اخبار داخلیاخبار و مقالات

سهیل شهیدی به دلیل ارائه‌ی خدمات ارزی به کاربران ایرانی دستگیر شد!

مدیر صرافی محبوب پیمنت۲۴ که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا و ارائه‌ی خدمات ارزی به ایرانیان دستگیر شده بود طی دادگاهی در ایالت مینه‌سوتا تفهیم اتهام شد

نکات برگزیده مطلب
  • سهیل شهیدی مدیر عامل و بنیانگذار صرافی مبادله‌ی رمزارز ایرانی پیمنت۲۴، در دادگاهی در ایالت مینه‌سوتا تفهیم اتهام شد. وی چندی قبل در خاک انگلستان و به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده دستگیر و پس از مدت کوتاهی به آمریکا مسترد شد. پلت‌فرم پیمنت۲۴ نیز طی سال‌های اخیر از موفق‌ترین پلت‌فرم‌های پرداخت برای سرویس‌های اینترنتی یا حواله پول بوده و مرتباً سرویس‌های مختلفی را به خدمات خود اضافه می‌کرد. شایان ذکر است که سایت پیمنت۲۴ یکی از اصلی‌ترین فروشگاه‌های ارائه دهنده‌ی گیفت‌کارتهای اپل، گوگل و آمازون در ایران به شمار می‌آمد که در بهمن سال ۹۷ تعطیل شد.

دستگیری مدیر پیمنت۲۴

سجاد شهیدیان که در ایران با نام سهیل شهیدی شناخته می‌شود، مدیر صرافی مبادله‌ی رمزارز پیمنت۲۴(payment24) که پیشتر در بریتانیا بازداشت و به آمریکا مسترد شده بود، روز دوشنبه ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) در دادگاهی در ایالت مینه‌سوتا تفهیم اتهام شد. آقای شهیدیان ۳۳ ساله مدیر عامل و بنیانگذار شرکت صرافی پیمنت۲۴ متهم به انجام معاملاتی شده که به گفته دادستانی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.  این دادگاه علاوه بر آقای شهیدیان، وحید والی یکی دیگر از مدیران شرکت را هم در شش مورد از جمله پولشویی، کلاهبرداری بانکی و سرقت هویت متهم شده‌اند. البته آقای والی در این پرونده دستگیر نشده و همچنان «تحت تعقیب» است.

واکنش اغلب کاربران نسبت به خبر دستگیری سهیل شهیدی و تعطیلی پلت‌فرم بسیار محبوب پیمنت۲۴

سجاد شهیدیان در رسانه‌های داخلی ایران با عناوینی مانند «کارآفرین موفق» و «کارشناس حوزه‌ی بانکداری و پرداخت‌های الکترونیک» معرفی می‌شد و در سال‌های گذشته در برنامه‌ها و گردهم‌آیی‌های زیادی در حوزه‌ی پرداخت و نوآوری‌های مرتبط به آن از جمله رمزارزها شرکت داشت. صرافی پیمنت۲۴ نیز طی سال‌های اخیر از موفق‌ترین پلت‌فرم‌های پرداخت برای سرویس‌های اینترنتی یا حواله پول بوده و مرتباً سرویس‌های مختلفی را به خدمات خود اضافه می‌کرد. شایان ذکر است که سایت پیمنت۲۴ یکی از اصلی‌ترین فروشگاه‌های ارائه دهنده‌ی گیفت‌کارتهای اپل، گوگل و آمازون در ایران به شمار می‌آمد که در بهمن سال ۹۷ با تعطیلی مواجه شد.

خدمات پیمنت۲۴

از دیگر خدمات ارائه شده توسط این پلت‌فرم بسیار محبوب در بین ایرانیان می‌توان به خرید و فروش دلار پی‌پال و وب مانی‌(WebMoney)، صدور ویزا کارت فیزیکی‌، ثبت نام آزمون زبان خارجی از جمله تافل، حواله وسترن یونیون(WesternUnion) خرید از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه وقت سفارت، انجام پرداخت‌های دانشجویی مانند اپلیکیشن فی و حتی نقد کردن درآمد ارزی اشاره کرد.

