اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

افراد معروف از چه راه‌هایی بر قیمت رمزارزها تاثیر می‌گذارند؟

یکی از سوالات متداول در صنعت رمزارز امکان تاثیرگذاری افراد برجسته بر روی تغییرات قیمت رمزارزها و یا امکان پیش‌بینی تغییرات آتی بر اساس نظریات افراد مختلف می‌باشد

هم مبادله‌گران و هم نگهدارندگان رمزارز اغلب به دنبال درک عوامل تاثیرگذار بر بازار و تغییرات بوجود آمده به واسطه‌ی این عوامل کلیدی هستند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این دانش یک چشم‌انداز کامل‌تر از مخاطرات، ضررهای احتمالی و سودهای بالقوه‌ی بازار بدست آورند.

بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در صنعت رمزارز پلت‌فرم رسانه‌ی اجتماعی توییتر است که در این مقاله عمیقاً به تاثیر آن بر قیمت‌های لحظه‌ای پرداخته‌ایم. در ادامه‌ی مقاله نیز به چند سوال رایج در این زمینه پاسخ داده خواهد شد. به عنوان مثال، پست‌های توییتری مرتبط با حوزه‌ی رمزارز چه تاثیری بر قیمت بیت کوین، رمزارزهای ثانویه و رمزارزهای پایدار خواهد داشت؟ آیا پس از ارسال پست توییتری جدید توسط افراد تاثیرگذار در بازار، قیمت رمزارزها به صورت ناگهانی تغییر می‌کند، و یا پس از تغییرات قیمت پست‌های توییتری یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند؟

زمانی که از تاثیرگذاری صحبت‌های افراد سرشناس فعال در توییتر بر روی صنعت رمزارزها صحبت می‌کنیم، تمرکز اصلی بر ارزیابی احساسات عمومی در این پلت‌فرم رسانه‌ی اجتماعی است.

افراد تاثیرگذار در بازار رمزارزها سلبریتی

تاثیرگذاران: تبدیل عقاید به یک حرفه

امید به کسب سود قابل توجهی قطعاً یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ی بسیاری از سرمایه‌گذاران و حضور آن‌ها در بازار است. حتی آن‌هایی که لزوماً بیت کوین و یا رمزارز ثانویه در اختیار ندارند، به تازگی کاوش و تحقیقات پیرامون این صنعت رو به رشد را آغاز کرده و به دنبال افزایش سطح آگاهی خود هستند.

افراد تاثیرگذار بر صنعت رمزارز در توییتر به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ از متخصص فناوری بلاک‌چین گرفته تا طرفدار پروپاقرص بیت کوین یا مبادله‌گر حرفه‌ای بازار رمزارز. این افراد هر روز  دانش و نظر خودشان را در بستر رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. البته «موضع‌گیری» برای افراد تاثیرگذار در توییت بسیار هائز اهمیت است، زیرا نحوه‌ی موضع‌گیری به تعیین گروه هدف برای فروش خدمات و محصولات کمک شایانی می‌کند.

اما یه سوال اساسی، افراد تاثیرگذار و شناخته‌شده‌ی در صنعت رمزارز واقعاً چطور می‌توانند از طریق توییتر بر روی بازار تاثیرگذار بگذارند؟

شرکت بازاریابی و خدمات روابط عمومی بی‌دی‌سنتر(BDCenter Digital) از سال ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۲۰ تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با این موضوع انجام داده است. در این تحقیقات بالغ بر یک میلیون پست توییتری از صد فرد شناخته‌شده و تاثیرگذار در صنعت رمزارزها به واسطه‌ی مجموعه‌ای از معیارهای خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

شرایط افراد تاثیرگذار

اغلب افراد تحت بررسی در این تحقیقات بیش از ۱۰ هزار فالوور داشته‌اند و به یک پروژه‌ی بلاک‌چینی و رمزارز خاص هم وابسته نیستند. علاوه بر این، این افراد برای حضور در لیست باید حداقل روزانه بین یک تا دو پست توییتری جدید و همواره فعال باشند.

افراد تاثیرگذار در بازار رمزارزها سلبریتی
برخی از فعال‌ترین حساب‌های توییتری

پس از بررسی گسترده‌ی حساب‌های توییتری، محققان افرادی که میزان تعامل بیش از ۵۰۰ درصد(پنج برابر میزان معلوم برای توصیف فعال بودن در توییتر) داشته‌اند را برای تحقیقات انتخاب کرده‌اند؛ زیرا فاکتور تعامل در این تحقیقات و نتایج بدست آمده بسیار مهم است. درحالیکه حساب‌های توییتری مربوط به نهنگ‌ّهای بازار سطح بسیار پایینی از «تعامل با فالوور» را نشان می‌دهند، عمدتاً حساب‌هایی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار فالوور داشته‌اند، بالاترین میزان تعامل را از خود نشان می‌دهند.

ارتباط بین صحبت‌های افراد تاثیرگذار و تغییرات بازار

به گفته‌ی محققان هنگام انداره‌گیری و بررسی سطح تاثیرگذاری افراد فعال در توییتر بر روی قیمت‌های لحظه‌ای بازار رمزارز، فرضیه‌ی اصلی به این شرح بوده است:

اگر پست‌های توییتری افراد تاثیرگذار باعث ایجاد تغییر در قیمت‌های لحظه‌ای شود،

  • الف: افزایش تعداد پست‌های توییتری مربوط به رمزارز باید با قیمت آن همبستگی داشته باشد
  • ب: افزایش تعداد پست‌های توییتری باید پیش از تغییرات قیمت رخ دهد

بنا به دلایل مختلف، محققان رمزارز بیت کوین را از تحقیقات خود کنار گذاشته و پست‌های توییتری مربوط به آن را نادیده گرفته‌اند. آن‌ها در این گزارش ۲۵ رمزارز برتر پس از بیت کوین را مورد مطالعه قرار داده و لیست ذیل را منتشر کرده‌اند.

افراد تاثیرگذار در بازار رمزارزها سلبریتی
برترین رمزارزها پس از بیت کوین در توییتر

به منظور یافتن ارتباط بین پست‌های توییتری افراد تاثیرگذار و تغییر قیمت دارایی‌های مورد بررسی، محققان دو نمودار را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند؛ نمودار تعداد اشاره به یک رمزارز و نمودار تغییرات قیمت در جدول زمانی ۲۴ ساعته.

در نهایت گزارشی که در رابطه با این موضوع منتشر شد نشان می‌داد که «تمام نمودارها کم و بیش یک چیز را نشان می‌دهند. منحنی تعداد پست‌های توییر از منحنی تغییرات قیمت پیروی می‌کند. زمانی که نوسان قیمت افزایش یافته است، افراد تاثیرگذار پست‌های جدید بیشتری در رابطه با رمزارز مورد نظر منتشر می‌کنند».

پنج مرحله برای رسیدن به نتیجه

برای آزمایش هر دو طرف این فرضیه، محققان در ابتدا حساب‌های توییتری را براساس پارامترهای از پیش تعیین شده جمع‌آوری کردند.

در مرحله‌ی دوم، آن‌ها پست‌های منتشر شده از ژانویه‌ی ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۲۰(بالغ بر ۱/۳ میلیون پست توییتری به زبان انگلیسی) را جدا کردند. پس از حذف پست‌هایی که تنها شامل شکلک، لینک یا تصاویر مختلف بودند، ۱/۱ میلیون پست توییتری برای انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل باقی ماند.

در مرحله‌ی سوم، آن‌ها متن‌های جمع‌آوری شده را با کمک یک کد اسکریپت پایتون مورد تحلیل قرار داده و چهارچوب زمانی افزایش تعداد پست‌های مربوط به یک رمزارز خاص را مشخص کردند.

در مرحله‌ی چهارم، محققان نمودار نوسان تعداد پست‌های توییتری مربوط به هر رمزارز منفرد را با نمودار تغییرات قیمت در همان چهارچوب زمانی منطبق کردند. بنابراین، آن‌ها نشان دادند که افراد تاثیرگذار صنعت رمزارز اخبار را پیگیری می‌کنند و اغلب عامل اصلی ایجاد کننده‌ی آن نیستند. برهمین اساس زمانی که تعداد پست‌ّهای توییتری آن‌ها در رابطه با یک رمزارز افزایش می‌یابد، در واقع تغییرات قیمت باعث این نوسان شده است نه عامل دیگری.

در مرحله‌ی آخر، تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده در رابطه با همبستگی نوسان تعداد پست‌هایی توییتری منتشر شده در رابطه با یک رمزارز خاص و نوسان قیمت آن نشان داد که همبستگی بین این دو مورد بسیار ضعیف است.

و نتیجه؟

برهمین اساس محققان اعلام کردند که فرضیه‌ی اصلی رد شده است:

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، می‌توان گفت که افراد تاثیرگذار حوزه‌ی رمزارز که در پلت‌فرم توییتر فعالیت دارند، اغلب تغییرات قیمت را دنبال کرده و خودشان عامل ایجاد نوسان نیستند. البته این افراد می‌توانند خبرساز بوده و باعث تاثیرگذاری در اخبار شوند، اما به طور مستقیم تاثیری بر تغییرات لحظه‌ای قیمت یک رمزارز در بازار ندارند. BDCenter Digital

امکان پیش‌بینی قیمت با استفاده از داده‌های توییتر؟

حالا سوال اصلی این است که کاربران با دانش ارائه شده چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و آیا با دنبال کردن احساسات فضای توییتر می‌توان تغییرات آتی قیمت رمزارزها را پیش‌بینی کرد؟

افراد تاثیرگذار در بازار رمزارزها سلبریتی
امکان پیش‌بینی قیمت‌ها

طبق آنچه در گزارشات مربوط به این فرضیه آمده است، چنین چیزی غیرممکن می‌باشد. با این حال، تجزیه و تحلیل احساسات پیرامون پلت‌فرم توییت نشان می‌دهد که مسیر بازار به چه سمتی است. به عبارتی افراد تاثیرگذار در بازار تنها پس از آغاز یک روند حرکت قیمت می‌توانند در رابطه با آن اظهار نظر کرده و نمی‌توانند باعث تغییر و اصلاح آن شوند.

با این حال مبادله‌گران و نگهدارندگان رمزارز می‌توانند از اطلاعات بدست آمده برای درک عمیق‌تر وضعیت بازار استفاده کنند. از طرف دیگر بازاریاب‌ها هم می‌توانند با انتخاب درست افراد تاثیرگذار در بازار در شبکه‌های اجتماعی برای همکاری، از ضرر مالی جلوگیری کنند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است که «مطالعات ما نشان می‌دهد که همکاری با افرادی که به طور منظم در رابطه با یک رمزارز خاص پست توییتری منتشر می‌کنند، بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار فالوور دارند و میزان تعامل آن‌ها بیشتر از ۵۰۰ درصد می‌باشد، بسیار کارآمدتر بوده و کارایی بالاتری دارد. چنین افرادی می‌توانند بهتر از کسانی که تنها تعداد زیادی مخاطب دارند، پروژه‌های رمزارزی را بهتر تبلیغ کنند».

محققان همچنین در ادامه به مخاطرات اندیشه‌ورزی و پیروی از دیدگاه افراد دیگر هشدار داده‌اند زیرا «مدیران پروژه‌های رمزارزی می‌توانند با پرداخت پول به افراد تاثیرگذار در توییتر از آن‌ها بخواهند که در راستای تبلیغ و افزایش قیمت رمزارز مورد نظر، تلاش کنند. با این حال، چنین سرمایه‌گذاری به احتمال زیاد سودآوری و افزایش درآمد به همراه نخواهد داشت، نهنگ‌هایی که این کار را انجام می‌دهند هم احتمالاً بخش قابل توجهی از پول خود را از دست می‌دهند».

بخش‌های دیگر این گزارش

محققان شرکت بی‌دی‌سنتر برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر در رابطه با این مبحث، با اولیور کرایولد(Olivier Kraaijeveld) یکی از محققان فعال در دانشکده‌ی علوم اداری دانشگاه مدیریت بازرگانی و اقتصاد ادینبرگ تماس گرفته‌اند.

از نظر او امکان تاثیرگذاری کوتاه مدت صحبت‌های افراد تاثیرگذار توییتر بر قیمت‌ها وجود دارد، زیرا پست‌های آن‌ها باعث برجسته شدن نام یک رمزارز، ایده، اخبار و یا حتی تغییرات قیمت می‌شود. به گفته‌ی این محققان حوزه‌ی اقتصاد:

از آنجا که گروه نسبتاً بزرگی از کاربران تازه‌وارد به صنعت رمزارز و کم تجربه در فضای توییتر حضور دارند، این گروه می‌تواند ممکن است به تخصص، دانش و اظهار نظرهای افراد تاثیرگذار اعتماد کنند و اقدامات تجاری خود را به واسطه‌ی صحبت‌های آن‌ها انجام دهند، این رویکرد منجر به ایجاد یک همبستگی قوی در تغییرات قیمت خواهد شد. Olivier Kraaijeveld

چند مثال شناخته شده

وی برای استدلال و ارائه‌ی مثال در رابطه با این موضوع، به صحبت‌های اخیر ایلان ماسک(Elon Musk) مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در رابطه با رمزارز داژکوین پرداخت. صحبت‌های وی به تنهایی باعث شد تا یک روند صعودی در بازار داژکوین شکل گرفته و ارزش توکن‌های DOGE‌ به شدت بالا برود. وی در ادامه هم به پست‌هایی توییری دونالد ترامپ و تاثیر گسترده‌ی آن بر بازار سهام اشاره کرد. به گفته‌ی این محقق برجسته «تشخیص اینکه چه کسی یک فرد تاثیرگذار توصیف شده و چه کسی این تاثیرگذاری را ندارد، بسیار سخت است. افراد همچون اریک وورهیس، ویتالیک بوترین و یا آندریاس آنتوئوپولوس در فضای رمزارزها می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما به نظر من این افراد در رابطه با تغییرات قیمت نگرانی چندانی نداشته و اغلب بر روی مباحث مهم‌تری همچون عملکرد و سطح پذیرش پروژه‌ها تمرکز دارند».

به گفته‌ی اولیور کرایولد کانال‌های تلگرامی و دیسکورد می‌توانند تاثیر بسیار بیشتری بر تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها داشته باشند، به ویژه گروه‌های اختصاصی که برای ورود به آن‌ها باید هزینه پرداخت کرد و در آن‌ها تمرکز بیشتر بر روی ارسال مطالب واقعی در مقابل نظرات کلی‌تر در توییتر می‌باشد.

افراد تاثیرگذار در بازار رمزارزها سلبریتی

جهش قیمت تا تغییرات ناچیز؟

هنگامی در رابطه با تاثیر بر روی قیمت‌ها صحبت می‌کنیم، این سوال به وجود می‌آید که آیا افراد تاثیرگذار فضای توییتر قادر به ایجاد جهش قیمت بزرگ در بازار هستند یا خیر. اولیور کرایولد در رابطه با این موضوع اعلام نموده که:

اگر واقعاً چنین چیزی در فضای توییر وجود داشته باشد، من انتظار دارم که کوتاه مدت و شدیداً بر هویت مالک حساب بستگی داشته باشند؛ زیرا برخی حساب‌های توییتر ممکن است تعداد بسیار زیادی فالوور داشته باشند اما توانایی اظهار نظر در رابطه با موقعیت‌ها و تغییرات احتمالی بازار را نداشته باشند. با این حال، چنین تاثیرگذاری تنها می‌تواند کوتاه مدت بوده و غالباً نمی‌تواند به صورت تغییرات ناگهانی و جهش چشم‌گیر ارزش نمایان شوند. Olivier Kraaijeveld

از نظر این محقق حوزه‌ی اقتصاد، تاثیر پست‌های توییتری بر روی قیمت رمزارزها بیشتر شبیه یک اثر جانبی هنگام اشتراک‌گذاری افکار و ایده‌ها در دنیای رمزارز می‌باشد.

برای مثال می‌توان به اقدامات بازیکنان بزرگی همچون پی‌پل یا مایکرواستراتژی در سال ۲۰۲۰ پرداخت که وارد صنعت رمزارز شده وتغییرات چشم‌گیری ایجاد کردند. نتیجه‌ی ورود این نام‌های بزرگ به صنعت رمزارزها ثبت رکورد قیمت‌های جدید بود. با این حال آقای کرایولد توضیح داد که «بخش زیادی از تغییرات ناگهانی بازار رمزارز همچنان توسط نهنگ‌ها و به طور فزاینده‌ای توسط ورود سرمایه‌گذاران سازمانی به بازار شکل می‌گیرد. این بازیکنان تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی حضور بسیار کم‌تری دارند و  از این رو باعث کاهش قدرت تاثیرگذاری افراد برجسته‌ی حوزه‌ی رمزارز می‌شوند».

نظر شما در رابطه با تاثیرگذاری صحبت‌های افراد برجسته در صنعت رمزارزها چیست؟ دیدگاه خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا