اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

در صورت وقوع جنگ، وضعیت رمزارزها چگونه خواهد بود؟

سناریوها و نظرات مختلف در رابطه با وضعیت احتمالی دارایی‌های رمزارزی به ویژه بیت کوین در زمان وقوع جنگ جهانی سوم، قطعی برق و یا اینترنت

نکات برگزیده مطلب
  • در صورت آغاز جنگ بین ایران و آمریکا و یا گسترش و تبدیل آن به یک جنگ جهانی تمام عیار، چه بر سر دارایی‌های رمزارزی خواهد آمد؟ آیا تمام آن‌ها از بین خواهند رفت، و یا به یک پناهگاه امن برای ذخیره‌ی دارایی تبدیل خواهند شد؟ قیمت این دارایی‌های دیجیتال چگونه خواهد بود؟ در این مقاله به موارد اشاره شده می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

رمزارزها در جنگ جهانی سوم

 اگر قرار باشد جنگی بین ایران و آمریکا آغاز شود و یا شاهد شروع جنگ جهانی سوم باشیم، چه بر سر بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود خواهد آمد؟ این یکی از موضوعاتی است که اخیرا به دلیل تنش‌های به وجود آمده بین ایران و آمریکا پس از حادثه‌ی ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی، ذهن اغلب کاربران این حوزه را به خود مشغول کرده است.

bitcoin in war

به طور کلی افزایش تنش‌های ژئوپلوتیکی بین کشورهای بزرگ، می‌تواند تغییراتی در بازارهای جهانی ایجاد کرده و بر روی برخی کلاس‌های دارایی مهم تاثیرگذار باشد. البته رمزارزها به ویژه بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط یک نیروی مرکزی اداره نمی‌شود، از این رو تقریبا نسبت به تنش‌های ژئوپلوتیک مصون است.

اما همانطور که می‌دانید، قیمت رمزارزها براساس میزان عرضه و تقاضا تغییر می‌کند و هرچه تقاضا برای خرید افزایش یابد، قیمت رمزارز نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. بنابراین

در زمان وقوع جنگ، دولت‌ها معمولا بر روی تولید تجهیزات جنگی تمرکز کرده و به احتمال زیاد وضعیت اقتصادی کشورهای درگیر، دچار تنزل و مشکلات چشم‌گیری خواهد شد.

چند نمونه‌ی ساده

همانطور که در مورد ونزوئلا و آرژانتین شاهد آن بودیم، مشکلات اقتصادی و کاهش شدید ارزش ارز دولتی باعث می‌شود که مردم به سمت روش‌های جایگزین ذخیره‌ی ارزش از جمله رمزارزها روی آورند، بنابراین در صورت وقوع جنگ حجم تقاضا برای خرید رمزارز به شدت افزایش خواهد یافت.

طی روزهای گذشته نیز دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد که بیش از ۲ تریلیون دلار خرج تهیه‌ی تجهیزات نظامی در منطقه‌ی خاورمیانه شده است. این رقم تقریبا برابر با ۱۰ درصد تولید ناخالص ایالات متحده است؛ به عبارتی ارزش دلار، پوند و سایر ارزهای منطقه‌ای ممکن است تا ۱۰ درصد کاهش یابد.

به همین دلیل حجم تقاضا برای خرید رمزارز، به ویژه در قشر ثروتمند جامعه افزایش خواهند یافت، زیرا آن‌ها به دنبال پناهگاهی امن برای ذخیره‌ی دارایی و دوری از این کاهش ارزش به واسطه‌ی تنش‌های فرامنطقه‌ای خواهند بود. در واقع انتقال سرمایه به بازار رمزارزی یکی از امن‌ترین و ساده‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی آن خواهد بود، زیرا شما تنها به یک کیف‌پول سخت‌افزاری بسیار کوچک نیاز داشته و می‌توانید کلید خصوصی آن را هرجایی ذخیره کنید.

war bitcoin جنگ بیت کوین رمزارز
نمودار مربوط به تغییرات قیمت نفت، طلا و بیت کوین، افزایش ناگهانی قیمت پس از انتشار خبر ترور سردار سلیمانی کاملا مشهود است

نشانه‌های واضح

اگرچه هنوز جنگ آغاز نشده؛ اما با نگاهی به نمودارهای مربوط به بیت کوین می‌توان مشاهده کرد که قیمت این رمزارز در یک روند صعودی قرار گرفته و اکنون به مرز ۷۵۵۰ دلار نزدیک می‌شود. نمودار مربوط به حجم تراکنش‌های رمزارزی نیز طی ۷ روز گذشته شاهد افزایش ناگهانی بوده است و احتمال می‌رود قیمت BTC تا مرز ۱۰ هزار دلار نیز افزایش یابد.

کِلِم چمبرز(Clem Chambers) مدیرعامل پلت‌فرم خصوصی سرمایه‌گذاری ADVFN نیز با انتشار مقاله‌ای به نقش بیت کوین به عنوان پناهگاه امن برای ایرانیان پرداخته است. در بخشی از این مقاله آماده است:

Clem Chambersدر حال حاضر بیت کوین بهترین مکان برای ذخیره‌ی سرمایه و پناهگاهی برای محافظت از دارایی مردم ایران است. همین موضوع کافی است تا بیت کوین را به سمت اوج و رسیدن به رکوردهای پیشین قیمت سوق دهد. با ادامه‌ی درگیری ایران و آمریکا و طولانی شدن این تنش‌ها، تنها یک چیز در مورد بیت کوین قطعی خواهد بود، اینکه دلالان بزرگ و سرمایه‌ی تنگفت آن‌ها به بازار رمزارزی روانه شده و قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها نیز بسیار بالاتر از ارقام فعلی خواهد رسید. Clem Chambers

نکته‌ی جالب در نمودار فوق این است که نشان می‌دهد مبادله‌گران، متخصصان و تجار حرفه‌ای بسیار سریع‌تر از کاربران عادی و مبادله‌گران خرد نسبت به اخبار و تنش‌های ژئوپلوتیک واکنش نشان می‌دهند.

یک مشکل اساسی!

این افزایش ناگهانی تقاضا باعث خواهد شد که قیمت بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود در بازار نیز به تناسب افزایش یابد، اما یک نکته‌ی کلیدی و نگران کننده در این میان وجود دارد و آن هم دسترسی به برق و اینترنت خواهد بود! اما اگر قطعی اینترنت به صورت سراسری در جهان رخ دهد، و یا مراکز بزرگ جهان مانند آمریکا، اروپا و چین به صورت همزمان دچار اختلال شوند، آنگاه چه خواهد شد؟

خاموشی و قطع شدن اینترنت در حال حاضر غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، اما به یاد داشته باشید که در صورت وقوع جنگ جهانی‌، اختلال اینترنت و قطعی مداوم برق امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما جای نگرانی نیست!

گرچه تلاش برای راه‌اندازی و برقراری برق و اینترنت در چنین حالتی به اوج خود می‌رسد، اما سوال اینجاست که با فرض موقتی بودن این قطعی برق و اینترنت، آیا بیت کوین باز هم می‌تواند ایستادگی کرده و زنده بماند؟ پاسخ مثبت است.

رمزارزها زنده می‌مانند

طبق آنچه گفته می‌شود، حدود ۵ میلیون دستگاه اسیک بیت کوین در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در فارم‌های بزرگ فعال هستند. حتی اگر یکی از این دستگاه‌های اسیک بتواند به کار خود ادامه دهد، هرچند با سرعت بسیار پایین، اما شبکه می‌تواند همچنان فعالیت‌های داشته باشد. در چنین حالتی بیت کوین اساسا دچار «یخ زدگی» شده و در یک بلاک مشخص، مثلا در بلاک ۱۳۷۷۱۰۱ باقی می‌ماند.

بنابراین رمزارز هیچ‌کس از بین نمی‌رود، حساب‌های رمزارزی هم همچنان معتبر و غیرقابل تغییر خواهند بود. هیچ چیز تغییر نمی‌کند، به غیر از اینکه شما در دوره‌ی قطعی اینترنت توانایی معامله نخواهید داشت.

زمانی که وضعیت اینترنت و برق به حالت اولیه برگردد، شبکه هم کار خود را از بلاک ۱۳۷۷۱۰۱ ادامه داده و انگار که هیچ اتفاقی رخ نداده است. بنابراین می‌توان گفت که در صورت قطعی سراسری اینترنت و برق هیچ خطری متوجه‌ی شبکه بیت کوین و سایر رمزارزها نخواهد بود، اما دسترسی به این دارایی‌های رمزارزی امکان‌پذیر نیست.

اما با وجود شرایط فعلی و به واقعیت نزدیک‌تر شدن این تهدید، وقت آن رسیده که به فکر روش‌های جایگزین باشیم، روش‌هایی که باعث خواهند شد در اینگونه مواقع بیت کوین همچنان فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

نظر مخالف

البته نظرات مخالفی هم در رابطه با این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال آندرئاس آنتونوپولوس به تازگی با ارائه‌ی دلایلی اعلام نموده که در زمان وقوع جنگ و شروع بحران اقتصادی، بازار رمزارزها نیز سقوط خواهد کرد. به گفته‌ی او وقوع بحران اقتصادی(به دلایلی اعم از جنگ) باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران اقدام به فروشی دارایی‌های خود کرده و از بازار رمزارزها خارج شوند. به گفته‌ی او:

دلیل سقوط بازار رمزارزها این است که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاران خصوصی که در قیمت‌های پایین بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از بازار خارج خواهند شد. زمانی که با وقوع بحران اقتصادی ترس و دلهره در سرمایه‌گذاران ایجاد شود، دارایی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند را به‌فروش می‌رسانند و دارایی‌های رمزارزی را نیز به فروش می‌رسانند. Andreas Antonopoulos

طبق گفته‌های وی، اولین تاثیر وقوع بحران اقتصادی گسترده و در نتیجه کاهش نقدینگی در بازار(به اصطلاح خشک شدن بازار) به صورت سقوط بازار رمزارزها مشاهده خواهد شد.

برخی دیگر معتقد‌اند که با آغاز جنگ مردم دیگر به فکر دارایی‌های رمزارزی خود نخواهند بود و بر روی زنده ماندن و تامین نیازهای اولیه همچون آب و غذا متمرکز می‌شوند. به گفته‌ی آن‌ها در چنین حالتی مردم تنها به بزرگ‌ترین مشکل موجود یعنی جنگ فکر کرده و رمزارزها عملا از بازار و جهان «محو» می‌شوند.

نظر شما در رابطه با پیامد‌های جنگ و تاثیرات احتمالی آن بر روی رمزارزها چیست؟ آیا با وقوع جنگ شاهد افزایش قیمت رمزارزها و تبدیل آن‌ها به یک پناهگاه امن خواهیم بود و یا به طور کلی فراموش خواهند شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

یک نظر

  1. جنگ بین پشه و انسان که جنگ نیست.
    شاید پشه چندتا نیش بزنه و چندبار از خواب ناز انسان را بیدار کنه، اما وقتی صبر انسان تموم بشه، در یک لحظه پشه نابود میشه. مگر اینکه بخوایم کاریکاتور غیر واقعی ازش بسازیم.

دکمه بازگشت به بالا