این محدوده‌ی معاملاتی رسیده بود، رمزارزهای ثانویه به «شکوفایی» رسیدند.

آقای لی‌رست در رابطه با محدوده‌ی ۴۳ هزار دلاری نیز توضیح داد که:

رسیدن به این سطوح ممکن است یک روند نزولی قدرتمند در بازار رمزارزهای ثانویه را آغاز کرده و آن‌ها هر آنچه طی چند هفته‌ی گذشته به دست آورده‌اند را از دست می‌دهند؛ این تغییرات به طور بالقوه منجر به افزایش سطح تسلط بیت کوین در بازار و عبور از ۶۰ درصد خواهد شد. Élie Le Rest

وی در ادامه توضیح داد که «در هر صورت، اینگونه کاهش ارزش در بازار بسیار مناسب است زیرا باعث کاهش قدرت فعالان بازار شده و راه را برای رشد با ثبات قیمت‌ها باز می‌کند».

هجوم مبادله‌گران برای خروج از بازار

بن لیلی(Ben Lilly) یکی از بنیانگذاران شرکت جارویس لبز(Jarvis Labs) برای کمک به درک بهتر روند فروش سریع در بازار بیت کوین توضیح داد که سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران اکنون همانند مسافران یک قایق عمل کرده و اکنون در حال «هماهنگ‌سازی خود به خودی» هستند. به گفته‌ی وی:

زمانی که یک قاشق گرفتار موج می‌شود، ابتدا چندین نفر به اطراف قایق هل داده می‌شوند، زمانی که این روند بیشتر شد و قایق به یک سمت خم شد، سپس افراد بیشتری ناخواسته به آن سمت کشیده شد و در نهایت قایق غرق می‌شود.

لیلی در ادامه به چندین فرصت در زمان شکل‌گیری روند نزولی اشاره کرد که مبادله‌گران از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند، از جمله «شیدایی فروش رمزارز ثانویه» و همچنین کسب سود از مبادله‌ی قرارداد‌های آتی. وی همچنین این به این واقعیت اشاره کرد که در اینگونه مواقع فروش سریع منجر به سود می‌گردد، نه خرید.

یک فرصت خرید ایجاد شده

وال‌مپ(Whalemap) شرکت فعال در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل داده‌های بلاک‌چینی، برای نشان دادن قدرت فشار فروش ایجاد شده در بازار و همچنین سرعت بسیار بالای آن که باعث حیرت مبادله‌گران سازمانی هم شد، یک پست توییتری منتشر نموده و به سطوح ۵۵ هزار دلاری اشاره کرده است.

سقوط قیمت بیت کوین اصلاح ارزش بازار رمزارزهای ثانویه
پست توییتری Whalemap

محققان این شرکت در رابطه با خرید بیت کوین با قیمتی پایین‌تر از ۵۰ هزار دلار نیز اعلام کرده‌اند که «ضررهای متغیر ساعتی بسیار بالاتر از سود هستند. از نظر تاریخی این یک فرصت مناسب برای خرید هستند».

اکنون سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران با نگرانی هرچه بیشتر در انتظار تحرکات بعدی بازار بیت کوین هستند، روندی که تعیین کننده‌ی ادامه‌ی مسیر بازار این رمزارز خواهد بود، یعنی یا شاهد آغاز روند صعودی بعدی و جهش قیمت‌ها هستیم و یا روند نزولی فعلی ادامه یافته و به مقاومت‌های بعدی سقوط می‌کنیم.

سقوط قیمت رمزارزهای ثانویه

آغاز روند نزولی بازار بیت کوین به شکل قدرتمندی بر روی بازار رمزارزهای ثانویه نیز تاثیر گذاشت، روندی که منجر به سقوط دو رقمی اغلب رمزارزهای ثانویه گردید.

رمزارز اتریوم(که از لحاظ سرمایه‌ی در حال گردش بازار در رتبه‌ی اول بین رمزارزهای ثانویه قرار دارد)، دچار سقوط ارزش شد و نسبت به روز ۲۲ام آوریل که بالاترین رکورد یعنی ۲۶۴۰ دلار را به ثبت رسانده بود، اکنون چیزی حدود ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داده است. این درحالیست که رمزارزهای ریپل و داژکوین نیز متحمل ضرر سنگین شده‌اند، زیرا نزدیک به ۲۰ درصد ارزش خود را تنها طی چند ساعت از دست دادند.

سقوط قیمت بیت کوین اصلاح ارزش بازار رمزارزهای ثانویه
وضعیت بازار رمزارزها طی ۲۴ ساعت گذشته

سه رمزارز ثانویه که در این روند نزولی استثنا بوده و توانسته‌اند بر روند فروش بازار غلبه کنند عبارتند از کامپوند(COMP)، ویوز(WAVES) و هلیوم(HNT) که به ترتیب چیزی حدود ۱۳، ۹ و ۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

مجموع سرمایه‌ی در حال گردش بازار رمزارز اکنون چیزی حدود ۱/۸ تریلیون دلار تخمین زده شده و سطح تسلط بیت کوین بر بازار به ۵۰ درصد رسیده است.

نظر شما در رابطه با وضعیت بازار رمزارزها طی چند روز گذشته و شکل‌گیری روند نزولی چیست؟ آیا شاهد یک اصلاح ارزش نسبی و ارزشمند هستیم و یا روند صعودی به پایان رسیده است؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا