اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

«سیستم کنترل ریسک» صرافی اوکی اکس چیست و طی سقوط اخیر چگونه به این صرافی کمک کرد؟

به نظر می‌رسد که صرافی اوکی‌اکس(Okex) توانسته به لطف یک سیستم محافظی داخلی موسوم به «موتور ریسک» صدمات ناشی از سقوط اخیر بازار رمزارزها را به حداقل میزان ممکن برساند

نکات برگزیده مطلب
  • طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، روز یک‌شنبه شاهد آن بودیم که تنها در عرض چند ساعت ارزش بیت کوین با سقوط ۱۴ درصدی روبرو شد و قیمت هر واحد BTC به کم‌تر از ۱۱۴۰۰ دلار رسید. این رویداد باعث شد تا حجم فروش و تعداد سفارشات فروش صرافی‌های رمزارزی بالا رفته و خسارت چشم‌گیری به آن‌ها وارد شود. با این حال، به نظر می‌رسد که در این بین صرافی اوکی‌اکس به دلیل استفاده از سیستم محافظی موسوم به «موتور ریسک» توانسته سطح خسارت را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده و از ضرر مالی خود و مشتریان جلوگیری کند.

اوکی‌اکس، یک ناجی

سقوط بزرگی که روز یک‌شنبه در بازار رمزارزها رخ داد، می‌توانست در صورت عدم وجود موتور ریسک صرافی اوکی‌اکس(OKEx) بسیار بدتر و وخیم‌تر باشد. آقای جی هائو(Jay Hao) مدیرعامل این صرافی اعلام نموده که سقوط قیمت بیت کوین و اتریوم در روز یک‌شنبه منجر به زیرو کلاو‌بکس(zero clawbacks) و زیرو ای‌دی‌ال(zero ADL یا فرایندی که طی آن با فروش حجم بالایی از یک دارایی قیمت آن سقوط می‌کند) شده است.

اوکی‌اکس OKEX

به گفته‌ی وی،مکانیسم‌های محافظتی اتخاذ شده در صرافی اکی‌اکس به نوعی مانع انفجار سطح نقدینگی پس از سقوط ۱۲۰۰ دلاری قیمت بیت کوین شده‌اند.

توقف روند صعودی؟

گرچه تحلیلگران مجرب همواره در انتظار تغییرات ناگهانی و نوسان در بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین هستند، اما سقوط ارزش روز یک‌شنبه به نوعی باعث شکه شدن آن‌ها شده است. علی‌رغم اینکه بی‌ثباتی‌های اخیر در اقتصاد جهان باعث شده تا بیت کوین یک روند صعودی آهسته را آغاز کرده و طی ماه‌های گذشته از سطوح ۹ هزار دلاری به قیمت‌های فعلی یعنی حدود ۱۲ هزار دلار برسد؛ این رمزارز محبوب طی روزهای گذشته وضعیتی نامسخص و بی‌ثبات را پشت سر گذاشته است.

با وجود آغاز روند صعودی بیت کوین طی ماه‌های گذشته، سقوط روز یک‌شنبه به نوعی احتمال جهش ناگهانی و ثبت رکورد جدید را نامحتمل کرده است، زیرا در این روز تنها طی چند ساعت بیش از ۲۰ میلیارد دلار از مجموع سرمایه‌ی در حال گردش بازار رمزارزها کاسته شد.

اوکی‌اکس okex
وضعیت بیت کوین طی روزهای گذشته

 یکی از دلایل اصلی این روند خروج سرمایه این است که اغلب رمزارزهای موجود در بازار تمایل دارند تا از تغییرات ارزش بیت کوین پیروی کرده و یک همبستگی قابل توجه نسبت به آن ایجاد کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، تعداد زیادی از رمزارزهای ثانویه‌ی محبوب بازار از جمله اتریوم هم دچار کاهش ارزش شده و صرافی‌های بزرگ مبادله‌ی رمزارز نیز شاهد خروج حجم زیادی نقدینگی و فروش دارایی توسط کاربران بودند.

اغلب صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از ایجاد این سطح از نقدینگی و سفارش فروش ناگهانی را ندارند، در نتیجه سقوط ناگهانی روز یک‌شنبه باعث شده تا برخی از آن‌ها دچار خسارت شوند.

اوکی‌اکس چطور از این بحران لحظه‌ای جان سالم به در برد؟

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که سقوط ناگهانی ارزش رمزارزها در روز یک‌شنبه کم‌ترین میزان تاثیر را بر روی وضعیت صرافی اوکی‌اکس داشته و این صرافی شناخته شده نسبت به سایر رقبای خود از وضعیت بهتری برخوردار است. این صرافی مبادله‌ی رمزارز به لطف موتور ریسک(Risk engine) خود توانسته در مراحل اولیه‌ی این بحران واکنش نشان داده و خسارات وارده را به حداقل برساند.

به گفته‌ی مسئولان صرافی مذکور، این مکانیسم امنیتی تضمین می‌کند که حتی در زمان بی‌ثبات و سقوط شدید ارزش در بازار، احتمال وقوع فرایند ADL یا کلاوبک به پایین‌تر حد ممکن برسد.

یکی از روش‌های محافظتی اتخاذ شده توسط این صرافی مبادله‌ی رمزارز این بوده است که سفارشات فروش از طریق موتور انحلال اختصاصی اوکی‌اکس به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده و تاثیر کلی سقوط بازار در این صرافی را به حداقل برساند(یعنی زمانی که یک کاربر قصد فروش ۱۰ هزار واحد بیت کوین را داشته باشد، این سفارش فروش به قطعات کوچک‌تر، مثلا یک هزار سفارش فروش ۱۰ واحدی تقسیم شود تا اثرگذاری آن کاهش یابد). علاوه بر این، پلت‌فرم اوکی‌اکس به صورت موقت محدودیت‌هایی بر روی سفارشات کاربران ایجاد کرد. این محدودیت‌ها باعث می‌شود زمانی که اهرم مرتبط با یک دارایی بسیار بالا است، از ایجاد سفارشات بسیار بزرگ توسط کاربران جلوگیری شود.

مکانیسم‌های پشتیبان!

این درحالیست که اگر بازار در وضعیت بدتری قرار گرفته و مکانیسم‌های فوق هم توانایی مقابله با اثرات ناگهانی آن را نداشته باشند، صرافی اوکی‌اکس خسارات وارده را با استفاده از سیستم مبادلات مارجین کنترل شده(Tiered margin system) کاهش می‌دهد. این سیستم در زمان افزایش چشم‌گیر نوسان بازار از فروش ناگهانی و افزایش سطح نقدینگی جلوگیری می‌کند.

آقای جی هائو مدیرعامل صرافی اوکی‌اکس در بخشی از صحبت‌های اخیر خود همچنین توضیح داد که رویداد سقوط ارزش بیت کوین به این شرکت آموخت که بیت کوین تا چه اندازه می‌تواند بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی باشد. به گفته‌ی وی رویداد فوق باعث شده تا آن‌ها مجبور به ایجاد یک سیستم جامع‌تر برای مدیریت ریسک باشند تا در هنگام سقوط ناگهانی ارزش، هم از دارایی آن‌ها و هم از کاربران اوکی‌اکس محافظت شود.

وی در رابطه با این موضوع اظهار داشت که:

اوکی‌اکس okexاین سقوط ناگهانی ارزش یک مرتبه‌ی دیگر موضوع «انتخاب صرافی مناسب برای مبادله و ذخیره‌ی رمزارز که توانایی ثبات و قابلیت اطمینان در کلیه شرایط بازار را داشته باشد» را برجسته کرد. Jay Hao

نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی بازار رمزارزها و تاثیر مخرب آن بر روی فعالیت صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز چیست؟ آیا سیستم «موتور ریسک» صرافی اوکی‌اکس می‌تواند به عنوان یک محافظت در برابر نوسانات غیرقابل پیش‌بینی بازار عمل کند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا