اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

ظهور علائم بحران در سیستم بانکی جهان با اخراج کارمندان

بانک‌های بزرگی از جمله HSBC، Deutsche، Societe و Citi برنامه دارند تا هزاران نفر از کارمندان خود را در سراسر جهان تعدیل کنند

نکات برگزیده مطلب
  • مشکلات بانک‌های بزرگ در حال نمایان شدن است. این بانک‌ها پیش‌تر با تعدیل نیرو مواجه شده و مدیران دارای حقوق‌های بالا برکنار شده‌اند. HSBC، بزرگترین بانک اروپایی برنامه‌ی اخراج بیش از ۴ هزار از کارمندان خود را رونمایی کرده و Citigroup نیز برای کاهش صدها نفر از کارمندان خود آماده می‌شود. این بانک‌ها نیز با توجه به بی‌ثباتی در حوزه‌ی بانکی، با دیگر بانک‌های جهان همراه شدند.

HSBC اخراج 4700 نفر از کارمندان خود را تایید کرد

بانک HSBC؛ هفتمین بانک بزرگ جهان که در لندن قرار دارد، اخیرا تایید کرده است که برای اخراج 4700 نفر از کارمندان خود در سال جاری آماده شده است. این خبر پس از کناره‌گیری ناگهانی مدیر‌عامل این بانک منتشر شد.

تنها یک سال و نیم پس از انتصاب جان فلینت(John Flint) به عنوان مدیرعامل این بانک، در توافق دوجانبه با هیئت مدیره کناره‌گیری کرد. در حالی که HSBC در جستجوی کاندیدای جدید مدیریت است، نوئل کویین(Noel Quinn) هم‌اکنون مسئولیت مدیریت موقت این بانک را بر عهده دارد.

نشریه‎‌ی Independent از ایوان استیونسون(Ewan Stevenson)، مدیر ارشد مالی HSBC نقل کرد که تقلیل نیروی کاری 2 درصد از پرسنل این بانک را شامل می‌شود. این بانک در نظر دارد حقوق کارکنان ارشد را 4 درصد کاهش دهد.

فلینت با توجه به عملکرد بانک در سال 2019، حقوق سالیانه و پاداش دیگری را نیز دریافت خواهد کرد. جایگاه شغلی وی، او را از مزایای بیشتری برخوردار می‌کند. هیچ‌گونه جزئیاتی برای 4,699 پرسنل دیگری که شغل خود را از دست خواهند داد، منتشر نشده است.

نتایج عملکرد بانک HSBC

نتایج عملکرد نیم‌ساله‌ی HSBC نشان می‌دهد که سود ناخالص این موسسه با افزایش 16 درصدی به 12.4 میلیارد دلار رسیده است. مدیر عامل سابق این بانک اظهار داشت:

من با هیئت مدیره موافق هستم که نتایج خوب و موقتی نشان‌دهنده‌ی زمان مناسب برای تغییر است، هم برای من و هم برای بانک. John Flint

تغییر مدیریت ارشد HSBC درحالی اجرا می‌شود که عملکرد اجزاء بانکی به خوبی انجام شده و چشم‌انداز کسب و کار سرمایه‌گذاری  در حالی بهبود است. با این وجود، هیئت مدیره این بانک به دنبال تغییرات اساسی‌تری است که مشکلات عملکرد HSBC در دو منطقه‌ی اصلی فعالیت خود یعنی آسیا؛ که تاثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین بر درآمد این موسسه در حال آشکار شدن است و اروپا، که مشکلات عدیده‌ای پیرامون بی‌اعتمادی به خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا(Brexit) انتظار می‌رود.

اخراج 18 هزار نفر از کارمندان بانک Deutsche

سایر موسسات مالی پیشرو نیز مشکلات مشابهی را تجربه می‌کنند. اخراج پرسنل در صنعت بانک‌داری یک شاخص کلیدی برای نشان دادن انتظارات مدیران این موسسات در آینده‌ی نزدیک محسوب می‌شود.

بانک Deutsche در ابتدای جولای اعلام کرد که در حال سازمان‌دهی 18 هزار نفر یا یک پنجم نیروی کاری خود در آلمان، انگلیس، آمریکا و دیگر نقاط جهان است. نشریه‌ی فوربز(Forbes) اخیرا اعلام کرد که بزرگترین بانک و ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی در آلمان قصد دارد هزینه‌ها را 6 میلیارد یورو کاهش دهد.

بانک Deutsche پس از اخراج کارمندان همچنان دارای 74 هزار پرسنل در سراسر جهان است. اما اقدام برای کوچک‌سازی می‌تواند موجب جستجو برای فرصت‌های شغلی بهتر و ترک این موسسه توسط افراد حرفه‌ای باقی مانده شود. پیش‌بینی می‌شود تعدیل نیرو، فعالیت دفاتر سرمایه‌گذاری این بانک در لندن و نیویورک را تحت تاثیر قرار دهد.

آسیب‌های سیستم بانک‌داری سنتی

این بانک بزرگ آلمانی با مشکلات دیگری نیز مواجه شده و بسیاری از ناظران نسبت به چشم‌انداز آن درآینده‌ ابراز نگرانی کرده‌اند. سرمایه‌گذاران، اقتصاد‌دان‌ها و حتی موسسات مالی بین‌المللی همانند صندوق بین‌المللی پول(IMF) نسبت به این موضوع ‌که وضعیت فعلی این بانک ریسک سیستم مالی جهانی را افزایش دهد، نگران هستند.

مشکلات بانک Deutsche مصادف با نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی آلمان نمایان شده است. رشد اقتصادی آلمان به دلیل عوامل منفی مختلف همانند جنگ تجاری با آمریکا، آسیب به صادرات این کشور و همچنین خروج پیچیده انگلیس از اتحادیه اروپا، آهسته شده است.

مشکلات این بانک تا حدود زیادی به دلیل رسوایی‌هایی است که در چند سال اخیر به‌وجود آورده است. DB همراه با سایر بانک‌های اروپایی به تسهیل طرح‌های پولشویی متهم شد. برای مثال؛ به دلیل این‌که به شهروندان روسی اجازه داد میلیاردها دلار را از طریق دفتر خود در مسکو خارج کنند، 670 میلیون دلار به مقامات آمریکایی و انگلیسی جریمه پرداخت کرده است.

این رسوایی‌ها موجب گشت مدیران این صنعت شغل خود را از دست بدهند. هیئت مدیره بانک Danske که شعبه‌ی این بانک در استونی است، در بهار سال جاری مدیرعامل جدیدی را با نام کریس وگلزنگ(Chris Vogelzang) منصوب کرد. در گذشته توماس بورگر(Thomas Borgen)، به دلیل فعالیت در پولشویی برکنار شده و جسپر نیلسون(Jesper Nielsen) مدیرعامل موقت این موسسه شد.

افشاگری در زمینه‌ی مشارکت Swedbank در پولشویی نیز به تغییر سیستم مدیریتی آن منجر شد. برگیت بوننسن(Birgitte Bonnesen) مدیر عامل و لارز آیدر مارک(Lars Idermark) رئیس هیت مدیره به دلیل نقش پر رنگ در تراکنش‌های پولشویی با Danske، موقعیت خود را در این موسسه ترک کردند.

شرایط دشوار برای موسسات مالی

شرایط دشوار موسسات مالی کنونی موجب کاهش اعتبار و آشکار شدن ناکارآمدی سیستم بانکی شده است و سقوط احتمالی سیستم بانکی در آینده، بازیگران بزرگی را در این حوزه درگیر خواهد کرد. دارایی‌های جایگزین همانند رمزارزها در ماه‌های گذشته توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند. طبیعتا تقاضا برای خدمات مرتبط افزایش یافته است. شما می‌توانید بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را به سادگی در پلتفرم‌های مختلف خریداری نمایید.

آیا تعدیل پرسنل در سیستم بانکی نشان‌دهنده‌ی بحران بزرگ مالی در آینده است؟ آیا در نهایت رمزارزها جایگزین سیستم بانکی کنونی خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com
دکمه بازگشت به بالا