اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

نترسید! یوان دیجیتال خطری برای سیستم پولی جهان ندارد

رئیس سابق بانک مرکزی چین به تازگی اعلام کرده است که رمزارز بومی این کشور قصد برهم زدن اقتصادی جهان و جایگزینی ارزهای بین‌المللی همچون دلار آمریکا و یورو را ندارد

نکات برگزیده مطلب
  • آقای ژو شیائوچوان(Zhou Xiaochuan) رئیس سابق بانک مرکزی چین روز یک‌شنبه با حضور در مجمع مالی شانگهای اعلام کرد که رمزارز بومی چین هیچ خطری برای اقتصاد بین‌المللی نخواهد داشت. به گفته‌ی وی، یوان دیجیتال قرار نیست به عنوان یک جایگزین برای ارزهای رایج بین‌المللی از جمله دلار ایالات متحده و یورو تعریف شود، بلکه ابزاری جهت تسهیل پرداخت‌ها و تبدیل ارز خواهد بود. آقای شیائوچوان معتقد است که پکن ترجیح می‌دهد به جای به چالش کشیدن چهارچوب‌های نظارت ارزی و سیستم‌های پولی جهان، مصرف‌کنندگان و مبادله‌گران بین‌المللی را نسبت به پذیرش و استفاده از یوان دیجیتال ترغیب کند.

صحبت‌های رئیس بانک مرکزی

رئیس سابق بانک مرکزی چین روز یک‌شنبه اعلام کرد که ارز دیجیتال مستقل این کشور می‌تواند یک ابزار مفید برای تجارت‌های برون‌مرزی تعریف شود، ضمن آنکه از تلاش‌های پکن جهت تعریف یوان به عنوان یک ارز بین‌المللی نیز حمایت می‌کند.

ژو شیائوچوان(Zhou Xiaochuan) که در سال ۲۰۱۸ از سمت ریاست بانک مرکزی چین کناره‌گیری کرده است، با حضور در مجمع مالی شانگهای توضیح داد که یکی از مزایای عمده‌ی استفاده از سیستم پرداخت دیجیتال این است که اجازه می‌دهد هم روند پرداخت و هم روند تبدیل ارز به صورت آنی و لحظه‌ای صورت بگیرد.

وی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود توضیح داد که «اگر فرآیند تبدیل ارز در همان لحظه‌ی تراکنش صورت بگیر و نظارت کامل در این مسیر وجود داشته باشد، برای هماهنگی و ارتباطات داخلی فرصت‌های تازه‌ای به وجود خواهد آمد».

یوان دیجیتال چین رمزارز ملی

آقای شیائوچوان یکی از طرفداران پروپاقرص برنامه‌ی ارز دیجیتال بومی چین است، توضیح می‌دهد «این نکته هائز اهمیت است که پرداخت‌های الکترونیک مبتنی بر ارز دیجیتال همانطور که به طور رسمی در کشور شناخته می‌شود، به عنوان جایگزینی برای ارزهای پذیرفته شده‌ی جهانی همچون دلار ایالات متحده و یورو نیست».

مانند لیبرا نیستیم!

به گفته‌ی وی «اگر تمایل دارید که از یوان دیجیتال استفاده کنید، این ارز نوظهور می‌تواند به عنوان ابزاری جهت سرمایه‌گذاری و مبادله تعریف شود. با این حال ما مانند لیبرا(Libra پروژه‌ی رمزارزی فیس‌بوک) نیستیم و برای جایگزینی ارزهای بین‌المللی جاه‌طلبی نداریم».

وی در ادامه نسبت به شایعات منتشر شده در رابطه با یوان دیجیتال و تمایل چین برای جایگزینی آن به عنوان ارز بین‌المللی جدید توضیح داد که:

یوان دیجیتال digital Yuan چین

برخی کشور‌ها و ناظران بین‌المللی نگران جهانی شدن و فراگیر شدن یوان به عنوان ارز برتر در مبادلات هستند. ما نمی‌توانیم نسبت به موضوعات حساس در جوامع بین‌المللی فشار وارد کرده و اراده‌ی خود را بر آن‌ها تحمیل کنیم. در این زمینه باید از هرگونه تعصب در وطن پرستی پرهیز شده و با منطق رفتار کرد. یوان دیجیتال به عنوان یک جایگزین برای دلار و یورو فعالیت نخواهد کرد. Zhou Xiaochuan

ژو شیائوچوان در بخش‌های مختلفی از صحبت‌های خود به طور مستقیم به پروژه‌ی رمزارزی فیس‌بوک اشاره کرد و جاه‌طلبی‌های بلندپروازانه‌ی آن را تلاش در راستای جایگزینی ارزهای بین‌المللی توصیف کرد. پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک اکنون با تغییر نام خود به دیم(Diem) به صورت محدود فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

رویکرد محتاطانه

آقای شیائوچوان معتقد است که پکن ترجیح می‌دهد به جای به چالش کشیدن چهارچوب‌های نظارت ارزی و سیستم‌های پولی جهان، مصرف‌کنندگان و مبادله‌گران بین‌المللی را نسبت به پذیرش و استفاده از یوان دیجیتال ترغیب کند.

 به نظر می‌رسد که چین از واکنش سیاست‌گذاران و حاکمیت پولی جهان نسبت به پروژه‌ی رمزارزی لیبرا(که فکر می‌کردند قرار است سیستم مالی جهان را بر هم زده و باعث تضعیف قدرت ارزهای رایج شود) درس گرفته و اکنون قصد دارد با احتیاط بیشتری بر روی این پروژه مانور دهد.

طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، نگرانی قانون‌گذاران حوزه‌ی اقتصاد نسبت به عملکرد پروژه‌ی لیبرا و جاه‌طلبی آن باعث شد تا همه نسبت به آن موضع‌گیری کرده و باعث توقف فعالیت‌ و روند توسعه‌ی این پروژه شوند. گرچه اکنون لیبرا توانسته با تغییر نام و به صورت محدود دوباره روند توسعه‌ی خود را از سر بگیرد، اما به نظر می‌رسد که اینبار جاه‌طلبی‌های خود را کنار گذاشته است.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های رئیس سابق بانک مرکزی چین در رابطه با رویکرد محتاطانه‌ی یوان دیجیتال چیست؟ آیا این رمزارز بومی قرار است جایگزین ارزهای بین‌المللی فعلی شده و یا تنها یک رمزارز با مصرف داخلی خواهد بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا