اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

پیتر شیف: برای بیت کوین هیچ کمینه‌ی قیمتی وجود ندارد

به گفته‌ی او بیت کوین هیچ ارزش ذاتی نداشته و همین موضوع باعث می‌شود که همواره احتمال صفر شدن ارزش آن وجود داشته باشد

نکات برگزیده مطلب
  • پیتر شیف(Peter Schiff) یکی از اقتصاددانان برجسته‌ی آمریکا و طرفدار پروپاقرص طلا، اخیراً با انتشار یک پست توییتری اعلام نموده که «هیچ کمینه‌ی قیمتی برای بیت کوین وجود ندارد و احتمال سقوط و صفر شدن ارزش این رمزارز همواره ممکن است». به گفته‌ی او بیت کوین هیچ پشتوانه‌ی قابل قبولی ندارد.

صحبت‌های پیتر شیف

پیتر شیف(Peter Schiff) یکی از محبوب‌ترین حامیان طلا و اقتصاددان برجسته، یک بار دیگر به بیت کوین حمله کرده است و این بار اعلام نموده که حداقل قیمت برای این رمزارز بی‌معنی بوده و احتمال صفر شدن ارزش آن همواره وجود دارد. آقای شیف بر این باور است که بیت کوین «هیچ ارزش ذاتی نداشته» و هیچ پشتوانه‌ی قابل قبولی هم ندارد.

پیتر شیف Peter Schiff

از آنجا که بیت کوین در زمان شیوع کرونا در جهان توانسته یک مرتبه‌ی دیگر طلا و بازار سهام را پشت سر گذاشته و به عنوان برترین دارایی سرمایه‌گذاری خود را معرفی کند، این پست توییتری آقای شیف شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت. شایان ذکر است که پیش از این نیز نسبت به پیش‌بینی‌های پیتر شیف انتقاد زیادی وجود داشته است، زیرا در سال ۲۰۱۲ و زمانی که هر اونس طلا تنها ۱۷۰۰ دلار قیمت داشت، وی پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نه چندان دور قیمت هر اونس به ۵ هزار دلار و بالاتر خواهد رسید.

متاسفانه پیش‌بینی‌های آقای شیف هرگز به واقعیت تبدیل نشد و طلا هم اکنون با قیمتی تقریباً مشابه سال‌های گذشته در حال مبادله است، درحالیکه بیت کوین طی ۱۰ سال گذشته با افزایش چشم‌گیر روبرو بوده و چند ده برابر قدرتمند‌تر شده است.

آیا «فقدان ارزش ذاتی» بهانه‌ی مناسبی برای مقابله با بیت کوین به شمار می‌آید؟

بدون شک پیتر شیف تنها کسی نیست که این استدلال را نسبت به بیت کوین دارد، بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران دیگر نیز بیت کوین را بی‌ارزش خطاب کرده و نسبت به آن موضع‌گیری سخت‌گیرانه‌ای داشته‌اند. اما «ارزش ذاتی» واقعاً به چه معناست؟

ایده‌ی ارزش ذاتی به این شکل است که شما می‌توانید ارزش سهام و یا دارایی‌های فیزیکی را با استفاده از یک محاسبه‌گر عینی و قابل لمس، اندازه‌گیری کنید. این محاسبه با استفاده از عواملی همچون سود سهام، سرمایه‌، مدل تجاری و موارد دیگر تکمیل می‌شود.

تقاضا یک عامل اصلی برای ایجاد ارزش

کسانی که اعلام می‌کنند بیت کوین ارزش ذاتی ندارد بر این باورند که ارزش بیت کوین تنها به دلیل وجود تقاضا ایجاد شده است، اما ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که آیا تمام دارایی‌ها به دلیل وجود تقاضا با ارزش نشده‌اند؟ به عنوان مثال یک کارخانه‌ی تولید خودرو لوکس را در نظر بگیرید که هیچ مشتری تمایل به خرید محصولات آن را ندارد. اصلا مهم نیست که ارزش ذاتی خودروهای تولید شده توسط این شرکت چقد است، نبود تقاضا باعث ورشکستگی کارخانه و تعطیلی آن خواهد شد.

توجه به این نکته هم ضروری است که ارزش ذاتی بیت کوین نه تنها سطح تقاضای کاربران برای این دارایی است، بلکه ماینرهای فعال این شبکه نیز یک ارزش ذاتی برای آن به شمار می‌آیند. برای اینکه فناوری بلاک‌چین به کار خود ادامه دهد، به میلیون‌ها رایانه(ریگ‌های ماینینگ) نیاز است تا بتواند محاسبات پیچیده ریاضی را حل کرد. در واقع بیت کوین با پشتوانه‌ی چند میلیون رایانه‌ و سخت‌افزار ماینینگ از سراسر جهان در حال فعالیت است.

همواره به یاد داشته باشید اگر کسی آنقدر از بیت کوین متنفر است که صدها پست توییتری در رابطه با آن می‌نویسد، پس احتمالاً آن شخص با نبود بیت کوین چیزی بدست خواهد آورد. آقای پیتر شیف هم یکی از طرفداران پروپاقرص طلا است، اساساً او با طلا تجارت می‌کند و بیت کوین یک تهدید مستقیم برای کسب و کارش به شمار می‌آید.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های اخیر پیتر شیف چیست؟ آیا عدم پشتوانه‌ی فیزیکی به معنای نبود ارزش ذاتی در این رمزارز است؟ نظرات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا