اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

یافته‌های تکان دهنده‌ی یک محقق در رابطه با نمودار تغییرات قیمت بیت کوین

معرفی و تحلیل تحقیقات آلسیو راستانی که معتقد است تغییرات اخیر در واقع تکرار نمودار‌های گذشته هستند و قیمت بیت کوین همچنان کاهش خواهد یافت

نکات برگزیده مطلب
  • اغلب مبادله‌گران و تحلیل‌گران بیت کوین(BTC) در مورد معیار‌ها و نمودار‌هایی صحبت می‌کنند که شناخته شده هستند و یا به اندازه‌ی کافی در رابطه با آن‌ها بحث شده است. با این حال، یک ویژگی و جنبه‌ی خاص وجود دارد که به ندرت در بحث‌های فنی و تحلیل‌های تکنیکال به آن پرداخته می‌شود. حال به نظر می‌رسد که همین نمودار خاص توانسته یک چشم‌انداز تکان دهنده و در عین حال قانع کننده در رابطه با تغییرات آتی قیمت بیت کوین به ما ارائه کند.

نظریه‌ی آلسیو راستانی

قیمت رمزارز بیت کوین(BTC) از همان ابتدای سال جاری چشم انداز و حرکتی کاملا صعودی به خود گرفته بود، اما طبق گفته‌های آلسیو راستانی(Alessio Rastani) یکی از تحلیل‌گران شناخته شده‌ی صنعت رمزارزی، این روند صعودی آنقدر قوی نبود که بتواند BTC را به یک رکورد قیمت جدید برساند.

بیت کوین Bitcoin BTC

آقای راستانی به صورت مداوم از اواخر ماه جولای تا به امروز در حال انتشار ویدئوهای خوش‌بینانه‌ای در کانال یوتیوب خود بوده است. یکی از برجسته‌ترین و شاید بحث برانگیزترین ویدئو‌ی منتشر شده توسط وی مربوط به نظریه‌ی تغییرات قیمت بیت کوین با نام «Wildcard» است.

 وی در آخرین ویدئوی خود از مخاطبان می‌خواهد تا نمودار‌ معمول قیمت بیت کوین به دلار(BTC/USD) را به حالت «خط شکسته» یا «Linebreak» تغییر دهند. با انجام این تغییر شما یک نمودار تغییرات قیمت خاص و کاملا متفاوت را مشاهده خواهید کرد که در اغلب موارد به آن توجه نمی‌شود.

آلسیو راستانی

با نگاهی با این نمودار متوجه می‌شوید که با تمام نمودار‌های بیت کوین کاملا متفاوت بوده و عملکرد فعلی و آتی BTC را به نحوه دیگری بازگو می‌کند.

چرا نمودار خط شکسته یک روند نزولی را ترسیم می‌کند

طبق اطلاعات منتشر شده در پلت‌فرم Tradestation که به توضیح نمودار‌های تحلیل قیمت مختلف پرداخته است:

نمودار خط شکسته در واقع یک شکل دقیق‌تر از نمودار‌های معمولی نقطه و خط است، که معمولا نقاط برگشت آن توسط بازار تصمیم‌گیری و انتخاب می‌شود. این نمودار از یک سری بلاک‌های عمودی به نام خط یا Line تشکیل شده که از قیمت‌های پایان روز(Closeing Prices) برای نشان دادن جهت‌گیری بازار استفاده می‌کند. نمودار‌های خط شکسته معمولا به عنوان نمودار‌های «سه خط شکسته» نیز شناخته می‌شوند. این امر به این دلیل است که وقتی سه خط متوالی در یک راستا قرار می‌گیرند، باید نزدیک‌ترین خط «شکسته» شود تا خطی در جهت مخالف ترسیم شود. به عنوان مثال، هنگامی که سه خط متوالی به سمت بالا وجود داشته باشد، قبل از ترسیم خط پایین، قیمت پایان روز باید به نقطه‌ای پایین‌تر از سه خط فوق‌الذکر رسیده باشد. Tradestation

