اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

برِیو، اولین مرورگر کاملاً غیرمتمرکز جهان خواهد بود

توسعه‌دهندگان مرورگر غیرمتمرکز بریو(Brave) از ادغام و یکپارچه‌سازی پروتکل اشتراک‌گذاری فایل بین سیاره‌ای(IPFS) در مرورگر خود خبر دادند

نکات برگزیده مطلب
  • توسعه‌دهندگان مرورگر منبع باز بریو(Brave) با انتشار بیانیه‌ای از ادغام پروتکل اشتراک‌گذاری فایل بین سیاره‌ای(InterPlanetary File System یا IPFS) خبر داده‌اند که نتیجه‌ی آن افزایش هرچه بیشتر سطح تمرکززدایی وب است. سیستم اشتراک‌گذاری فایل بین سیاره‌ای(InterPlanetary File System یا IPFS) یک پروتکل غیرمتمرکز شخص به شخص است که به منظور تمرکززدایی وب و جلوگیری از سانسور طراحی شده است و اخیراً برای اولین بار در تاریخ در یک مرورگر اینترنتی ادغام شده است.

پروتکل IPFS

سیستم اشتراک‌گذاری فایل بین سیاره‌ای(InterPlanetary File System یا IPFS) یک پروتکل غیرمتمرکز شخص به شخص است که به منظور تمرکززدایی وب و جلوگیری از سانسور طراحی شده است و اخیراً برای اولین بار در تاریخ در یک مرورگر اینترنتی ادغام شده است. مرورگر غیرمتمرکز بریو(Brave) اخیراً به عنوان اولین مرورگر اینترنتی توانسته به ادغام و یکپارچه‌سازی سیستم IPFS بومی دست یابد.

براساس بیانیه‌ی منتشر شده در رابطه با این موضوع، ادغام سیستم IPFS علاوه بر افزایش قابلیت دسترسی به این پروتکل، به کاربران مرورگر بریو اجازه می‌دهد تا با از طریق یک درگاه و یا نصب یک گره‌ی کامل IPFS تنها با یک کلیک، به آدرس‌ها ipfs:// دسترسی پیدا کنند.

آقای برایان باندی(Brian Bondy) یکی از بنیانگذاران بریو و همچنین مدیر فناوری این شرکت در تازه‌ترین صحبت‌های خود اظهار نموده که «پروتکل IPFS یک فناوری مهم برای بلاک‌چین و یکپارچگی داده‌های خود توصیف(self-described data) به شمار می‌آید. با استفاده از پروتکل IPFS از این پس حتی می‌توان به صورت آفلاین به تمامی محتوا و مشاهدات قبلی دسترسی پیدا کرد. شبکه‌ی مبتنی بر پروتکل IPFS حتی اگر توسط شرکت‌های بزرگ و دولت کشورهای مختلف هم سانسور شود، باز هم امکان دسترسی به محتوا در آن وجود خواهد داشت».

Brave بریو

دسترسی واقعاً غیرمتمرکز به محتوا و اطلاعات

به گفته‌ی دیتریش آیالا(Dietrich Ayala)، مدیر بخش ادغام محصولات فنی پروتکل IPFS در مرورگرهای اینترنتی، گرچه این پروتکل غیرمتمرکز همچنان در مراحل توسعه قرار دارد، اما به طور چشم‌گیر می‌تواند به کاربرانی که در زندگی روزمره‌ی آنلاین خود با مشکلاتی از قبیل دسترسی به اینترنت، قابلیت اعتماد به داده‌های یافته شده، سانسور و آدرس دهی داده‌ها از بلاک‌چین برای نرم‌افزارهای وب ۳ روبرو می‌شوند، راه‌حل‌های اساسی ارائه کند.

آقای آیالا بر این باور است که ادغام پروتکل IPFS در مرورگر بریو می‌تواند چشم‌اندار و آینده‌ی دسترسی غیرمتمرکز واقعی به اطلاعات را به کاربران نشان داده و از طرف دیگر با دریافت بازخورد از آن‌ها، به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا ایده‌های جدیدی در رابطه با لایه‌بندی ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر، ارائه کنند.

کاربران مرورگر بریو که قابلیت گره‌ی کامل IPFS را فعال می‌کنند، شبکه‌ای در اختیار خواهند داشت که حتی در زمان قطع اینترنت و خاموشی کامل می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ به عنوان مثال به واسطه‌ای ادغام این فناوری اکنون کاربران می‌توانند به اطلاعات حتی پیرامون همه‌گیری کووید۱۹ که در برخی کشورها به شدت سانسور شده است، دسترسی کامل داشته باشند.

همه‌چیز آفلاین وجود دارد

پروتکل IPFS تمامی اطلاعات و صفحات اینترنتی که بازدید کرده‌اید را ذخیره نگه می‌دارد، بنابراین شما می‌توانید به صورت آفلاین از آن‌ها استفاده کنید. این موضوع در مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت بسیار گران تمام می‌شود و یا شبکه دارای مشکلاتی است، بسیار کاربردی خواهد بود.

به گفته‌ی دیتریش آیالا «پروتکل IPFS همچنین امکان به اشتراک‌گذاری و همکاری در محیط‌های آفلاین و فاقد اینترنت را هم ممکن کرده است. گره‌ها می‌توانند از طریق یک شبکه‌ی محلی و حتی زمانی که اینترنت وجود ندارد، یکدیگر را پیدا کرده و تعامل برقرار کنند». وی در ادامه توضیح داد:

دسترسی آسان و مستقیم به پروتکل IPFS از طریق مرورگر بریو به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از ویژگی‌های آن در نرم‌افزارهای خود بهره‌مند شوند.

نظر شما در رابطه با ادغام پروتکل اشتراک‌گذاری IPFS در مرورگر بریو چیست؟ آیا این مرورگر در آینده به برترین گزینه‌ی کاربران برای گشت و گذار در فضای اینترنت و مبارزه با تمرکز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا