اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چرا در زمان وقوع یک بحران اقتصادی باید به بیت کوین اعتماد کنیم؟

تغییرات اخیر در شرایط حاکم بر بازار بیت کوین و تفاوت‌ این دارایی با ارزهای منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی، موفقیت آن را در زمان وقوع بحران احتمالی نشان می‌دهند

هم‌اکنون بسیاری از فعالان بازار رمزارزها بیت کوین را یک دارایی امن در نظر می‌گیرند. با این وجود، سقوط بیت کوین به همراه دیگر بازارهای مالی در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش اخیر همبستگی بیت کوین با بازارهای مالی سنتی ایجاد شرایط متضاد را نشان می‌دهد. در حالی که با گذشت زمان سرمایه‌گذاران حقوقی بیشتری بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، ارزیابی رفتار احتمالی بیت کوین در صورت وقوع بحران اهمیت دارد.

مقایسه‌ی عملکرد بیت کوین و سایر کلاس دارایی‌ها

برخی از فعالان صنعت رمزارزی ادعا می‌کنند که ورشکستگی بانک لیمن برادرز(Lehman Brothers) و بحران‌های مالی ایده‌ی ساخت بیت کوین را موجب شده است. با این وجود بیت کوین را می‌توان نتیجه‌ی ده‌ها سال فعالیت بر روی ایجاد سیستم‌های پرداخت فرد به فرد(P2P) در نظر گرفت. از آنجایی بازارهای مبادلات نقدی و بازار مبادلات مشتقات رمزارزها معمولاً نوسانات گسترده‌ای را تجربه می‌کنند، بسیاری از فعالان بازار تنها برای کسب سود در این حوزه فعالیت می‌کنند. با این وجود، طرفداران بیت کوین و برخی از تحلیلگران معتقدند که بیت کوین احتمالاً به عنوان جایگزین موفق ارزهای رایج ظاهر خواهد شد.

در حالی که انتظار می‌رود بیت کوین جایگاه کنونی ارزهای رایج در جهان را در اختیار بگیرد، برخی از آلت‌کوین‌ها برای تسخیر جایگاه کنونی بیت کوین به عنوان بزرگترین رمزارز بازار از نظر حجم مبادلات تلاش می‌کنند. سرمایه‌گذاران خُرد باید پیش از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین، ارزیابی درستی از رفتار آن در زمان وقوع بحران در اختیار داشته باشند. در حالی که جریان پول‌ هوشمند سریع‌تر از سایر سرمایه‌گذاران به بازار دارایی‌ها سرازیر می‌شوند، ضروری است که سرمایه‌گذاران خُرد پیش از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین شرایط بازار را به دقت ارزیابی کنند.

رشد ارزش انواع دارایی‌ها با تغییرات دارایی‌های بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا تفاوت دارد. با وجود آن‌که شاخص بورس نزدیک برای دوره‌ی نسبتاً طولانی با ترازنامه‌ی فدرال رزرو همبستگی داشته است، دیگر کلاس دارایی‌ها رفتار متفاوتی را نشان می‌دهند.

میزان رشد دارایی‌ها در سال 2020
میزان رشد دارایی‌ها در سال 2020

مقایسه‌ی تورم بیت کوین و دلار

ترازنامه‌ی بانک مرکزی آمریکا عملکرد بالاتری را بر اساس رشد سالیانه‌ی دارایی‌ها نسبت به بیت کوین و شاخص سهام نزدک ارائه می‌کند. در زمان نگارش مقاله، تورم سالیانه‌ی بیت کوین در سطح 1.8 درصد و هدف تورم ایده‌آل بانک مرکزی آمریکا در سطح 2 درصد قرار دارند. در حالی که بانک مرکزی آمریکا با رویکرد دستکاری در سیاست پولی این کشور تلاش می‌کند تا نرخ تورم آمریکا را در محدوده‌ی 2 درصد حفظ کند، نرخ تورم بیت کوین به‌طور مشابه با طلا در سطح پایدار و بدون تغییر قرار دارد.

در حقیقت بیت کوین از سیاست ضد تورم بهره می‌برد. در مقایسه با ارزهای فیات این ویژگی بیت کوین را به یک دارایی ایده‌آل برای مقابله با تورم تبدیل می‌کند. با این وجود، به‌نظر می‌رسد که در این مقطع زمانی با شرایط متفاوتی مواجه هستیم. دولت‌ها در طول 800 سال گذشته موجب تجربه‌ی شرایط تورم در ارزهای خود شده‌اند و با کاهش ارزش سکه‌های طلا تورم را در اقتصاد خود ایجاد می‌کردند. سپس با پیشرفت فن‌آوری انتشار ارزهای خود به‌طور دیجیتالی منتشر کرده‌اند و در همین راستا سیاست ایجاد تورم را نیز ادامه داده‌اند. در همین زمان، شرایط متفاوتی در بازار بیت کوین حکمفرما است و در حقیقت عرضه و تقاضا به‌جای سیاست‌های پولی دولت‌ها ارزش بیت کوین را تعیین می‌کند.

همبستگی بیت کوین و شاخص سهام

همبستگی بیت کوین با طلا و شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 در آغاز سال 2020 میلادی سطح بیشینه‌ای را تجربه کرده است. اگرچه، همبستگی بیت کوین با این کلاس دارایی‌ها در بازه‌ی زمانی یک‌ساله در سطوح منفی یا نزدیک به صفر قرار دارد، در طول 10 ماه گذشته میزان این همبستگی افزایش یافته است.

مقایسه‌ی بازدهی سرمایه‌گذاری بیت کوین در برابر دیگر دارایی‌ها
مقایسه‌ی بازدهی سرمایه‌گذاری بیت کوین در برابر دیگر دارایی‌ها

از سال 2015 تاکنون بیت کوین 70 برابر عملکرد بهتری را نسبت به پنج شاخص‌ سهام برتر ارائه کرده است. اگرچه در سال جاری میلادی بازدهی شدیدی در سرمایه‌گذاری بر روی سهام تجربه نشده است، اما بازدهی سرمایه‌گذاری(ROI) تنها عامل غلبه بر بحران مالی محسوب نمی‌گردد. حجم مبادلات بیت کوین در صرافی‌ها هم‌اکنون در سطح پایین‌تری از بیشینه‌ی خود در جولای 2020 قرار دارد.

با این وجود، کاهش حجم مبادلات عاملی برای ایجاد کمیابی و افزایش قدرت در سمت تقاضا محسوب می‌گردد. در همین زمان که حجم مبادلات صرافی‌ها کاهش یافته است، حجم ورود بیت کوین به صرافی نیز به کمتر از متوسط خود در طول 180 روز گذشته رسیده است. در حالی که فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی در بازارهای مبادلات مشتقات رمزارزها افزایش یافته است، شاخص‌های بنیادی بیت کوین در وضعیت مناسبی قرار دارند. عوامل بررسی شده در این مقاله نشان می‌دهند که بیت کوین بحران مالی بعدی را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت. اما انتظار می‌رود که بازار آلت‌کوین‌ها شرایط متفاوتی را در صورت وقوع این سناریو تجربه کنند و ارزش بازار این دارایی‌ها سطوح کمینه‌ی جدیدی را تجربه کند.

نظر شما نسبت به عملکرد احتمالی بیت کوین در زمان وقوع بحران مالی چیست؟ آیا این دارایی در صورت وقوع بحران رفتار متفاوتی را نسبت به شاخص سهام ارائه خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا