اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

سیر تا پیاز پروژه‌ی اینیشیتیو کیو(Initiative Q)

در این مقاله به ویژگی‌ها، ادعاها، مزایا، معایب، ریسک‌ها و پاداش‌های احتمالی مشارکت در سیستم پرداخت اینیشیتیو کیو(Initiative Q) پرداخته و این پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهیم

ممکن است دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی ادعا کنند که تعداد محدودی دعوت‌نامه برای پیوستن به یک پروژه‌ی قدرتمند وجود دارد که پس از راه‌اندازی شما را ثروتمند خواهد ساخت. پروژه‌ی اینیشیتیو کیو(Initiative Q) ادعا می‌کند که در حال ساخت سیستم پرداخت جدیدی است و مقدار قابل توجهی از ارزی که در آینده منتشر خواهد کرد را به کاربران پیشگام در پذیرش این پروژه اهدا(برای آن‌ها رزرو) خواهد کرد. همچنین ممکن است ادعا کنند پروژه‌ی اینیشیتیو کیو سرویس رایگانی را ارائه می‌کند که در صورت استفاده از آن سود بالایی را برای کاربر به همراه خواهد داشت. در این مقاله  ادعا‌ها، ریسک‌ها و پاداش‌های احتمالی مشارکت در این پروژه بررسی می‌گردد.

معرفی پروژه‌ی اینیشیتیو کیو

پس از تولد بیت کوین، بسیاری از پروژه‌های رمزارزی ایجاد بیت کوین بعدی را با ویژگی‌های بهتری نوید داده‌اند و این روند در پی گسترش بیت کوین در بازار صعودی سال 2017 تسریع شده است.  بیت کوین یک پروژه‌ی رمزارزی غیرمتمرکز و قابل اطمینان محسوب می‌گردد که در آن تمامی تراکنش‌ها در دفتر کل توزیع شده ثبت می‌گردد، در این شبکه امکان ردگیری تراکنش‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است.

تاکنون صدها پروژه‌ی رمزارزی با الهام گرفتن از بیت کوین راه‌اندازی شده‌اند و به‌نظر می‌رسد که اینیشییتیو کیو پروژه‌ی جدیدی در این موج نو‌آوری محسوب می‌گردد. با این وجود، این پروژه‌ ادعا می‌کند که با دیگر نو‌آوری‌های این حوزه که «برای مسائل غیر ملموس راه‌حل ارائه می‌کنند» تفاوت دارد و یک پروژه‌ی رمزارزی محسوب نمی‌گردد. در همین حال، اینیشییتیو کیو تاکید کرده است که «برخی از مفاهیم ارائه شده در حوزه‌ی رمزارزها ارزشمند هستند و ممکن است در این پروژه مورد استفاده قرار بگیرند.

اینیتییتیو کیو

اینیشیتیو کیو پروژه‌ی رمزارزی نیست

اینیشییتیو کیو پروژه‌ای است که قصد دارد سیستم‌های پرداخت کنونی همانند پی‌پل(PayPal)، مسترکارت(Mastercart)، ویزا کارت(Visa) و … را که بر ارزهای فیات متکی هستند را جایگزین سازد. این پروژه برای این منظور ارز کیو(Q) را معرفی کرده است و هدف این پروژه دست‌یابی به ارزش 1 دلار آمریکا برای هر ارز کیو است.

وب‌سایت این پروژه ادعا می‌کند که اینیشییتیو کیو از جدیدترین فن‌آوری‌ها برای ایجاد «شبکه‌ی پرداخت قابل انعطاف و ارزان که به‌سادگی قابل استفاده خواهد بود» استفاده خواهد کرد. بر اساس داده‌های در دسترس، این پروژه‌ بر اساس تکنولوژی بلاکچین راه‌اندازی نخواهد شد اما قصد دارد از آخرین فن‌آوری‌های در دسترس برای ایجاد شبکه‌ی پرداخت قدرتمند بهره بگیرد. همچنین به‌نظر می‌رسد که این سیستم پرداخت تا حدودی متمرکز و با ویژگی بازگشت‎پذیری تراکنش‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

هدف اصلی این پروژه یعنی جذب حداکثر تعداد کاربران به دیگر پروژه‌های رمزارزی شباهت دارد. بعلاوه، اینیشییتیو کیو یک پروژه‌ی رمزارزی محسوب نمی‌شود و این واقعیت در حقیقت ریسک‌های متعددی را موجب می‌گردد.

سار ویلف(Saar Wilf) بنیان‌گذارا این پروژه محسوب می‌گردد که یه کارآفرین سریالی است. اینیشییتیو کیو همچنین توسط لورنس اچ(Lawrence H) یکی از اقتصاد‌دان‌های شناخته شده برای پشتیبانی از نظریه‌ی «بانک‌داری آزاد» بر پایه‌ی استاندارد طلا پشتیبانی می‌گردد.