سجاد شهیدیان سال ۱۳۹۵ شرکتی به نام «صرافی سید سجاد شهیدیان و شرکاء» را در ایران ثبت کرد، شرکتی که وحید والی هم از سال ۹۶ عضو هیئت مدیره آن بود. بر اساس اسناد رسمی، این شرکت در تاریخ ۹ اردیبهشت امسال از سوی بانک مرکزی ایران منحل شد.

رسانه‌های ایران در بهمن سال ۱۳۹۷ گزارش دادند که سایت پیمنت۲۴ «یکی از مشهورترین سایت‌های پرداخت برای سرویس‌های اینترنتی یا حواله پول» از دسترس خارج شده است.

اتهامات وی چیست؟

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، با انتشار یک پست توییتری در روز ۲۱ام اسفند ۹۷ اعلام کرد که این شهروند ایرانی به نام شهیدیان یک سال‌ و نیم قبل در سفر به انگلستان به خواست دادگاه آمریکا بازداشت شد.

آقای بعیدی‌نژاد افزوده که شهیدیان «بنا به تصمیم شخصی، اتهام اصلی نقض مقررات تحریمی و در نتیجه، استرداد به آمریکا را پذیرفته است» و این در حالی است که سفیر ایران در لندن «مخاطرات این تصمیم و ضرورت تجدیدنظر را به وی اعلام کرده بود».

بنا بر اسناد دادگاه مینه‌سوتا، پلت‌فرم پیمینت۲۴ یک شرکت خدمات مالی اینترنتی است که با حدود ۴۰ کارمند در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان در داخل ایران دفتر دارد. طبق آنچه در پرونده‌ی سجاد شهیدیان آمده است، کار اصلی این شرکت ارائه خدمات به شهروندان ایرانی برای انجام مبادلات ممنوع با شرکت‌هایی در ایالات متحده می‌باشد.

در کیفرخواست متهمان این پرونده آمده است «خرید غیرقانونی و صادرات نرم‌افزارهای کامپیوتری، مجوزهای نرم‌افزار و سرورهای کامپیوتری از آمریکا» از جمله اتهامات اصلی است.

بنا بر کیفرخواست در سایت پیمینت‌۲۴ مبلغی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از مشتریان دریافت می‌شده و این سایت ادعا می‌کرده که میلیون‌ها دلار ارز را به داخل ایران بازگردانده است.

کیفرخواست

در کیفرخواست ادعا شده است که سجاد شهیدیان،وحید والی و سایر همکاران، از سال ۲۰۰۹ تا نوامبر ۲۰۱۸ با نقض محدودیت‌های تجاری و صادراتی آمریکا علیه ایران، مرتکب جرم شده‌اند. بنابر اسناد دادگاه این سایت به مشتریان ایرانی خدماتی برای خرید آنلاین از ایالات متحده ارائه می‌داده که شامل در اختیار گذاشتن حسابی روی سایت پرداخت آنلاین پی‌پل، کارت شناسایی و آدرس جعلی دریافت خرید، نشانی آی‌پی در امارات متحده و یک کارت هدیه اعتباری ویزا بوده است.

طبق ادعای دادستان‌ پرونده، این دو شهروند ایرانی به شرکت‌های آمریکایی درباره مقصد کالاها و خدمات خریداری شده، اطلاعات غلط داده و از گذرنامه‌های جعلی استفاده کردند.

طی دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، دادگاه‌های آمریکایی بارها علیه شهروندان و شرکت‌های ایرانی به بهانه نقض تحریم‌های این کشور اعلام جرم و حکم صادر کرده‌اند.

نظر شما در رابطه با دستگیری سهیل شهیدی و توقف فعالیت‌های پلت‌فرم پیمنت۲۴ چیست؟ آیا شما جزو مشتریان این صرافی بوده و از خدمات آن استفاده می‌کردید؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫2 دیدگاه ها

  1. سهیل شهیدی همیشه به کسب و کارهای افرادی مثل من کمک زیادی کرده از خرید هاست گرفته تا سرویس های ایمیل اما به خاطر کشور ایران و سیاست های ان نمیشه این اتفاق برای سهیل افتاد واقعا باید *** به ایران سیاست هاش همه دنیا رو باهاش دشمن کرده و ملتش دارن زجر کش میشن

    1. به همین دلیله که … میکنی؟
      به خاطر خرید 24 هزار سکه طلا دستگیر شد نه پرداخت ارزی!!!!

دکمه بازگشت به بالا