 

تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟

راستانی در ادامه‌ی ویدئو‌ی خود توضیح داد که پس از مشاهده‌ی این نمودار بسیار شکه شده است. در اواخر ماه جولای و آگوست، روند تغییرات قیمت بیت کوین برای سال جاری به شکلی کاملا صعودی و سهمی‌وار در آمده بود، که پس از مدتی به یک بازگشت قیمت برای تغییرات متوسط ۲۱ روزه(21 MA) تبدیل شد. مدتی بعد یک جهش افزایشی سریع رخ داد و پس از آن بازهم «با کاهش قیمت به زیر متوسط تغییرات ۲۱ روزه» مواجه شدیم. این وقایع باعث شد که این تحلیل‌گر با این نظریه روبرو شود که «تغییرات اخیر در واقع تکرار الگوهای سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بوده‌اند».

در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۱۷ ما شاهد آن بودیم که قیمت بیت کوین از یک نمودار سهمی‌وار تبعیت کرد و تا مرز ۲۰ هزار دلار برای هر واحد نیز افزایش یافت، سپس یک سقوط ناگهانی تا مرز تغییرات متوسط ۲۱ روزه شکل گرفت. پس از مدتی قیمت بیت کوین دوباره با یک جهش ناگهانی روبرو شد و سپس به سطحی پایین‌تر از نقطه‌ی متوسط‌ ۲۱ روزه رسید.

به گفته‌ی آقای راستانی، این الگو تقریبا با تغییرات قیمت ماه آگوست سال جاری یکسان است و چیزی مشابه آن را به نمایش می‌گذارد.

آلسیو راستانی

یک سقوط دیگر پیش از افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین

نکته‌ی جالب اینجاست که سومین مرحله‌ی سقوط قیمت بیت کوین در این الگو باعث خواهد شد که به یک روند صعودی و جهش قیمت برسیم، تغییراتی که نه تنها در روند صعودی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ شاهد آن بودیم، بلکه در روند صعودی سال ۲۰۱۳ نیز حضور داشته و همان تصویر خط شکسته‌ی مشابه را تشکیل داده است.

این نمودار‌ها و تغییرات ناگهانی باعث شد که آقای راستانی به این نتیجه‌‌ی «قانع کننده» برسد که روند نزولی قیمت بیت کوین همچنان ادامه خواهد داشت و ارزش این رمزارز به نقطه‌ای در پایین‌تر از سطوح فعلی قیمت خواهد رسید(نقطه‌ای که بسیار پایین‌تر از متوسط تغییرات قیمت ۲۱ روزه است). الگوی خط شکسته به یک ابزار مفید برای تشخیص تغییرات آتی بیت کوین تبدیل شده است، به ویژه پس از جهش ناگهانی قیمت این رمزارز.

آلسیو راستانی

حتی در صورتی که قیمت بیت کوین با یک عقب‌گرد و کاهش روبرو شود، نقطه‌ی متوسط تغییرات ۲۱ روزه با قیمت ۹۵۶۱ دلار مطابقت دارد، بنابراین می‌توان گفت که این نقطه‌ی قیمتی یک مقاومت قابل توجه برای بیت کوین دلار(BTCUSD) خواهد بود. در حال حاضر، تنها می‌توان سقوط و کاهش ارزش بیشتر را برای بیت کوین تصور کرد.

نظر شما در رابطه با نمودار معرفی شده توسط آلسیو راستانی و تحلیل‌ صورت گرفته برای تغییرات آتی قیمت بیت کوین چیست؟ آیا ما شاهد تکرار دوباره‌ی تاریخ و آرامش پیش از طوفان بازار رمزارزی هستیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Bitcoinist

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

یک نظر

  1. مهندس سلام.
    جالبه که شبیه همین نمودار از بیست الی پانزده روز قبل در بازار ارز وطلا مشاهده میشه.
    البته شما بهتر می دانید.

دکمه بازگشت به بالا