اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

ثبت سوابق و قرارداد‌های مبتنی بر بلاک‌چین در ایالت ایلینوی قانونی شد

شهروندان ایالت ایلینوی آمریکا اکنون می‌توانند از قرارداد‌های هوشمند و سایر سوابق مبتنی بر فناوری بلاک‌چین به عنوان یک ابزار قانونی قابل استناد در دادگاه‌های این ایالت استفاده کنند

نکات برگزیده مطلب
  • با تصویب «قانون فناوری بلاک‌چین» در ایالت ایلینوی آمریکا، اکنون می‌توان از قرارداد‌های هوشمند و سایر سوابق ثبت شده در بلاک‌چین به عنوان یک ابزار و سند قانونی جهت ارائه به دادگاه‌های این ایالت استفاده کرد.

بلاک‌چین یک ابزار حقوقی شد

با گذشت تنها چند روز از آغاز سال جدید میلادی، مقامات قانونی ایالت ایلینوی آمریکا نیز قرارداد‌های هوشمند و سایر سوابق مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را به عنوان یک ابزار قانونی قابل استناد در پرونده‌های قضائی تشخیص دادند.

«قانون فناوری بلاک‌چین» ایالت ایلینوی که روز اول ژانویه با حمایت کیث ویلر(Keith Wheeler) یکی از نمایندگان پارلمان به تصویب رسید، اکنون باعث شده تا سناریوهای قانونی جدید و غیرقابل کنترل زیادی برای قرارداد‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بوجود آید.

این نوع قرارداد‌ها اکنون به عنوان مدرک معتبر در دادگاه‌های ایالت ایلینوی قابل قبول هستند. همچنین گفته شده که قرارداد‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین در حال حاضر به عنوان جایگزین مناسب سوابق کاغذی تلقی شده و از نظر آماری نیز از مالیات محلی معاف هستند.

در بخشی از قانون فناوری بلاک‌چین ایلینوی آمده است:

نمی‌توان تاثیرات قانونی و حقوقی و همچنین قابلیت اجرایی یک قرارداد هوشمند، سابقه یا امضاء معتبری که با استفاده از فناوری بلاک‌چین ساخته شده است را زیر سوال برد. Blockchain Technology Act

ایلینوی تنها ایالت آمریکا در زمینه‌ی پذیرش اسناد بلاک‌چینی نیست

شایان ذکر است که ایلینوی تنها ایالت آمریکا نیست که فناوری بلاک‌چین را به عنوان یک ابزار قانونی قابل استناد پذیرفته است. ورمونت اولین ایالت بود که در سال ۲۰۱۶ اجازه داد سوابق بلاک‌چینی در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ یک سال بعد نیز ایالت آریزونا با به رسمیت شناختن امضاءهای مبتنی بر بلاک‌چین، قوانین مشابهی در این زمینه تصویب کرد.

قانون فناوری بلاک‌چین ایلینوی همان موارد قانونی مربوط به قرارداد‌های کاغذی را برای قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌های بلاک‌چینی بسط داده و اکنون باعث شده تا قرارداد‌های بلاک‌چینی نیز همانند قرارداد‌های کاغذی به عنوان سند قانونی شناخته شوند.

این قانون همچنین باعث شده تا صنعت بلاک‌چین ایلینوی نیز از دخالت دولت محلی مصون بماند. این بدان معناست که مقامات مالی شهر‌های این ایالت دیگر نمی‌توانند برای سیستم‌های بلاک‌چینی یا کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، مالیات وضع کرده و یا از آن‌ها بخواهند که پیش از استفاده از اینگونه سیستم‌ها پروانه و مجوزهای لازم را کسب نمایند.

نظر افراد فعال در حوزه‌ی حقوقی

آلیسون منگیرو(Alison Mangiero) رئیس شرکت فعال در صنعت بلاک‌چین تی‌کیو تزوس(TQ Tezos) و یکی از طرفداران این قانون جدید، اخیرا اعلام نموده «این قانون تضمین می‌کند که مشاغل و اعضای فعال جامعه مجبور نیستند در زمینه‌ی فناوری بلاک‌چین از قوانین محلی پیروی کنند[قوانین ایالتی ارجعیت دارد]».

حامیان این قانون جدید در مجلس ایالت ایلینوی آن را به عنوان ابزاری جهت فراهم آوردن یک چهارچوب قانونی برای پذیرش فناوری‌های جدید توسط شرکت‌ها و مشاغل مختلف، تصویب کرده‌اند. جی‌رابرت پریتزر(J.B. Pritzker) فرماندار ایالت ایلینوی، این قانون را در ماه آگوست امضاء کرده بود.

آلیسون منگیرو نیز با تصویب این قانونی موافق است. به گفته‌ی او اطمینان و ثبات قانونی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بر روی تلاش‌های خود در زمینه‌ی توسعه‌ی کاربردهای جدید برای فناوری، از جمله تسهیل معاملات، متمرکز شوند.

وجود ابهام در این قانون

تاتیانا رودرمن(Tatyana Ruderman) مشاور دفاتر شیکاگو شرکت اینفولاو گروپ(InfoLawGroup یک شرکت حقوقی دولتی که در زمینه‌ی حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، تبلیغات، بازاریابی و همچنین فناوری فعال است) به تازگی اعلام نموده که این قانون جدید ممکن است باعث تقویت شرکت‌هایی شود که به دنبال استفاده از سیستم‌های ثبت سوابق مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند. البته او در ادامه گفت که متن این قانون جدید در قسمت‌های خاصی دچار ابهام است، به اندازه‌ای که در آینده باعث بوجود آمدن چالش‌های حقوقی خواهد شد.

رودرمن در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که موفقیت قانون جدید ایالت ایلینوی ممکن است به واسطه‌ی مرزبندی‌های آمریکا با موانعی روبرو شود. به گفته‌ی او «به رسمیت شناخته شدن بلاک‌چین و قرارداد‌های هوشمند در ایالت ایلینوی به این معنا نیست که ایالات دیگری همچون اندیانا هم آن را قبول دارند. این موضوع ممکن است برای مشاغلی که خارج از ایلینوی فعالیت می‌کنند، مدیریت قرارداد‌های مبتنی بر بلاک‌چین را فقط در این منطقه ممکن سازد و نه در جاهای دیگر. این ممکن است نقطه‌ی مشترک معقولی برای صنعت باشد تا گرد هم آمده و برای پر کردن چنین شکاف‌هایی به یک توافق و استاندارد جامع برسند».

نظر شما در رابطه با استفاده از اسناد و سوابق بلاک‌چینی در پرونده‌های قضائی چیست؟ آیا این مورد هم نشان دهنده‌ی کاربرد و مزایای فناوری بلاک‌چین در زمینه‌های مختلف است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Coindesk

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا