اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ماینر‌های کداک در راه است

شرکت کداک برنامه خود را در رابطه با تکنولوژی بلاکچین اعلام کرد

نکات برگزیده مطلب
  • شرکت کداک (Kodak) بزرگ‌ترین سازنده دوربین فیلم‌برداری و عکاسی و تولید کننده لوازم مصرفی مرتبط با تصویر برداری، به تازگی اعلام کرده است که قصد توسعه ارز دیجیتال مخصوص خود را دارد و آن را KodakCoin خواهد نامید. این ارز به عکاسان کمک خواهد کرد که حقوق مادی و معنوی تصاویر خود را از طریق یک سردفتر توزیع شده (Distributed Header) کنترل کنند.

خبر پیوستن کداک به بلاکچین، که در نمایشگاه CES Tech در شهر لاس‌وگاس اعلام شد، باعث افزایش 120 درصدی قیمت سهام این شرکت شد و همچنین باعث شد تا اتهامات جدیدی در مورد نگرانی‌های قیمت حبابی در بازار و سهام و هرچیز مرتبطی با بلاک‌چین به راه بیوفتد. شرکت کداک همچنین این مطلب را با دیگران در اشتراک گذاشت که در آینده نزدیک قصد دارن سیستم‌های ماینینگ ارز بیت‌کوین در مرکز نمایندگی نیویورک تولید و توسعه دهد.

 

این طرح جدید Kodak Kashminer نامیده شده و این امکان را دارد تا مشتریان و کاربران به صورت از پیش پرداخت شده قدرت و ظرفیت‌های ماینینگ این بخش را اجازه کنند. این احتمال وجود دارد که کداک به درخواست کنندگان دستگاه‌های ماینر را به صورت رایگان ارائه خواهد داد ولی در عملیات ماینینگ درصدی را برای خودش اختصاص دهد.

 

اما پس از اینکه شرکت کداک این خبر را در نمایشگاه CES اعلام کرد افراد زیادی در بحث‌های مرتبط با آن شرکت کردند. با این حال این شرکت عکاسی در دهه 90 نیز که موج جدیدی از دوربین‌های دیجیتال وارد بازار شده بود و دوربین‌های عکاسی که برپایه فیلم ساخته می‌شدند کم کم توسط آن‌ها از رده خارج شدند نیز نسبت به اینگونه تکنولوژی‌های جدید تقریبا دیر عمل کرد ولی پس از مدتی به آن علاقه نشان داد. این اتفاق در رابطه با تکنولوژی بلاکچین نیز رخ داده و شرکت به تازگی تصمیم گرفته که به جریان رو به رشد تکنولوژی بلاکچین بپیوندد.
شرکت کداک از شش سال پیش تا کنون تصمیمات جدیدی اتخاض کرده و توانسته در حوزه ساخت و تولید موارد دیگر از جمله پهباد، تبلت، پرینتر و دوربین دیجیتال نیز وارد شود. ولی برنامه‌های ذکر شده برای بلاکچین به نظر جدید‌ترین بخش از استراتژی‌های مورد نظر این برند عظیم بوده است.

جدول راهنمای پرداخت دستگاه‌های ماینر کداک

عبارت لحظه کداک (Kodak moment) که شعار تبلیغاتی سابق شرکت بود، به تازگی برای شرکت‌هایی که از تکنولوژی روز عقب مانده‌اند یا بانک‌هایی که از تکنولوژی بلاکچین استفاده نمی‌کنند‌ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این باعث واکنش مثبت سهامداران کداک می‌شود. البته باز هم پرسش‌هایی در این میان برای طرح‌های ابتکاری جدید این شرکت مطرح است. اولین مسئله اینکه تمام مسئولیت ضرر و زیان حالص از سقوط قیمت بیت‌کوین بر روی دوش ماینرهایی است که برای استفاده از سرویس Kodak Kashminer به صورت پیشاپیش باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کنند.
در همین حین، شرکت کداک می‌گوید سرویس ارزمجازی Kodakcoin تنها بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای توسعه‌ی یک دفترکل جهانی برای حفظ حقوقی معنوی مرتبط با تصاویر خواهد بود و این دفترکل یک نرم‌افزار اختصاصی متعلق به خودش برای جلوگیری از استفاده بدون مجوز دیگران از عکس‌های کابرانش را خواهد داشت.
جف کلارک (Jeff Clarke) مدیر عامل شرکت کداک گفته است که:

برای افراد زیادی که در صنعت تکنولوژی فعالیت دارند کلمات بلاکچین و ارز رمزنگاری شده یک کلمه جدید و داغ به حساب می‌آید، اما برای عکاسان و تصویر‌برداران که مدت بسیار زیاد است که سعی در کنترل حقوق مادی و معنوی آثار خود دارند، این کلمات جدید به عنوان راه حلی برای رفع این مشکل همه‌گیر خواهد بود. شرکت کداک همیشه به دنبال دموکراتیزه کردن عکاسی و به وجود آوردن مجوز‌های عادلانه برای هنرمندان بوده است. این تکنولوژی‌ها به جامعه عکاسی و تصویربرداری یک راه حل ابتکاری و آسان را برای حل این مشکل هدیه داده است. Jeff Clarke

 

اما این ایده که ارز کداک‌کوین منحصراَ برای محافظت از حقوق عکاسان طراحی شده است، از سوی افرادی که می‌گویند تکنولوژی بلاکچین دیگر هیچ حفاظتی از حق کپی‌رایت حتی در حوزه قانونی یا سرویس‌های موجود همچون Getty Images یا Shuttershock را ندارد، مورد پرسش و سرزنش قرار گرفته است.
قیمت سهام شرکت کداک در هنگام اعلام این موارد به شکل چشمگیری 130 درصد افزایش یافت و پس از بسته شدن نیز 119.4 درصد به قیمت زمان باز شدن آن افزوده شد.

شرکت کداک قصد دارد تا با شرکت Wenn Media Group برای عرضه سکه‌های اولیه (ICO) ارز کداک‌کوین که قرار است در تاریخ 31 ژانویه رونمایی شود، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

خیلی‌ها با ICO یا ارائه اولیه یک ارز مجازی موافق نیستند و حتی در بعضی از کشور‌ها غیر قانونی اعلام شده است. اما وقتی شرکت‌هایی نظیر تلگرام و کداک ICO برگزار می‌کنند، آیا می‌توان به آنها نه گفت؟ نظر شما در این رابطه چیست؟ می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Finextra
دکمه بازگشت به بالا