نوآوری و ادعا‌های پروژه‌ی اینیشییتیو کیو

پس از ورود به وب‌سایت پروژه‌ی اینیشییتیو کیو با یک صفحه‌ی گسترده مواجه خواهید شد که در آن عبارت «شبکه‌ی پرداخت آینده» به چشم می‌خورد. در حقیقت اینیشییتیو کیو اعلام می‌کند:

این پروژه با ایجاد یک شبکه‌ی پرداخت بر پایه‌ی یک ارز جهانی جدید و توزیع این ارز به پذیرندگان اولیه‌ی این پروژه به‌طور رایگان مشکل پذیرش شبکه‌های پرداخت را رفع خواهد کرد. Initiative Q

اینیشیتیو کیو کاربران خود را تشویق می‌کند تا برای رزرو رایگان ارزهای کیو و قرار گرفتن در فهرست پذیرندگان اولیه‌ی این پروژه به سرعت به جمع کاربران این پروژه بپیوندند تا از پاداش بالاتری منتفع گردند.

اینیشیتیو کیو ایجاد یک شبکه‌ی پرداخت جدید با به‌کارگیری جدید‌ترین فن‌آوری‌ها و انتشار ارز کاملاً خصوصی کیو(Q) را در این شبکه پیشنهاد می‌کند. همچنین اعلام شده است که در نهایت 2 تریلیون کیو منتشر خواهد شد و هر ارز کیو معادل 1 دلار ارزش خواهد داشت.

ورود و عضویت در این پروژه تنها با استفاده از دعوتنامه‌ی ارسالی از سوی یکی از اعضای موجود در اینیشیتیو کیو امکان‌پذیر است. و کاربران با معرفی اعضای جدید ارزهای کیوی بیشتری را به عنوان پاداش رزرو خواهند کرد.

بررسی ریسک‌ها و پاداش‌های احتمالی مشارکت در پروژه‌ی اینیشیتیو کیو

این پروژه اعلام کرده است که تاکنون موفق به جذب 4 میلیون کاربر شده است. در حقیقت اینیشیتیو کیو با اعلام این خبر ادعا کرده است که چهار میلیون نفر شرکت کننده برای اعتماد به این پروژه اشتباه نمی‌کنند. اما آیا این پروژه بر اساس ادعاهای مطرح شده واقعی است و یا همانند طرح کلاهبرداری بیت‌کانکت کوین و وان‌کوین به یک پروژه‌ی جعلی تبدیل خواهد شد؟

ریسک‌ها و پاداش مشارکت در اینیتییتیو کیو

پیشنهاد پول رایگان صرفنظر از ریسک‌های همراه با این نوع از پیشنهادات توجه بسیاری از انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. در صنعت رمزارزها می‌توان تعداد زیادی از پروژه‌هایی که وعده‌های جعلی به کاربران خود ارائه می‌دهند را یافت کرد. در طول تاریخچه‌ی فعالیت رمزارزها پیشنهاد‌های اولیه‌ی سکه(ICO) بی‌شماری وعده‌های جذابی را پیشنهاد کرده‌اند اما در نهایت به یک طرح کلاهبرداری تبدیل شده‌اند.

با توجه به دلایل اشاره شده در این مقاله، به‌طور طبیعی باید نسبت به کلیک کردن بر روی لینک‌هایی که دریافت می‌کنید و به‌ویژه لینک‌هایی که ادعا می‌کنند به شما پول رایگان پیشنهاد می‌دهند، بسیار با احتیاط رفتار کنید.

امکان مشارکت رایگان کاربران در این پروژه

با این وجود پروژه‌ی اینیشیتیو کیو با پیشنهاد‌های سکه تفاوت دارد و در حقیقت(تاکنون) سرمایه‌گذاری در این پروژه را از کاربران درخواست نمی‌کند. اینیشیتیو کیو هم‌اکنون مشارکت رایگان کاربران را در این پروژه پیشنهاد می‌کند و در نتیجه عضویت کاربران در این پروژه ریسک مالی به همراه ندارد.

این پروژه ممکن است طرح هرمی را تداعی کند که در آن کلاهبرداران سرمایه‌گذاران جدیدی را فریب داده و با پول به‌دست آمده از این راه بهره‌ی سرمایه‌گذاران اولیه را پرداخت می‌کنند اما در عمل هیچ پولی در این نوع از سیستم‌ها خلق نمی‌گردد. در بخش سوال‌های رایج وب سایت این پروژه پاسخ این پرسش را می‌توان یافت:

طرح‌های هرمی پول را از اعضای جدید خود دریافت کرده و آن را درمیان نخستین شرکت‌کنندگان پرداخت می‌کنند. در مقابل عضویت در اینیشیتیو کیو کاملا رایگان است. بنابراین، واضح است که هیچ پولی برای ارائه به نخستین اعضای این پروژه وجود ندارد. Initiative Q

اینیشیتیو کیو ارائه‌ی پاداش به صورت رزرو ارزهای کیو را به اعضاء خود پیشنهاد می‌کند. در حقیقت کاربران می‌توانند با دعوت از دوستان و آشنایان پاداش بیشتری را به صورت ارز کیو رزرو کنند. با این وجود، ارز کیو زمان ارزشمند خواهد شد که به عنوان یک ارز مناسب در یک سیستم اقتصادی به‌طور گسترده‌ای پذیرفته شود.

رویکرد این پروژه به رویکرد شرکت‌های دراپ‌باکس(Dropbox)، اوبر(Uber)، ایر‌بی‌ان‌بی(AirBNB)، زوهو(Zoho) و دیگر شرکت‌ها شباهت دارد. این شرکت‌ها به کاربرانی که اعضای جدیدی را به پلتفرمشان معرفی کنند پاداش می‌دهند.

عضویت در اینیشیتیو کیو

اینیشیتیو کیو نیز به کاربرانی که اعضای جدیدی را به پروژه معرفی کنند پاداش بالاتری را پیشنهاد می‌کند و در نتیجه تعداد زیادی از کاربران به ارسال دعوت‌نامه‌ و جذب اعضاء بیشتر به این پروژه ترغیب می‌شوند. از طرفی در زمان عضویت در این پروژه تنها نام، ایمیل و کلمه‌ی عبور از کاربران درخواست می‌گردد. در صورتی که کاربران پس از عضویت 5 کاربر دیگر را به این پروژه دعوت کنند قادر خواهند بود تا دسته‌ی دیگری از پاداش‌ها به صورت ارز کیو را رزرو کنند.

شرکت در این پروژه به سادگی امکان‌پذیر است. برای عضویت از طریق لینک دعوتنامه و صحت سنجی لینک دعوتنامه بر روی گزینه‌ی رزرو کلیک کنید و در صفحه‌ی بعد نام، ایمیل و کلمه‌ی عبور را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه‌ی عضویت(SignUp) کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

در پایان از آنجایی که موفقیت و عدم موفقیت یک پروژه‌ی رمزارزی تابع عوامل متعددی است، کوینیت پیشنهاد مشارکت یا عدم حضور در این پروژه‌ی رمزارزی را ارائه نمی‌کند. اما توصیه می‌کند در شرایطی که پول رایگان به شما پیشنهاد می‌شود با احتیاط رفتار کنید.

همچنین تاسیس این پروژه توسط یک کارآفرین سریالی هرچند به ابجاد اعتماد و موفقیت پروژه کمک می‌کند اما این امکان وجود دارد که ویلف پس از موفقیت اینیشیتیو کیو آن را به شرکت یا فرد دیگری واگذار کند(همانطور که در گذشته و برای پروژه‌های دیگری این عمل را انجام داده است).

ارزهای کیو تنها قابل رزرو هستند

نکته‌ی مهم دیگری که باید بدان توجه داشت این است که پس از ثبت نام کاربران در این پروژه رمزارزهای کیو برای آن‌ها «رزرو» می‌گردد. عبارت رزرو به معنی اختصاص و یا کسب مالکیت قطعی نیست و مالک پروژه می‌تواند در مقابل آزاد‌سازی رمزارزهای اختصاص داده شده ارز فیات را از کاربران درخواست کند.

دیوید جرارد(David Gerard)؛ روزنامه‌نگار حوزه‌ی فن‌آوری نیز توصیه‌ی مشابهی را ارائه کرده است: «هیچ طرحی بر پایه‌ی برنامه‌ی سریع پولدار شدن واقعیت ندارد. به ویژه طرح‌هایی که در ابتدا کاربرانش را به جمع‌آوری اعضای جدیدی تشویق می‌کنند. این نوع بازاریابی کاملا بر اساس طرح هرمی شکل گرفته است.»

بررسی سیاست حفاظت از حریم خصوصی کاربران در وب‌سایت این پروژه صادقانه به‌نظر می‌رسد و هیچ‌گونه نکته‌ی منفی را در رابطه با این پروژه بازتاب نمی‌کند. با این وجود طراحی متمرکز سیستم پرداخت این پروژه یکی از معایب احتمالی اینیشیتیو کیو محسوب می‌گردد.

در پایان توصیه می‌شود که نسبت به اینیشیتیو کیو و یا پروژه‌های رمزارزی مشابه با احتیاط رفتار کنید و در زمان اندیشیدن به پاداش‌های احتمالی ریسک‌های مرتبط با این فعالیت همانند طراحی متمرکز، سوء استفاده از اطلاعات ارائه شده، زمان صرف شده و یا خدشه‌دار شدن اعتماد دوستان و آشنایانتان را نیز در نظر بگیرید.

نظر شما نسبت به پروژه‌ی رمزارزی اینیشیتیو کیو و وعده‌های ارائه شده از سوی این پروژه چیست؟ آیا اینیشیتیو کیو به یک طرح موفق تبدیل خواهد شد و یا به فهرست پروژه‌های ناموفق و یا جعلی افزوده خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکمه بازگشت به بالا