اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

آیا خرید اتریوم کلاسیک با توجه به وضعیت فعلی آن، منطقی است؟

علی‌رغم مشکلات پیش آمده برای شبکه‌ی اتریوم کلاسیک و چندین مورد حمله‌ی ۵۱ درصد موفق به آن، هنوز دلایل مختلفی برای افزایش قیمت این رمزارز در آینده‌ای نه چندان دور وجود دارد

نکات برگزیده مطلب
  • به دلیل مشکلاتی که اخیراً برای شبکه‌ی اتریوم کلاسیک(ETC) پیش آمده است، برخی کاربران این رمزارز یک رمزارز مرده(Zombia Coin) توصیف کرده و آن را یک پروژه‌ی شکست خورده معرفی می‌کنند. گرچه شبکه‌ی اتریوم کلاسیک در وضعیت مناسبی قرار نداشته و طی چند هفته‌ی گذشته شاهد آن بوده‌ایم که چندین حمله‌ی ۵۱ درصد موفقیت‌آمیز بر روی آن صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد که این شبکه‌ی رمزارز توانسته به راه خود ادامه داده و همچنان از طریق صرافی‌های بزرگی همچون کوین‌بیس و بایننس قابل دسترس باشد. با تمام این تفاسیر برخی بر این باورند که اکنون بهترین زمان برای خرید مقدار قابل توجهی رمزارز ETC است؛ اما چرا؟

اتریوم کلاسیک بخریم؟

برخی بر این باورند رمزارز اتریوم کلاسیک(ETC) که با نام مستعار زامبی‌کوین(Zombie Coin یا پروژ‌ی فعال اما بلا‌استفاده) از آن یاد می‌شود، در آینده می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خود سود چشم‌گیر و قابل قبولی به همراه داشته باشد؛ اما چطور؟ به گفته‌ی آن‌ها این سودآوری چشم‌گیر می‌تواند یکی از اثرات جانبی انتقال شبکه‌ی اتریوم از پروتکل اثبات کار(PoW) به پروتکل اثبات سهام(PoS) باشد.

اما آیا توصیف اتریوم کلاسیک به عنوان یک زامبی‌کوین کمی اغراق آمیز نیست؟ شاید اینگونه باشد، اما به یاد داشته باشید که این پروژه‌ی رمزارز تنها برای اینکه بتواند به کار خود ادامه دهد، متحمل سه حمله‌ی ۵۱ درصد شده است. با صرف نظر از این موضوع می‌توان گفت که توسعه‌دهندگان همچنان در حال کار بر روی این پروژه رمزارز بوده و اتریوم کلا‌سیک یک پروژه‌ی زنده است.

در ادامه توضیح داده خواهد شد که چرا سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز اتریوم کلاسیک پیش از راه‌اندازی پروژه‌ی اتریوم۲ می‌تواند سودآوری چشم‌گیری به همراه داشته باشد. البته شایان ذکر است که این مقاله نباید به عنوان یک توصیه مالی در نظر گرفته شده و کاربران پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها باید خودشان به بررسی اطلاعات بپردازند.

اتریوم کلاسیک ETC
اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک که زمانی جزء ۱۰ پروژه‌ی برتر بازار رمزارزها بود، یکی از اولین زنجیره‌های موجود است که مورد حملات دائو(DAO Hack) قرار گرفته است. پس از این رویداد تعداد زیادی از کاربران اتریوم کلا‌سیک این پروژه را رها کرده و به زنجیره‌ی اتریوم پیوستند. همین مسئله برای ماینرهای شبکه‌ی اتریوم کلاسیک هم صدق می‌کند، یعنی تعداد زیادی از آن‌ها به شبکه‌های دیگر مهاجرت کردند. از این رو، تعداد ماینرهای شبکه‌ی اتریوم کلاسیک به شدت کاهش یافت و هش‌ریت پشتیبان کننده‌ی آن نیز بسیار کوچک شد.

نتیجه‌ی کاهش قدرت

در نتیجه‌ی این کاهش قدرت هش، اتریوم کلاسیک چندین مرتبه مورد حملات ۵۱ درصد قرار گرفت، حملاتی که یکی از آسیب‌پذیری‌های بزرگ الگوریتم PoW را نشان می‌دهند.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که شبکه‌ی اتریوم کلا‌سیک همچنان به راه خود ادامه داده و علی‌رغم کاهش ارزش ۸۵ درصدی ETC نسبت به رکورد‌های سال ۲۰۱۷، باز هم ایستادگی کرده است. گرچه تمام موارد فوق به ضرر اتریوم کلاسیک بوده و باعث شده تا کاربران این شبکه نسبت به وضعیت آن دلسرد شوند، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد این رمزارز در آینده‌ای نزدیک به سودآوری چشم‌گیر خواهد رسید. این دلایل عبارتند از:

تغییر الگوریتم اتریوم

اتریوم یک رمزارز مبتنی بر پروتکل اثبات کار است که از الگوریتم مشابه شبکه‌ی اتریوم کلا‌سیک یعنی Ethash استفاده می‌کند. از آنجا که قرار است شبکه‌ی اتریوم از پروتکل اثبات کار جدا شده و به سمت پروتکل اثبات سهام(PoS) حرکت کند، تعداد زیادی دستگاه استخراج رمزارز اسیک مبتنی بر الگوریتم Ethash از این شبکه جدا شده و اجباراً باید به شبکه‌ی دیگری ملحق شوند. در حال حاضر هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم چیزی حدود ۲۵۰ گیگاهش بر ثانیه بوده و رقیب مشهور و همیشگی آن در زمینه‌ی ماینینگ شبکه‌ی اتریوم کلاسیک بوده است. بنابراین پس از جابجایی شبکه‌ی اتریوم به پروتکل اثبات سهام، تمام این دستگاه‌های ماینر به سمت اتریوم کلاسیک حرکت کرده و باعث خواهند شد تا زیرساخت‌های شبکه‌ی ETC بیش از هر زمان دیگری تقویت شود. این روند در نهایت منجر به افزایش چشم‌گیر قیمت ETC خواهد شد.

صرافی‌های بزرگ و تقاضا

با وجود چندین حمله‌ی ۵۱ درصد موفقیت‌آمیز در شبکه‌ی اتریوم کلاسیک، این پروژه همچنان از طریق صرافی‌های بزرگی همچون کوین‌بیس، بایننس، پولونیکس و غیره قابل دسترسی است. از آنجا که این صرافی‌های بزرگ اقدام به حذف اتریوم کلا‌سیک از لیست خود نکرده‌اند، بنابراین می‌توان گفت که همچنان تقاضا برای آن وجود دارد.

اخبار مثبت

همانطور که پیش از این نیز اشاره شده است، قیمت رمزارز اتریوم کلا‌سیک نسبت به کورد سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۸۵ درصد کاهش یافته است. از این رو، اخبار مربوط به انتقال دستگاه‌های اسیک از ETH به شبکه‌ی ETC می‌تواند قیمت را حتی از این ارقام نیز بالاتر ببرد.

اتریوم کلاسیک ETC افزایش قیمت
نمودار تغییرات ارزش رمزارز اتریوم کلاسیک طی یک سال گذشته

با تمام این تفاسیر یک ایده‌ی رادیکال در رابطه با وضعیت شبکه‌ی اتریوم پس از حرکت به سمت اتریوم۲ وجود دارد، اینکه به جای انتقال دستگاه‌های اسیک به شبکه‌ی اتریوم کلا‌سیک، یک فورک دیگر از اتریوم ایجاد شود. در صورت وقوع چنین رویداد، شانس موفقیت ETC به شدت کاهش خواهد یافت.

به هر حال، به نظر می‌رسد که خرید مقدار چشم‌گیری رمزارز اتریوم کلاسیک باعث خواهد شد که پس از راه‌اندازی پروژه‌ی اتریوم۲، سرمایه‌گذاران به سود چشم‌گیر برسند.

نظر شما در رابطه با دلایل ذکر شده در این مقاله و احتمال افزایش چشم‌گیر قیمت ETC پس از آغاز کار شبکه‌ی اتریوم۲ چیست؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا