اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

بیت کوین‌های دوران ساتوشی به راه افتاده‌اند!

طی هفته‌های اخیر حجم قابل توجهی بیت کوین دست‌نخورده به حساب صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز انتقال یافته است

نکات برگزیده مطلب
  • اخیراً شاهد آن هستیم که تعداد قابل توجهی بیت کوین دست‌نخورده از سال‌ ۲۰۱۰ که در حساب‌های رمزارزی بدون هرگونه تراکنش مالی نگهداری شده‌اند، دوباره دچار افزایش فعالیت شده و به آدرس کیف‌پول‌های گرم(Hot Wallet) صرافی‌های مبادله رمزارز انتقال یافته‌اند. این بیت کوین‌ها که به «بیت کوین‌های دوران ساتوشی» معروف‌اند، غالباً توسط خود ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز بیت کوین و یا افراد نزدیک به وی استخراج شده‌اند زیرا در سال‌های ابتدای فعالیت شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز زیاد محبوب نبود. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا افزایش فعالیت دارایی‌های قدیمی صنعت رمزارزها نشانه‌ی خوبی برای بازار به شمار آمده و یا به زودی شاهد افزایش فشار فروش برای کسب سود توسط سرمایه‌گذاران قدیمی خواهیم بود؟

انتقال دارایی‌های دست‌نخورده

هفته‌ی گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد ۵۰ واحد رمزارز بیت کوین(با ارزش تقریبی ۵۲۷ هزار دلار) به یک کیف‌پول گرم(Hot Wallet) صرافی بیت‌فینکس انتقال یافته است. اما چه چیز در رابطه با این ۵۰ واحد بیت کوین عجیب بود که باعث خبرساز شدن آن شد؟ این بیت کوین‌ها از دوران ساتوشی و تقریباً حدود ۱۰ سال قبل تا به امروز، دست نخورده باقی مانده و هیچ تراکنش نداشته‌اند.

بیت کوین ساتوشی Bitcoin BTC
بیت کوین‌های دوران ساتوشی

گزارشات مربوطه حاکی از آن است که ۵۰ واحد BTC‌ یاد شده در ماه می سال ۲۰۱۰ استخراج شده‌اند، زمانی که بیت کوین تنها یک و نیم سال سن داشت. مالک این رمزارزها به مدت طولانی هیچ تراکنشی به واسطه‌ی انجام نداده و دارایی خود را تا به امروز دست‌نخورده نگه داشته است.

حال گزارشات دیگری در رابطه با این موضوع منتشر شده که نشان می‌دهد ۵۰ واحد رمزارز BTC دست‌نخورده‌ی دیگر از دوران ساتوشی جابجا شده است. طبق داده‌ّای منتشر شده توسط وب‌سایت بلاک‌چین دات‌کام، این بیت کوین‌ها در تاریخ ۹ام نوامبر ۲۰۱۰ به عنوان اولین تراکنش خود به یک حساب صرافی کوین‌بیس منتقل شده‌اند. این بدان معناست که این ۵۰ واحد رمزارز BTC پاداش بلاک بوده و توسط یک ماینر استخراج شده‌اند.

کیف‌پول مربوط به این رمزارز تا به امروز هیچ تراکنش ورودی یا خروجی دیگری نداشته است. تنها تراکنش ثبت شده در رابطه با این حساب دریافت ۰/۰۰۰۰۰۵۴۷ واحد BTC است که در روزهای پایانی ماه آگوست صورت گرفته و به نظر می‌رسد که جزئی از یک حمله‌ی داستینگ(dusting attack) باشد؛ زیرا کیف‌پول مبدا ۳۰۰ تراکنش مشابه در مدت زمان کوتاهی انجام داده است.

بیت کوین‌های دوره‌ی ساتوشی

این دارایی‌های رمزارزی قدیمی به نام «رمزارزهای دوران ساتوشی» توصیف می‌شوند، زیرا در سال‌هایی که ساتوشی ناکاموتو(Satoshi Nakamoto) خالص مرموز و اسرار‌آمیز شبکه‌ی بیت کوین در فروم‌های مختلف شرکت داشت و نقش مهمی در روند توسعه‌ی بیت کوین ایفا می‌کرد، استخراج شده‌اند. آخرین فعالیت ساتوشی در تاریخ ۱۳ام دسامبر ۲۰۱۰ و در انجمن آنلاین بیت‌کوین‌تاک(Bitcointalk) به ثبت رسیده است.

همانطور که گزارشات مرتبط با رمزارزهای دوره‌ی ساتوشی نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد که فعالیت رمزارزهای دست‌نخورده‌ی قدیمی افزایش یافته و مالکان این دارایی‌های ذخیره شده اکنون در تکاپو برای جابجایی دارایی‌های خود هستند.

برخی بر این باوراند که افزایش تحرک بیت کوین‌های دست‌نخورده به دلیل افزایش قیمت آن‌ها بوده است. از نظر آن‌ها اینگونه تغییرات مهم و خوب هستند، زیرا طرفداران بیت کوین که مدت زمان زیادی دارایی خود را نگهداری کرده‌اند، اکنون از یک روند صعودی قدرتمند مطلع شده و برای کسب سود دارایی‌های خود را به کیف‌پول‌های گرم انتقال می‌دهند.

نظر مخالف

با این حال از نظر برخی کاربران و تحلیلگران جابجایی این رمزارزهای قدیمی اصلاً موضوع مهمی نیست. به عنوان مثال آقای اینگو فیدلر(Ingo Fiedler) یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه تحقیقاتی بلاک‌چین(Blockchain Research Lab) در رابطه با این موضوع اعلام نموده که «این رمزارزها تقریباً دو سال پس از آغاز کار شبکه‌ی بیت کوین استخراج شده‌اند؛ من آن‌ها را به عنوان رمزارز دوران ساتوشی توصیف نکرده و تراکنش‌های مرتبط با آن‌ها را مهم نمی‌دانم».

این درحالیست که به گفته‌ی برخی کاربران، رمزارز بیت کوین در آن سال‌های از محبوبیت بالایی برخوردار نبوده و بخش قابل توجهی از رمزارزها استخراج شده در آن زمان توسط خود ساتوشی و یا افراد نزدیک به وی ماین شده‌اند.

نظر شما در رابطه با بیت‌کوین‌های دوران ساتوشی و جابجایی آن‌ها طی هفته‌های گذشته چیست؟ آیا ساتوشی دوباره به صنعت رمزارزها بازگشته و یا سرمایه‌گذاران به دنبال فروش دارایی‌های قدیمی خود هستند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا