اخبار داخلیاخبار و مقالات

ماینر‌ها راه‌کار رفع مشکل مازاد تولید برق در فصول سرد سال هستند

عضو هیات مدیره‌ی سندیکای برق ایران معتقد است که می‌توان مازاد تولید برق در دوران کم‌باری را در اختیار صنعت ماینینگ رمزارزها قرار داد

نکات برگزیده مطلب
  • پیام باقری، عضو هیات مدیره‌ی سندیکای برق ایران معتقد است که به دلیل فراهم نبودن بستر صادرات و امکان ذخیره‌‌ی برق در فصول سرد سال، می‌توان مازاد تولید برق در این فصول را با تخفیف در اختیار ماینر‌ها قرار داد. وی معتقد است که در دوران تحریم می‌توانیم از مزایای رمزارزها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم.

سازمان‌دهی صنعت رمزارزی

پیام باقری با اظهار نظر نسبت به شرایط کنونی حوزه‌ی رمزارزی در ایران اظهار داشت: «بخشنامه هیات وزیران که مرداد ماه امسال منتشر شده است، فعالیت در حوزه‌ی رمزارزی را نسبتا ساماندهی کرده است.» طبق این بخشنامه ماینینگ رمزارزها به عنوان یک صنعت شناخته شده است، همچنین سازمان‌های مختلف از جمله گمرکات کشور ملزم به همکاری با فعالان در این حوزه شده‌اند.

وی ادامه داد: «حوزه‌ی رمزارزی تاکنون ساماندهی نشده بود و نوعی ناهماهنگی در این حوزه وجود داشت. این در حالی است که اکنون افق جدیدی برای فعالان یا سرمایه گذارانی که مایل به فعالیت در این حوزه هستند، ایجاد شده است.»

باقری با اشاره به محدودیت در عرضه‌ی برخی از رمزارزها و کاهش میزان عرضه با گذشته زمان، اظهار داشت که «در نتیجه‌ی چنین شرایطی روزانه بر میزان تقاضا افزوده شده است، در حالی که بخش عرضه با محدودیت روبه‌رو است. بنابراین قیمت رمزارزها در آینده افزایش خواهد یافت.»

بر اساس اظهارات رئیس کمیته‌ی صادرات سندیکای برق ایران، وابسته نبودن رمزارزها به نظام بانکی کشورها، استقلال در استفاده از رمزارزها و همچنین ردیابی دشوار رمزارزهای پیگیرگریز موجب می‌شود که استقبال از این صنعت با گذشت زمان افزایش یابد و از مزایای عنوان شده می‌توان در دوران تحریم استفاده کرد.

برآورد اقتصادی ماینینگ

وی توجیه اقتصادی را مهم‌ترین رکن یک صنعت می‌داند. رئیس کمیته‌ی صادرات سندیکای برق ایران در این رابطه اظهار داشت: «باید بازگشت سرمایه و سود فعالیت در این حوزه را به درستی ارزیابی کرد. از سوی دیگر، توجیه سود بر ریسک فعالیت در این ضروری است. مصرف برق و هزینه‌ی آن، تاثیر مستقیمی بر شکل‌گیری این صنعت در کشور دارد. پیش از ساماندهی این صنعت در کشور، ماینر‌ها از برق صنعتی یا خانگی برای تولید رمزارز استفاده می‌کردند که تولید آن به شدت به صرفه بود که البته نوعی بی عدالتی در استفاده از منابع انرژی کشور محسوب می‌گردید، چرا‌که برق ایران با یارانه عرضه می‌شود، در نتیجه سود بسیاری برای ماینر‌ها به‌همراه داشت.»

فروش مازاد تولید برق به ماینر‌ها

باقری با اشاره به نرخ ۷ سنتی تعرفه برق ماینینگ رمزارزها، اظهار داشت:

نرخ ۷ سنتی تعرفه برق برای ماینینگ رمزارزها گران است. از سوی دیگر در فصل سرما(دوران کم باری) با تولید مازاد برق مواجه هستیم و باتوجه به این‌که قادر به ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی نیستیم یا باید آن را صادر کنیم که زیرساخت‌های آن به‌طور گسترده‌ وجود ندارد و یا باید در اختیار صنایع مصرف کننده‌ی برق همانند صنایع استخراج رمزارزها قرار دهیم. پیام باقری

بر اساس گزارش کوینیت، وضع تعرفه‌ی ۷ سنتی برای برق مصرفی ماینر‌ها می‌تواند به فعالیت در این حوزه آسیب برساند.

عضو هیات مدیره‌ی سندیکای برق ایران با بیان این‌که اختلاف بار برق در فصل گرم و سرد کشور حدود ۲۰ هزارمگاوات است، اظهار داشت: «حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات از مازاد تولید را صادر می‌کنیم. در فصول سرد سال با مساله‌ی مازاد تولید برق روبه‌رو هستیم. البته به دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذار، نمی‌توان قیمت تعرفه برق در دوران کم باری را معادل قیمت برق در فصول گرم در نظر گرفت. بنابراین تخفیف در تعرفه‌ی برق مشترکان فعال در صنعت رمزارزی، روشی برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه محسوب می‌شود.»

حمید رضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گذشته فروش برق  به ماینر‌ها را به عنوان تنها راه‌کار نجات نیروگاه‌های کوچک مطرح کرده بود.

نظر شما در رابطه با اظهارات عضو هیات مدیره‌ی سندیکای برق ایران چیست؟ آیا تخفیف در هزینه‌ی برق مصرفی ماینر‌ها در فصول سرد سال می‌تواند فعالیت با تعرفه‌ی برق صادراتی در فصول گرم سال را توجیه کند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
منبع
Mehrnews
دکمه بازگشت به بالا