اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چه عواملی به اتریوم ارزش می‌دهد؟

در این مقاله فاکتورهای مختلفی که بر تعیین ارزش‌ «نفت دیجیتالی» یا همان رمزارز اتریوم نقش مهمی داشته و بر موفقیت این پروژه‌ی رمزارزی تاثیرگذار است را مورد بررسی قرار می‌دهیم

بیت کوین بیشترین ارزش بازار را در میان پروژه‌های رمزارزی در اختیار دارد و با عنوان بزرگترین رمزارز بازار شناخته می‌شود. این رمزارز با توجه به موقعیتی که به عنوان طلای جهانی در اختیار دارد، مزایای بیشتری را نسبت به دارایی‌های مشابه(همانند طلا) ارائه می‌کند. اما رمزارز اصلی شبکه‌ی اتریوم که اتر(ETH) نام دارد، عملکرد و جایگاه کاملاً متفاوتی را نسبت به بیت کوین در اختیار دارد. به همین دلیل ویژگی‌های کاملاً متفاوتی نیز به این دارایی ارزش می‌بخشند. در این مقاله فاکتورهایی که به رمزارز اتر ارزش می‌بخشند را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

اسکات ملکر(Scott Melker)؛ یکی از فعالان بازار رمزارزها معتقد است که فاکتور‌های مختلفی شامل هزینه‌ی گَس(هزینه‌ی ارسال تراکنش در شبکه‌ی اتریوم)، استفاده از اتر به عنوان ابزار وثیقه گذاری، امکان قرض دادن و قرض گرفتن اتر، استفاده از اتر به عنوان ابزار مبادلات(مثلاً خرید توکن‌های غیر قابل معاوضه(NFTs)) و امکان سپرده‌گذاری اتر در پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای دریافت بهره به این دارایی ارزش می‌بخشند. همچنین این دارایی به دلیل پتانسیل بازدهی بالا در سرمایه‌گذاری، اخیراً مورد توجه سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته است.

ساختار متفاوت شبکه‌ی اتریوم

اتریوم شبکه‌ای است که رمزارزهای مبتنی بر استاندارد ای.آر.سی20(ERC20) را میزبانی می‌کند. توکن اتر(ETH) نیز به عنوان رمزارز مبتنی بر استاندارد ای.آر.سی20 نقش مهمی را در این شبکه ایفاء می‌کند. اتریوم در سال 2015 و بر پایه‌ی ایده‌ی برنامه‌نویسی با نام ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) متولد شد. به‌طور خلاصه اتریوم پلتفرمی است که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های رمزارزی خودشان را پیاده‌سازی کنند.

شبکه‌ی اتریوم در طول چند سال گذشته به بستری برای راه‌اندازی پروژه‌های رمزارزی متعدد همانند پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی، صرافی‌های غیرمتمرکز، توکن‌های غیرقابل معاوضه(NTFs) و … تبدیل شده است. تعداد زیادی از پروژه‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه(ICO) در سال 2017 میلادی  از اتر به عنوان ابزاری برای تامین مالی پروژه‌ی خود استفاده کردند. رمزارزهای مبتنی بر استاندارد ای.آر.سی20(ERC-20) و ای.آر.سی 721(ERC-721) توکن‌های شبکه‌ی اتریوم را تشکیل می‌دهند.

زمانی که یک پروژه در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی می‌گردد، ممکن است رمزارز خود را نیز برای استفاده در اکوسیستم ایجاد شده به کاربران معرفی کند و این دارایی احتمالاً یک توکن مبتنی بر استاندارد ای.آر.سی 20 محسوب می‌گردد. با این وجود، تعدادی از پروژه‌های رمزارزی نیز پس از راه‌اندازی اولیه در شبکه‌ی بلاکچین اتریوم گسترش یافته و شبکه‌ی بلاکچینی خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

همچنین بخش بزرگی از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز کنونی، فعالیتشان را از شبکه‌ی اتریوم آغاز کرده‌اند و صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم بازارهای مبادلات تعداد زیادی از توکن‌های منتشر شده در این شبکه را میزبانی می‌کنند. بعلاوه، تعدادی از پلتفرم‌های فعال در حوزه‌ی سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز امکان ارائه‌ی خدمات وام به‌طور غیرمتمرکز را فرآهم کرده‌اند و توکن اتر در کل اکوسیستم مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم نقش کلیدی را ایفاء می‌کند.

استفاده از اتر برای هزینه‌ی ارسال تراکنش‌ها

به‌طور مشابه با شبکه‌ی بیت کوین، زمانی که فردی تراکنشی را در شبکه‌ی اتریوم ارسال می‌کند، باید هزینه‌ی آن را نیز با استفاده از توکن اتر پرداخت کند.

همچنین کاربران برای ارسال توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم(توکن‌های ای.آر.سی 20) نیز باید هزینه‌ی تراکنش‌ها را با استفاده از اتر پرداخت کنند. آن‌ها برای انجام مبادلات در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز باید هزینه‌ی گس را با استفاده از اتر پرداخت کنند.

هزینه‌ی گس اتریوم

در پی استقبال گسترده‌ی کاربران از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز در سال 2020 میلادی، تعداد تراکنش‌های ارسالی کاربران در شبکه‌ی اتریوم و متعاقباً کارمزد ارسال تراکنش‌ها نیز به شدت افزایش یافت. سطح بالای کارمزد ارسال تراکنش در سال 2021 میلادی نیز ادامه یافت. در حالی که کارمزد 1-2 دلاری محدوده‌ی عادی هزینه‌ی ارسال تراکنش در شبکه‌ی اتریوم محسوب می‌شود، داده‌ها نشان می‌دهند که در فوریه‌ی 2021 هزینه‌ی ارسال هر تراکنش در شبکه‌ی اتریوم به سطح 39/49 دلار رسیده است.

ارزش سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم

سفته‌بازی(خرید دارایی و نگهداری برای فروش در سطح قیمتی بالاتر) احتمالاً در تعیین ارزش اتر به عنوان یک دارایی نقش مهمی را ایفاء می‌کند. دسته‌ای از سرمایه‌گذاران با انتظار موفقیت هر چه بیشتر اتریوم و پذیرش آن در جریان اصلی معاملات بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین با توجه به تعداد متعددی از پروژه‌های رمزارزی که در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند،  ارزش اتر موفقیت و یا شکست بخشی از صنعت رمزارزها را نمایندگی می‌کند.

تایلر وینکلووس(Tyler Winklevoss)؛ یکی از بنیان‌گذاران صرافی جمنای(Gemini) در سال 2020 میلادی صنعت رمزارزها را با شبکه‌ی اینترنت مقایسه کرده است. با این وجود، مردم امکان سرمایه‌گذاری گسترده و آزاد را بر روی موفقیت اینترنت نداشتند.

یقیناً سرمایه‌گذاری بر روی رمزارز اتر، سرمایه‌گذاری در بخشی از یک حوزه‌ی در حال توسعه را نمایندگی می‌کند. مدیرعامل صرافی جمنای سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم را با سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه‌ی رمزارزی خاص مقایسه کرده و اظهار داشت که ارزش رمزارز اتر بیشتر از فعالیت کاربران در شبکه‌ی اتریوم تاثیر می‌پذیرد. وی اظهار داشت:

رمزارز اتر شاخصی از شبکه‌ی اتریوم محسوب می‌شود که یک کامپیوتر غیرمتمرکز و جهانی است. بسیاری از فعالان حوزه‌ی رمزارزها اتر را نفت دیجیتالی ارزیابی می‌کنند. اگر قصد دارید در حوزه‌ی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید، من پیشنهاد می‌کنم که بیت کوین(طلای دیجیتالی) و اتر(نفت دیجیتالی) بخرید. Tyler Winklevoss

شبکه‌ی اتریوم2

مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌ی اتریوم برای نخستین مرتبه در سال 2017 و با استقبال کاربران از بازی کلکسیونی کریپتوکیتیز(CryptoKitties) و هیجان حاصل از پروژه‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه و سپس در سال 2020 میلادی و گسترش سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز نمایان شده است. توسعه‌دهندگان برای برطرف ساختن پاره‌ای از مشکلات کنونی شبکه‌ی اتریوم بروزرسانی بزرگی را آغاز کرده‌اند که به دلیل اعمال تغییرات گسترده در این شبکه اتریوم2 نام گرفته است.

اجرای کامل بروزرسانی اتریوم2 تغییر الگوریتم کنونی شبکه‌ی اتریوم به الگوریتم اثبات سهام را موجب خواهد شد. همچنین الگوریتم اثبات سهام امکان اعمال جریمه بر فعالیت‌های مخرب سپرده‌گذاران را فرآهم می‌کند و در نتیجه احتمال بروز رفتارهای مخرب همانند حمله به شبکه را کاهش می‌دهد.

سپرده‌گذاران برای مشارکت در شبکه‌ی اتریوم2 به حداقل 32 اتر نیاز دارند و تایید کننده‌ها که وظایف ماینرها در شبکه‌ی اتریوم1 را بر عهده دارند، با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان سود سپرده‌گذاری را دریافت خواهند کرد. این رویکرد موجب می‌شود که بخشی از توکن‌های اتر در قرارداد سپرده‌گذاری قفل شود و در نتیجه افزایش ارزش این دارایی انتظار می‌رود.

ظهور رقبای جدید برای شبکه‌ی اتریوم

شبکه‌ی بایننس اسمارت چین(Binance Smart Chain) هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین رقبای شبکه‌ی اتریوم تبدیل شده است. این شبکه به شبکه‌ی اتریوم 1 شباهت دارد اما به‌جای رمزارز اتر، توکن بی.ان.بی(BNB) را برای هزینه‌ی ارسال تراکنش مورد استفاده قرار می‌دهد.

شبکه‌ی کاردانو، نئو و… نیز دیگر رقبای اتریوم محسوب می‌شوند. اما با توجه به کاربرد گسترده‌ی شبکه‌ی اتریوم، رقبای اتریوم برای غلبه بر این پروژه مسیر دشواری را در پیش‌رو خواهند داشت.

ار آنجایی که طیف وسیعی از برنامه‌ها، محصولات و خدمات بر روی شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند، این پروژه از پدیده‌ای با نام اثر شبکه(The Network Effect) تاثیر می‌پذیرد. اثر شبکه پدیده‌ای است که در آن افزایش تعداد شرکت کنندگان یا جامعه‌ی کاربران به افزایش ارزش کالا و یا خدمات منجر می‌گردد. شبکه‌ی اینترنت نمونه‌ی مناسبی برای توضیح اثر شبکه محسوب می‌گردد، در ابتدا تعداد کمی از کاربران در شبکه‌ی اینترنت فعالیت می‌کردند و این شبکه بجز برای ارتش آمریکا و یا برخی محققان ارزشی نداشت.

با این وجود، همزمان با افزایش فعالیت مردم در شبکه‌ی اینترنت، آن‌ها کالاها، اطلاعات و خدمات بیشتری را در این شبکه ارائه کردند. گسترش پلتفرم‌های اینترنتی افزایش ارتباط و فعالیت‌های تجاری در این حوزه را موجب شده است. به همین دلیل، «اثر شبکه» افزایش ترافیک شبکه‌ی اینترنت به دلیل فعالیت کاربران و افزایش ارزش این شبکه را به همراه داشته است.

اثر شبکه در اتریوم

اساساً افزایش استفاده از یک ابزار و یا شبکه، گسترش آن را موجب می‌شود و همانند یک موج پیش‌رونده، قدرتمند‌تر نیز می‌شود. «اثر شبکه» به معنای افزایش اعتماد کاربران به شبکه‌ی اتریوم همزمان با گسترش آن در میان مردم جهان است. در نتیجه این پدیده یکی از عوامل تاثیر‌گذار در تعیین ارزش اتریوم محسوب می‌شود.

صعود و نزول رمزارزها از نظر قیمت و محبوبیت در دنیای در حال تغییر رمزارزها کاملاً عادی است. در طول سال‌های گذشته رمزارز اتریوم توانسته شرایط نزولی بازار رمزارزها را تحمل کند و شبکه‌ی اتریوم به بستری برای اجرای ایده‌های توسعه‌دهندگان تبدیل شده است. با این وجود، تنها گذشت زمان نشان خواهد داد که رقیب سریعتر و ارزانتر دیگری جایگاه کنونی شبکه‌ی اتریوم را تصاحب خواهد کرد و یا اتریوم2 با ارائه‌ی ویژگی مقیاس‌پذیری بیشتر نیاز کاربران را برطرف خواهد کرد.

نظر شما نسبت به فاکتور‌هایی که به شبکه‌ی اتریوم ارزش می‌بخشند چیست؟ آیا اتریوم همچنان بزرگترین میزبان سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز باقی خواهد ماند و یا رقبای اتریوم جایگاه کنونی این شبکه را تصاحب خواهند کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا