اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

کوچک‌ترین واحد پولی آرژانتین اکنون برابر است با یک ساتوشی!

به نظر می‌رسد که سقوط پلکانی اقتصاد آرژانتین و افزایش تقاضا برای بیت کوین باعث ایجاد این برابری ارزش خجالت‌آور برای اقتصاد این کشور شده است

نکات برگزیده مطلب
  • مدت‌هاست که اقتصاد کشور آرژانتین گرفتار یک تورم سرسام‌آور شده و ارزش ارز ملی این کشور روز به روز در حال کاهش است. این روند نزولی تا حدی پیش رفته است که اکنون هر واحد ساتوشی(کوچک‌ترین واحد بیت کوین) اکنون برابر است با یک واحد ارز پزو این کشور. گرچه این یک رویداد بد برای اقتصاد این کشور تلقی می‌شود، اما حرکت مردم به سمت روش‌های جایگزین پول و انتخاب صنعت رمزارزها می‌تواند این بازار را به سمت جهش قیمت ناگهانی سوق دهد.

پزو برابر است با ساتوشی

به نظر می‌رسد که کم‌ترین واحد ارزی کشور آرژانتین یعنی پزو اکنون با یک واحد ساتوشی(کم‌ترین واحد بیت کوین) برابری می‌کند، به عبارتی هر واحد پزو برابر است با یک واحد ساتوشی. در حال حاضر اقتصاد آرژانتین در یک باطلاق خونین گرفتار شده و ارزش پول ملی این کشور نیز در یک سقوط آزاد به سر می‌برد. با این حال، هیچ کارشناس حوزه‌ی اقتصادی پیش‌بینی نکرده بود که پزو تا این حد بی‌ارزش شود.

آرژانتین

ساتوشی(Satoshi) در واقع کوچک‌ترین واحد رمزارز بیت کوین است که به نام خالق مشهور و مرموز این رمزارز نامگذاری شده است. هر صد میلیون واحد ساتوشی یک بیت کوین را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، هر پزو از صد سنت ایجاد می‌شود، درست همانند سایر ارزهای موجود؛ و اکنون برای اولین بار هر دو ارز به برابری ارزش رسیده‌اند.

تساوی ارزش پزو و ساتوشی یک رویداد مهم است

آرژانتین یک گوهر درخشنده در آمریکای جنوبی و یک کشور بسیار زیبا است. طی سالیان گذشته اقتصاد این کشور در یک سراشیبی گرفتار شد و به وضعیت فعلی رسیده است. ارز این کشور اکنون نشان دهنده‌ی وضعیت اقتصادی و خسارات وارد شده به اقتصاد آرژانتین بوده و یک رکورد باور نکردنی برای «کمینه‌ی ارزش» به ثبت رسانده است. با در نظر گرفتن برابری ارزش هر سنت پزو آرژانتین با ساتوشی، سرمایه‌گذاران اکنون به نیمه‌ی پر لیوان خیره شده‌اند، حرکت شهروندان آرژانتین به سمت دنیای بیت کوین و صنعت رمزارزها.

به طور رسمی، هر واحد ساتوشی اکنون برابر است با ۱/۲ سنت آرژانتین. این درحالیست که برای برابری هر ساتوشی با یک پزو، ارزش آن باید یکصد برابر شود. متاسفانه، اگر اقتصاد کشور آرژانتین همین مسیر را ادامه دهد، چنین سناریویی به زودی ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

در بازارهای غیررسمی کشور آرژانتین اکنون هر واحد بیت کوین به قیمت ۱/۲ میلیون پزو فروخته می‌شود. حتی بانک مرکزی این کشور نیز هر واحد BTC را با قیمت ۷۰۰ هزار پزو به فروش می‌رساند.

آیا این رویداد یک خبر از آینده است؟

نرخ بهره‌ی بالا که توسط بانک مرکزی کشور آرژانتین تحمیل شده است(حدود ۴۰ درصد و بالاتر)، خود نیز یک ضربه‌ی محکم به اقتصاد این کشور است. این نرخ بهره‌ی سرسام‌آور باعث می‌شود که وام گرفتن برای شهروندان سطح متوسط و پایین‌تر یک تجربه‌ی وحشتناک باشد. از طرف دیگر، این ارقام باعث می‌شود که چاپ بی‌رویه‌ی ارز به یک ضرورت تبدیل شود. چرخه‌ی فاسد نرخ بهره‌ی بالا و تورم بدان معناست که دولت یک کشور در بدهی غرق شده است.

البته نقش بانک‌های تجاری در ایجاد تورم را هم نمی‌توان رد کرد. این بانک‌ها اوراق قرضه‌ را از بانک مرکزی خریداری می‌کنند تا با قیمت بالاتری در بازار آزاد به فروش رسانده و یا به خود بانک مرکزی بازگردانند. این چرخه‌ی شریر نیز دولت مرکزی را تحت فشار قابل توجهی قرار داده و باعث سودآوری فراوان برای بانک‌های تجاری می‌شوند.

راه‌حل‌های جایگزین

نرخ بهره‌ی بالا که توسط بانک مرکزی این کشور اعمال می‌شود، باعث شده تا بسیاری از شهروندان کشور آرژانتین مجبور شوند به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای پول باشند. جای تعجب ندارد که در این بین رمزارزها به یک محبوبیت قابل توجه دست یابند. عدم شفافیت در سیستم بانکی سنتی نیز یکی دیگر از عوامل نابودی اعتماد از طرف شهروندان سطح متوسط و پایین‌تر است.

ارائه‌ی بیش از حد وام توسط بانک‌ها نیز می‌تواند یک روز باعث سقوط کامل و ناگهانی اقتصاد کشور آرژانتین شود. گرچه وقوع چنین وضعیتی بسیار تاسف‌آور می‌باشد، اما سرمایه‌گذاران حوزه‌ی رمزارز همواره مشتاق چنین رویدادی هستند(زیرا در نهایت باعث می‌شود مردم به سمت صنعت رمزارزها حرکت کرده و قیمت‌ها در بازار به شکل چشم‌گیری افزایش یابد). بنابراین می‌توان گفت که هم ارزش شدن ساتوشی و پزو آرژانتین می‌تواند یک چشم‌انداز اجمالی به آینده‌ی ارزهای فیات در اختیارمان قرار دهد.

نظر شما در رابطه با هم ارزش شدن پزو و ساتوشی چیست؟ آیا به زودی شاهد سقوط ارز فیات آرژانتین و حرکت شهروندان آن به سمت صنعت رمزارزها خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا