اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

دستورالعمل‌های رمزارزی آژانس FATF یک سال دیگر تمدید شد

این آژانس نظارتی قصد دارد با تمدید یک ساله‌ی این دوره علاوه بر بررسی و رفع مشکلات فعلی، بر روی مسائلی همچون پرداخت‌های رمزارزی برون‌مرزی تمرکز کند

نکات برگزیده مطلب
  • سال گذشته کارگروه اقدامات مالی(FATF) مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های ویژه‌ای در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با حوزه‌ی رمزارزها و شرایط استفاده از آن‌ها را را تدویل کرد. حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی این چهارچوب زمانی، به نظر می‌رسد که FATF قصد دارد این دوره را یک سال دیگر تمدید کند. به گفته‌ی مقامات آژانس FATF، از این دوره‌ی یک ساله برای رفع مشکلات فعلی و ساده‌سازی هرچه بیشتر روند تصویب و پذیرش دستورالعمل‌ها توسط کشورهای سراسر جهان، استفاده خواهد شد.

دستورالعمل‌های FATF

به همان اندازه که برخی قانون‌گذاران و دولت‌های سراسر جهان سعی می‌کنند تا رمزارزها را از میان بردارند، عدم تلاش آن‌ها برای پذیرش این «پول‌های آینده» به مانعی برای ایجاد مقررات بیشتر و دستورالعمل‌های نظارتی جهت پذیرش آن‌ها تبدیل شده است.

کارگروه اقدامات مالی(FATF) مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های ویژه را تدویل نموده که در حال حاضر با نام «قانون سفر(Travel Rule)» شناخته شده است. در حال حاضر تعدادی از کشورهای سراسر جهان در تلاش‌اند تا فعالیت‌های اقتصادی خود را با این قوانین تطابق دهند؛ به شکل خاص، این دستورالعمل‌ها تمرکز بیشتری بر روی فعالیت‌ صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز دارند، با این حال بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با پلت‌فرم‌های مبادلاتی توسط سازمان FATF حاکی از آن است که همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و این دستورالعمل‌ها باید تحت بررسی بیشتری قرار بگیرند.

FATF

دستورالعمل‌های کارگروه اقدامات مالی برای بررسی و رسیدگی به موضوعاتی همچون مبارزه با پولشویی(AML) و تامین مالی فعالیت‌های مبارزه با تروریسم(CTF) طراحی شده‌اند. این دستورالعمل‌ها تقریباً با مقررات تعیین شده برای شرکت‌هایی که در فضای ارزهای فیات فعالیت دارند، مطابقت دارد.

آژانس نظارتی مذکور سال گذشته این دستورالعمل‌ها را به صورت موقت و برای یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ماهه منتشر کرد تا توسط بخش خصوصی و دولتی مورد استفاده قرار گرفته و مشکلات احتمالی مشخص شود. اکنون با نزدیک شدن به ماه جولای، این چهارچوب زمانی نیز به انتهای خود نزدیک می‌شود. در همین راستا، FATF یک گزارش در رابطه با چگونگی اجرای این قوانین(به صورت فایل PDF) تهیه و منتشر کرده است.

رویکرد کشورهای مختلف

از بین ۵۴ کشوری که در گزارش آژانس FATF مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۳۵ مورد در روند اجرایی‌سازی و پذیرش قوانین ارائه شده پیشرفت‌های چشم‌گیر و قابل توجهی داشته‌اند. طبق گزارشات، سایر کشورها که نتوانسته‌اند دستورالعمل‌های آژانس FATF را پیاده‌سازی کنند، همچنان در تلاش‌اند تا این قوانین و مقررات را به مرحله‌ی اجرا برسانند، البته مسائلی همچون چالش‌های زیرساختی و همچنین نیاز به تمرکز منابع بیشتر برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید۱۹ باعث مختل شدن روند پذیرش دستورالعمل‌های FATF شده است. با تمام این تفاسیر، تمامی کشورهای دخیل نشان داده‌اند که به طور جدی پیگیر پیشرفت در این زمینه هستند.

در این چهارچوب زمانی یک ساله، آژانس FATF به طور فعال در تلاش بوده تا با کشورها و نهادهای مختلف همکاری کرده و نگرانی‌های آن‌ها در زمینه‌ی پذیرش قوانین جدید و رفع چالش‌های موجود را به حداقل ممکن برساند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که با پایان این دوره‌ی یک ساله، FATF قصد دارد آن را یک سال دیگر تمدید کند. به گفته‌ی مقامات FATF، از این برهه‌ی زمانی برای ایجاد تغییرات در دستورالعمل‌های فعلی، همچون تنظیم و اصلاح قوانین مربوط به «پرداخت‌های رمزارزی برون مرزی» استفاده خواهد شد.

کارگروه اقدامات مالی FATF

آقای تری کالور(Terry Culver) مدیرعامل شرکت دیجیتال فایننس گروپ(Digital Finance Group) که در حوزه‌ی پرداخت‌های رمزارزی فعالیت دارد، در تازه‌ترین صحبت‌های خود اعلام نموده که «یکی از چالش‌های اصلی پذیرش این دستورالعمل‌ها، تناقض و ضدیت آن‌ها با سایر قوانین مرتبط با پولشویی و محافظت از داده‌های کاربران می‌باشد؛ همین موضوع به یک چالش اساسی تبدیل شده است».

چالش‌های موجود

وی در ادامه‌ توضیح داد که «به عنوان مثال، یکی از مشکلات فعلی این است که قانون سفر فین‌سن(Fincen Travel Rule) باعث شده تا قوانین و مقررات پیاده شده در ایالات متحده با سایر حوزه‌های قضائی متفاوت باشد. مثال دیگر این است که اتحادیه‌ی اروپا به تازگی اعلام نموده که انتقال داده‌های شخصی به صورت عمده به ایالات متحده تحت قوانین و مقررات GDPR مجاز نیست».

مقررات GDPR یا «مقررات عمومی حمایت از داده‌های شخصی» در واقع یک آیین‌نامه نظارتی در رابطه با حفاظت از داده و حریم خصوصی در اتحادیه‌ی اروپا و منطقه‌ی اقتصادی آن می‌باشد. این آیین‌نامه همچنین بخش‌هایی در رابطه با انتقال داده‌ها به خارج از مرزهای اتحادیه‌ی اروپا دارد که با قوانین رمزارزی FATF مقایرت داشته و باعث ایجاد مشکلاتی برای کشورهای پذیرنده‌ی دستورالعمل FATF شده است.

گزارشات منتشر شده نشان می‌دهد که آژانس FATF در رابطه با پذیرش و تصویب دستورالعمل‌های ابلاغ شده کاملاً جدی عمل کرده و این چهارچوب زمانی جدید نیز با دوره‌ی قبل هیچ تفاوتی ندارد. به گفته‌ی مقامات این آژانس نظارتی، پذیرش و تصویب دستورالعمل‌های ارائه شده «کاملاً امکان‌پذیر بوده و طی یک سال آینده از آن‌ها به طور مستمر استفاده خواهد شد تا پس از پایان این دوره، بتوانیم شاهد اجرای کامل آن‌ها باشیم».

این خبر برای بسیاری از کسب و کارهای تجاری بزرگ شگفت‌انگیز بوده است، زیرا اغلب فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها حول فعالیت‌های برون مرزی جریان دارد.

نظر شما در رابطه با رویکرد آژانس FATF و تمدید چهارچوب زمانی پذیرش دستورالعمل‌های ابلاغ شده چیست؟ آیا این دستورالعمل‌ها می‌توانند به پذیرش و فراگیر شدن استفاده از رمزارزها جهان کمک کنند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا