اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

بیت کوین در ده سال گذشته بیش از ۶ میلیون درصد بازدهی داشته است

مقایسه‌ی بازدهی بیت کوین در برابر سایر کلاس دارایی‌ها در طول ده سال گذشته عملکرد شگفت‌انگیز بیت کوین را به خوبی نشان می‌دهد

نکات برگزیده مطلب
  • هم‌اکنون بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی جدید به انتخاب‌های ممکن برای سرمایه‌گذاران افزوده شده است. بررسی عملکرد بیت کوین در طول ده‌سال گذشته و مقایسه‌ی آن با دیگر کلاس‌های دارایی حقایق جالبی را در رابطه با این نو‌آوری آشکار می‌سازد. بیت کوین در طول ده‌سال گذشته با اختلاف زیادی بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

بازدهی 6 میلیون درصدی بیت کوین در طول ده‌سال گذشته

داده‌های منتشر شده توسط حساب کاربری وای.چارتز(YCharts) نشان می‌دهد که در طول 10 سال گذشته سرمایه‌گذاران بیت کوین در 8 سال بازدهی بالاتری را نسبت به بازار سهام به‌دست آورده‌اند.

چارلی بایللو(Charlie Bilello)؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کامپوند کپیتال(Compound Capital Advisors) در روز چهاردهم دسامبر داده‌های جمع‌آوری شده توسط وای.چارتز را در حساب کاربری خود به اشتراک گذاشته است. در این نمودار عملکرد بیت کوین در برابر دیگر کلاس دارایی‌ها همانند بازار سهام، اوراق قرضه، طلا و دلار آمریکا مقایسه شده است.

مقایسه‌ی بازدهی دارایی‌ها
بازدهی دارایی‌ها در طول ده سال گذشته

نمودار منتشر شده نشان می‌دهد که در سال 2013 سرمایه‌گذاران بیت کوین بازدهی شگفت‌انگیز 5,507 درصدی را به‌دست آورده‌اند. همچنین بیت کوین در طول ده سال گذشته بازدهی 6,271,233 درصدی(بیش از 6 میلیون درصد) را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. چنین بازدهی خارق‌العاده‌ای از این حقیقت ناشی می‌شود که بیت کوین در سال 2010 میلادی تنها چند دلار ارزش داشته است. در حالی که نزدیکترین رقیب بیت کوین یعنی شاخص نزدک 100(شاخص یکصد شرکت بزرگ بورس نزدک) در این مدت زمان تنها 512 درصد افزایش یافته است.

بازدهی سالیانه بیت کوین که سود سرمایه‌گذاران در طول یک سال را نشان می‌دهد، به‌طور متوسط در سطح 10 برابر بازدهی شاخص نزدک 100 قرار گرفته است. بازدهی سالیانه‌ی بیت کوین در بازه‌ی 2011-2020 میلادی 203.5 درصد محاسبه شده است، در حالی که همین بازدهی در شاخص نزدک 100 تنها 20 درصد محاسبه شده است.

مقایسه‌ی بازدهی کلاس‌های مختلف دارایی

این نمودار نشان می‌دهد که سقوط بیت کوین در سال 2014 و 2018 نیز به شدت دارایی سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داده است. در حقیقت بیت کوین بیت کوین در این سال‌ها بدترین عملکرد را در میان تمامی دارایی‌ها داشته است. در سال 2014 ارزش بیت کوین 58 درصد و در سال 2018، 75 درصد کاهش یافته است.

با این وجود، در سال 2020 میلادی بیت کوین بازار صعودی دیگری را تجربه کرده است و اخیراً سطح بیشینه‌ی جدیدی را نیز ثبت کرده است.

عملکرد بازار صعودی اخیر بیت کوین در مقایسه با سال 2017 بسیار ناچیز است. بیت کوین در سال 2017 بازدهی 1,331 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است اما در سال جاری ارزش بیت کوین تنها 162 درصد افزایش یافته است. این واقعیت احتمالاً به استمرار بازار صعودی بیت کوین در ماه‌های آتی اشاره دارد.

سرمایه‌گذاران قادر هستند با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود، کلاس دارایی‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. با این وجود طلا و دلار آمریکا بدترین عملکرد را در طول ده سال گذشته ارائه کرده‌اند. ارزش طلا در طول ده سال گذشته 2.2 درصد افزایش یافته است و اوراق قرضه دلار آمریکا نیز تنها 0.5 درصد بازدهی داشته است.

در این زمان تنها سرمایه‌گذاری بر روی کالا همانند بنزین، چوب و گازوئیل سرمایه‌گذاران را با بازدهی منفی 6 درصدی مواجه کرده است.

با این وجود تعدادی از موسسات مالی سنتی همچنان ادعا می‌کنند که بیت کوین یک کلاس دارایی محسوب نمی‌شود. بر اساس گزارش کوینیت، بانک گلد‌من ساکس در سال جاری میلادی به مشتریان خود توصیه کرده بود از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین خودداری کنند.

نظر شما نسبت به بازدهی بیت کوین در مقابل سایر کلاس دارایی‌ها چیست؟ آیا عملکرد شگفت‌انگیز بیت کوین در آینده نیز تکرار خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا