اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چگونه از موتور جستجوی شبکه‌های بلاکچینی استفاده کنیم؟

جستجوگرهای بلاک امکان بررسی وضعیت تراکنش‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به شبکه‌ی بلاکچین را فراهم می‌کنند که در این مقاله با روش استفاده از این ابزارهای مفید آشنا خواهیم شد

رمزارزها به کمک فن‌آوری بلاکچین سیستم مالی غیرمتمرکز و شفافی را ایجاد کرده‌اند که در آن بررسی وضعیت تراکنش‌ها به آسانی امکان‌پذیر است. جستجوگر‌های بلاک(Block Explorer) ابزارهایی هستند که امکان بررسی اطلاعات مربوط به شبکه‌های بلاکچینی را برای کاربران فرآهم می‌کنند. در این مقاله با چگونگی استفاده از این ابزارها برای ردیابی تراکنش‌ها، بررسی وضعیت تراکنش‌ها، بررسی وضعیت شبکه و برآورد کارمزد بهینه برای ارسال تراکنش آشنا خواهید شد.

آشنایی با جستجوگر‌ بلاک

شبکه‌های بلاکچینی تراکنش‌ها را به‌طور غیرمتمرکز در دفتر کل توزیع شده‌ی خود ثبت می‌کنند. این فن‌آوری اساس عملکرد بزرگترین رمزارز بازار یعنی بیت کوین و رمزارزهای مبتنی بر این نوآوری را تشکیل می‌دهد. شفافیت و تغییر نا‌پذیری داده‌های ثبت شده در بلاک‌های شبکه افزایش توجه کاربران به این نو‌آوری را به همراه داشته است.

جستجوگر‌های بلاک(Block Explorer) بررسی وضعیت تراکنش‌ها و بلاک‌های شبکه را برای کاربران امکان‌پذیر می‌سازند و به همین دلیل ابزارهای مهمی در صنعت بلاکچین محسوب می‌شوند. همانند مرورگرهای اینترنتی که گشت و گذار در صفحات اینترنتی را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کنند، جستجوگر‌های بلاک امکان جستجو در شبکه‌های بلاکچینی را فراهم می‌کنند.

جستجوگر‌های بلاک که مشابه «موتور جستجوی گوگل در صنعت رمزارزی و بلاکچین» کاربرد دارند، امکان دسترسی به داده‌های مهم در رابطه با تراکنش‌های شبکه همانند وضعیت آدرس‌ها، کارمزد تراکنش‌ها و بلاک‌ها را فراهم می‌کنند. جستجوگر‌های بلاک برنامه‌های تحت وب هستند که معمولاً از طریق مرورگر اینترنتی امکان دسترسی به این ابزارها وجود دارد.

تعداد زیادی از جستجوگر‌های بلاک در دسترس فعالان صنعت رمزارزی قرار دارند و هر شبکه‌ی بلاکچینی جستجوگرهای مختص به خود را دارا است؛ یعنی امکان ردیابی تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم در جستجوگر‌های شبکه‌ی بیت کوین وجود ندارد.

امروزه تعداد زیادی از جستجوگرهای بلاک برای شبکه‌های بزرگ بلاکچینی راه‌اندازی شده‌اند و در دسترس کاربران قرار دارند. به عنوان مثال ده‌ها جستجوگر بلاک برای شبکه‌ی بیت کوین وجود دارد که وب‌سایت‌های بلاکچین‌دات‌کام، بلاک‌چیر، بلاک‌سایفر و توکن‌ویو را شامل می‌گردد. همچنین جستجو‌گرهای بلاک مختلفی برای شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند که اتر‌اسکن و اتراکسپلور را شامل می‌گردد.

روش یافتن جستجوگر بلاک برای هر شبکه‌ی بلاکچینی

برای یافتن بلاک اکسپلور هر پروژه‌ی رمزارزی می‌توانید در موتور جستجوی گوگل عبارت «Block Explorer» را به همراه نام پروژه‌ی رمزارزی جستجو کنید و یا قسمت جستجو‌گر بلاک در وب‌سایت‌های کوین‌مارکت‌کپ و کوین‌گکو را بررسی کنید.

بر اساس نوع شبکه‌ی بلاکچین جستجوگر‌های عمومی و خصوصی متعددی وجود دارند. در شبکه‌های عمومی همانند بیت کوین و اتریوم امکان مشارکت همگانی بدون نیاز به کسب مجوز وجود دارد. در این دسته از شبکه‌ها هر کسی قادر به مشاهده‌ شبکه و ثبت داده‌های جدید در شبکه است. اما در شبکه‌های خصوصی تنها گروه خاصی که مجوز مورد نیاز را دریافت کرده‌اند، قادر به مشاهده و ثبت داده‌ها در دفتر کل شبکه‌ی بلاکچینی هستند.

جستجوگر‌های بلاک امکان ردیابی داده‌های مربوط به استخراج بلاک‌ها در شبکه، تاریخچه‌ی تراکنش‌ها، ظرفیت شبکه و همچنین بررسی نخستین بلاک شبکه(جنسیس بلاک) را فراهم می‌کنند.

چگونه از جستجوگر بلاک استفاده کنیم؟

همانطور که در این مقاله اشاره شده است، جستجو‌گر بلاک بررسی سابقه‌ی تراکنش‌های یک کیف‌پول و یا بررسی وضعیت تراکنش ارسال شده در شبکه‌ی بلاکچین را امکان‌پذیر می‌سازد. برای بررسی سوابق آدرس تنها کافی است آدرس کیف‌پول را در بخش جستجوی جستجو‌گر بلاک همانند وب‌سایت Blockchain.com قرار دهیم تا تمامی اطلاعات مرتبط با آدرس بیت کوین همانند تعداد کل تراکنش‌های ورودی و خروجی، تعداد کل بیت کوین‌های ارسالی/دریافتی و همچنین موجودی کیف‌پول به واحد بیت کوین یا دلار آمریکا نمایش داده شود. این اطلاعات در وب‌سایت بلاکچین‌دات‌کام در دو بخش به کاربران نمایش داده می‌شود:

اطلاعات آدرس
بخش مربوط به آدرس که در آن به ترتیب(از بالا به پایین) آدرس(Address)، نوع آدرس(Format)، تعداد تراکنش‌ها(Transactions)، حجم دارایی‌های دریافت شده(Total Received)، حجم دارایی‌های ارسال شده(Total Sent) و موجودی نهایی(Final Balance) نمایش داده می‌شود.

بخش تراکنش‌ها(Transactions) تمامی تراکنش‌های ورودی و خروجی آدرس مورد نظر به‌طور جداگانه نمایش داده می‌شوند که هش تراکنش(Hash)، کارمزد اختصاص داده شده به تراکنش(Fee)، تاریخ تراکنش و ارزش تراکنش(در سمت راست تصویر) را شامل می‌گردد.

تراکنش‌ها
تراکنش‌های ورودی و خروجی به/از آدرس مورد نظر

جزئیات هر تراکنش

کاربران می‌توانند از این قسمت برای بررسی وضعیت تراکنش‌های ارسال و یا دریافت شده به یک آدرس مشخص استفاده کنند. با کلیک بر روی هش هر تراکنش اطلاعات بیشتری را در صفحه‌ی جداگانه دریافت خواهید کرد. این اطلاعات در بخش جزئیات تراکنش(Details) قابل مشاهده است:

جزئیات تراکنش
بخش جزئیات که به ترتیب (از بالا به پایین) اطلاعات هش تراکنش(Hash)، وضعیت تراکنش(Status)، تاریخ ارسال تراکنش(Received Time)، حجم داده‌های مربوط به تراکنش(Size)، معیار وزنی برای مقایسه‌ی تراکنش‌ها نسبت به محدودیت هر بلاک(Weight)، بلاکی که تراکنش را شامل می‌شود(Included in Block)، تعداد تاییده‌های شبکه(Confirmations)، کل ارزش تراکنش ورودی(Total Input)، کل ارزش تراکنش خروجی(Total Output)، کارمزد تراکنش(Fees)، کارمزد اختصاص داده شده به ازای هر بایت داده(Fee per byte)، کارمزد نسبت به ضریب وزنی(Fee per weight unit)، ارزش تراکنش(Value when transacted) را شامل می‌گردد.

باید توجه داشته باشید که تراکنش خروجی دارایی ارسال شده به گیرنده را نشان می‌دهد در حقیقت کسر کارمزد از تراکنش ورودی تراکنش خروجی را نتیجه می‌دهد.

چگونه وضعیت تراکنش را در جستجوگر بلاک بررسی کنیم؟

همانطور که می‌دانید تراکنش‌ها پس از ارسال توسط فرستنده در مِم‌پول(Mempool) قرار می‌گیرند تا در نهایت توسط یک ماینر انتخاب و به بلاک‌های شبکه افزوده شوند. جستجوگر‌های بلاک امکان بررسی وضعیت تراکنش را پس از ارسال تراکنش امکان‌پذیر می‌سازند. دریافت تاییده(Confirmation) نشان می‌دهد که تراکنش مورد نظر توسط شبکه پردازش شده است و احتمال برگشت خوردن تراکنش کاهش می‌یابد.

سرویس‌دهنده‌ها شرایط متفاوتی را در رابطه با حداقل تعداد تاییده‌های مورد نیاز به کاربران اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال صرافی کوین‌بیس(Coinbase) حداقل تاییده‌های مورد نیاز برای تراکنش‌های بیت کوین را 3 تاییده اعلام کرده است در حالی که برای تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم دریافت حداقل 35 تاییده الزامی است.

تمامی تراکنش‌های در انتظار تایید شبکه‌ی بیت کوین در بخش «تراکنش‌های تایید نشده(Unconfirmed Transactions)» جستجوگر بلاک بلاکچین‌دات‌کام و تراکنش‌های در انتظار تایید شبکه‌ی اتریوم در بخش «تراکنش‌های در انتظار تایید(Pending Transactions)» جستجوگر اتراسکن قابل مشاهده است.

بررسی داده‌های مربوط به وضعیت شبکه

اگرچه جستجوگر‌های بلاک اساساً برای بررسی وضعیت تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تعدادی از جستجوگر‌ها اطلاعات بیشتری را همانند وضعیت مم‌پول، اطلاعات مربوط به سختی استخراج، متوسط تغییرات کارمزد‌های در شبکه، کل رمزارزهای منتشر شده و … را ارائه می‌کنند.

چگونه کارمزد بهینه برای ارسال تراکنش‌ها را محاسبه کنیم؟

اگرچه امروزه ابزارهای جداگانه‌ای برای کمک به محاسبه‌ی مقدار بهینه‌ی کارمزد ارائه شده‌اند، کاربران با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط جستجو‌گرهای بلاک قادر خواهند بود کارمزد مورد نیاز برای ارسال تراکنش را ارزیابی کنند. سطح کارمزد مورد نیاز با توجه به شلوغی شبکه‌ها تغییر می‌کند و اختصاص حجم بالایی از دارایی به کارمزد حد یقیناً زیان مالی را برای فرستنده به همراه دارد و همچنین کارمزد اندک نیز طولانی شدن زمان دریافت تاییده و یا برگشت خوردن تراکنش را به همراه خواهد داشت.

برای جلوگیری از مواجه با چنین شرایطی توصیه می‌شود تا پیش از ارسال تراکنش‌ها وضعیت شبکه را به کمک جستجوگر‌های بلاک بررسی کنید. تغییرات متوسط ارزش کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین را می‌توانید در بخش «کارمزد به ازای هر تراکنش(Fees Per Transaction)» جستجوگر بلاکچین‌دات‌کام مشاهده کنید.

 در شبکه‌ی اتریوم «ردیاب هزینه‌ی گس اتریوم(Ethereum Gas Tracker)» را در جستجوگر بلاک اتراسکن بررسی کنید. این بخش اطلاعات کاملی را در رابطه با کارمزد تراکنش‌ها ارائه می‌کند و در حقیقت هزینه‌ی مورد نیاز برای ارسال تراکنش‌ها را بر اساس زمان مورد انتظار برای تایید تراکنش‌ها به سه دسته‌ تقسیم کرده است. به عنوان مثال در زمان نگارش مقاله و بر اساس اطلاعات این وب‌سایت، ارسال تراکنش اتریوم با کارمزد 35 گیوی(gwei) به‌طور متوسط 16 دقیقه طول خواهد کشید در حالی که افزایش کارمزد به 73 گیوی زمان مورد انتظار برای تایید تراکنش‌ها را به 30 ثانیه کاهش خواهد داد.

وضعیت کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم
بررسی وضعیت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌ی اتریوم

آیا تاکنون از جستجوگر‌های بلاک برای بررسی وضعیت تراکنش و یا وضعیت شبکه‌ی رمزارزها استفاده کرده‌اید؟ نقش این ابزارها در کمک به بررسی وضعیت شبکه‌های بلاکچینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا