اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

اجازه‌ی فعالیت بانک‌های دولتی آمریکا در فضای بلاک‌چین صادر شد

بانک‌های دولتی آمریکا از این پس می‌توانند از شبکه‌های بلاک‌چینی عمومی و رمزارزهای پایدار برای تسهیل فرآیندهای پرداخت خود استفاده کنند

نکات برگزیده مطلب
  • دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده(OCC) روز دوشنبه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های جدید بانکداری را منتشر کرده است که در آن به بانک‌های دولتی اجازه داده شده جهت تسهیل فرآیندهای پرداخت خود از فناوری بلاک‌چین و رمزارزهای پایدار استفاده کنند. در بخش‌هایی از این چهارچوب قانونی جدید آمده است که «از این پس بانک‌های دارای مجوز فعالیت فدرال و سهامداران رسمی می‌توانند از رمزارزهای پایدار و بلاک‌چین‌های عمومی برای تسویه حساب پرداخت‌ها و سایر عملکرد‌های بانکی استفاده کنند». همچنین گفته شده که می‌توانند جهت اعتبارسنجی، ذخیره‌سازی و ثبت اطلاعات تراکنش‌های خود در شبکه‌های بلاک‌چین عمومی، گره(Node) راه‌اندازی کنند.

بانک‌ها بلاک‌چینی می‌شوند

دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده(OCC) اخیراً دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه‌ی رمزارز جدیدی را منتشر نموده که به نظر می‌رسد در آن رویکرد سختگیرانه‌ی دولت آمریکا کنار گذاشته شده و به موسسات مالی تنظیم شده اجازه می‌دهد در صنعت رمزارز حضور فعال‌تری داشته باشند.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشر شده در روز دوشنبه(۴ام ژانویه‌ی ۲۰۲۰) دفتر OCC اعلام کرد که از این پس بانک‌های دارای مجوز فعالیت فدرال و سهامداران رسمی می‌توانند از رمزارزهای پایدار و بلاک‌چین‌های عمومی برای تسویه حساب پرداخت‌ها و سایر عملکرد‌های بانکی استفاده کنند.

اخبار مربوط به این رویکرد دفتر نظارت بر ارز آمریکا از طریق یک نامه‌ی تفسیری منتشر شده است که در آن تمامی فعالیت‌های بانکی مجاز در شبکه‌های تایید گره‌ی مستقل(INVN) ارائه می‌شود.

رمزارزهای پایدار آمریکا سیستم بانکی دولتی
دفتر نظارت بر ارز ایالات متحده

طبق این آیین‌نامه‌ی تفسیری، از این پس بانک‌های ملی و اتحادیه‌های مالی فدرال می‌توانند جهت اعتبارسنجی، ذخیره‌سازی و ثبت اطلاعات تراکنش‌های خود در شبکه‌های بلاک‌چین عمومی، گره(Node) راه‌اندازی کنند. در بخش‌هایی از این دستورالعمل همچنین توضیح داده شده که بانک‌ها می‌توانند از رمزارزهای پایدار برای خدمات پرداخت خود استفاده کنند، به شرط آنکه «این پروتکل‌ها با بهترین روش‌های موجود در صنعت مالی مطابقت داشته باشند».

بلاک‌چین در سیستم بانکی

از نظر دفتر OCC، بهره‌گیری از شبکه‌های بلاک‌چینی به همراه رمزارزهای پایدار در سیستم بانکی می‌تواند ضمن اطمینان از ثبات خدمات پرداخت، به افزایش کارایی ساختار بانکداری فدرال نیز کمک کند. آقای برایان بروکس، عضور ارشد هیئت مدیره‌ی دفتر OCC در رابطه با این دستورالعمل‌های جدید اظهار نموده که:

دستورالعمل‌های جدید ما هرگونه عدم اطمینان و شبهه قانونی در رابطه با صلاحیت بانک‌های دولتی برای اتصال به شبکه‌های بلاک‌چینی به عنوان گره‌های اعتبارسنج را برطرف می‌کند، این درحالیست که مشتریان به ویژه آن‌هایی که همواره خواستار افزایش سرعت، کارایی، قابلیت همکاری و هزینه‌ی کم در ساختارهای بانکی هستند می‌توانند به واسطه‌ی حضور رمزارزهای پایدار به خواسته‌های خود برسند.

اخبار مربوط به دستورالعمل‌های جدید دفتر OCC درحالی منتشر شده است که آقای بروکس چندی قبل اعلام کرده بود به زودی شاهد انتشار مقررات و قوانین دوستدار صنعت رمزارز خواهیم بود. وی در همان زمان توضیح داد که ممنوع اعلام کردن بیت کوین هرگز در دستور کار قانونگذاران ایالات متحده قرار ندارد، بلکه آن‌ها به دنبال ایجاد یک چهارچوب قانونی مشخص هستند که قابلیت نظارت و کنترل لازم بر روی آن وجود داشته باشد.

قانونگذاری رمزارزهای پایدار به یک اولویت تبدیل شده است

انتشار دستورالعمل‌های جدید دفتر نظارت بر ارز درحالیست که کنگره‌ی آمریکا به دنبال وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای رمزارزهای پایدار و خدمات مربوطه در کشور هستند. در ماه دسامبر گذشته برخی از قانونگذاران دموکرات با حمایت از یک لایحه‌ی جنجالی خواستار معرفی صادرکنندگان رمزارزهای پایدار به عنوان یک «بانک دارای مجوز» بودند. به عبارتی، در صورت تصویب این لایحه، شرکت‌هایی همچون تتر که وظیفه‌ی صدور رمزارزهای پایدار را برعهده دارند، از نظر قوانین آمریکا یک «بانک» توصیف شده و تحت نظارت شدید قرار می‌گیرند.

اواخبر ماه دسامبر ۲۰۲۰ یک کارگروه دولتی در دفتر ریاست جمهوری آمریکا خواستار افزایش نظارت بر بازار رمزارزهای پایدار بود. برهمین اساس، به نظر می‌رسد که ترس قانونگذاران و دولتمردان آمریکا نسبت به رمزارزهای پایدار به دلیل پشتوانه‌ی دلاری(یا به عبارتی ارز فیات صادر شده توسط دولت) اغلب این رمزارزهای پایدار است.

نظر شما در رابطه با تغییر رویکرد قانون‌گذاران حوزه‌ی اقتصاد آمریکا نسبت به صنعت رمزارزها و فناوری بلاک‌چین چیست؟ چه چیز باعث شده تا سیاستگذاران دولتی اکنون به فکر بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار فناوری بلاک‌چین باشند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا