اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

چرا نمی‌توان بیت‌کوین را با حباب‌های مشهور تاریخ مقایسه کرد؟

نویسنده‌ی کتاب «استاندارد بیت‌کوین» اعتقاد دارد که بازدهی قابل توجه‌ بیت‌کوین در مدت زمان کوتاه موجب می‌گردد تا حتی بازدهی سهام موفق‌ترین شرکت‌ها با بیت‌کوین غیر قابل مقایسه باشد

سفدین آموس(Saifedean Ammous) اقتصاددان بیت‌کوین و نویسنده‌ی کتاب «استاندارد بیت‌کوین(The Bitcoin Standard)» اخیرا نظر خود را در زمینه‌ی محبوب‌ترین رمزارز جهان و مقایسه‌ی آن با مشهور‌ترین حباب‌های تاریخ مطرح ساخت. از نظر وی به دلیل بازدهی بسیار بالای بیت‌کوین نسبت به ۱۰ سال گذشته، نمی‌توان آن را با مشهور‌ترین حباب‌های قیمتی در تاریخ مقایسه کرد.

بیت‌کوین پدیده‌ی کاملا نوظهوری است

پاول کراگمن(Paul Krugman)، جیمی دیمون(Jamie Dimon)، وارن بافت(Warren Buffet) و دیگر منتقدان اغلب بیت‌کوین را به عنوان «حباب» مطرح می‌کنند. به ویژه از زمانی که نسبت قیمت بیت‌کوین به دلار آمریکا(BTC/USD) از نزیک 20 هزار دلار در دسامبر 2017 به محدوده‌ی کنونی 4 هزار دلار رسید، اظهارت منتقدان نیز شدت گرفت.

آموس استدلال می‌کند که مقایسه‌ی بیت‌کوین با سقوط‌های تاریخی بازار سهام همانند مقایسه‌ی سیب و پرتقال است.

وی گفت:

بیت‌کوین پدیده‌ی کاملا جدیدی است و از تمامی(فرآیند‌های مالی) پیش از خود کاملا متفاوت است. ابزار‌های قدیمی تحلیل حباب‌ها، ارزها و بازار سهام قابل انطباق بر روی بیت‌کوین نیست. Saifedean Ammous

این ابزار‌های منسوخ شده مانع محبوبیت یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاریخ نزد وارن بافت شده است. حتی رمزارز بیت‌کوین که اکنون در سطح قیمتی 4 هزار دلاری قرار دارد در مقایسه با سهام‌های قدرتمندی همانند آمازون(AMZN)، عملکرد بهتری داشته است.

از نظر تاریخی، هر بار پس از میان رفتن حباب بیت‌کوین، به‌طور قدرتمند‌تری بازگشته است. در حقیقت در طی یک دهه‌ی گذشته، بیش از 4 سقوط با کاهش ارزش بیش از 80 درصد وجود داشته است. آموس اظهار داشت:

«ارزش بیت‌کوین در طی نه سال 200,000,000 درصد افزایش یافته است، هم اکنون(پس از تجربه‌ی بازار نزولی در یک‌سال گذشته) در مقایسه با ده سال گذشته ارزش آن 30,000,000 درصد افزایش یافته است.»

به عبارتی دیگر، درصورتی که در سال 2009 به ارزش 100 دلار بیت‌کوین را خریداری می‌کردید، هم‌اکنون ثروت 8 میلیون دلاری را در اختیار داشتید.

بیت‌کوین قابل مقایسه با حباب‌های مشهور تاریخ نیست

در هنگام مقایسه‌ی بیت‌کوین در برابر حباب‌های مشهور تاریخ، شرایط متفاوت به‌ نظر می‌رسد. هر دفعه پس از کاهش قیمت بیت‌کوین رسانه‌ها آن را با «حباب گل لاله(Tulip mania)» مقایسه می‌کنند. اما درست همانند تصورات اشتباه رایج در زمینه‌ی حباب گل لاله، این مقایسه نیز به‌ طور کلی نادرست است، زیرا پس از پایان هر سقوط قیمتی، قیمت بیت‌کوین افزایش چشمگیری یافته است.

آموس توضیح می‌دهد: «حباب گل لاله‌ی هلندی که استدلال مورد علاقه‌ی مخالفان رمزارزها قرار دارد، دو سال به‌ طول انجامید و در طی این زمان قیمت گل لاله‌ی هلندی 60 برابر گردید، سپس با آغاز سقوط قیمتی به کمتر از سطح قیمتی اولیه‌ی خود رسید.»

وی در این زمینه بدون هیچ تردیدی اظهار داشت که بیت‌کوین اولین پول بی‌حد و مرز، غیر متمرکز و بی‌نظیر جهان است که هر کسی می‌تواند میلیون‌ها پنی(پول زیادی) را ارسال کند.

نرخ و مقیاس ارزش‌گذاری عامل دیگری است که بیت‌کوین را از حباب مسکن در سال 2008 مجزا می‌سازد؛ در این پدیده قیمت مسکن در طی دو دهه سه برابر افزایش یافت، اما تنها در طی چند سال 40 درصد از ارزش خود را از دست داد.

آیا بیت‌کوین دارای حباب قیمتی است؟ چگونه آن را با  مشهور‌ترین حباب‌های قیمتی مقایسه می‌کنند؟ و از این مقایسه چه نتیجه‌ای ارائه می‌گردد؟ حباب مشهور مسکن موجب افزایش سه برابری قیمت مسکن در طی 20 سال گردید، سپس 40 درصد از ارزش خود را در طی چند سال از دست داد.

حباب بازار سهام در سال 1929 که در طی 1920 -1929(Roaring 20s) شاخص بازار سهام 6 برابر افزایش یافت. پس از وقوع شرایط نزولی پس از آن، قیمت سهام شرکت‌ها به ارزش اصلی خود بازگشتند. در مقایسه، ارزش کنونی بیت‌کوین به دلار(BTC/USD) ده برابر بیش از قیمت 400 دلاری خود در سال 2016 است.

آموس اظهار داشت:

نه‌ تنها نمی‌توان بیت‌کوین را با حباب‌های تاریخی مقایسه کرد، بلکه می‌توان گفت افزایش سریع قیمت آن در مقایسه با شرکت‌های موفق و نوآور بی‌نظیر است. می‌توانم بگویم تاکنون هیچ چیزی به سرعت و اندازه‌ی بیت‌کوین افزایش قیمت را تجربه نکرده است. Saifedean Ammous

نقاط قوت بیت‌کوین در مقابل ارز فیات

چگونه قیمت بیت‌کوین در یک بازه‌ی زمانی کوتاه به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد؟ اسرار این ویژگی در طراحی بیت‌کوین نهفته است. محدودیت عرضه‌ی 21 میلیون بیت‌کوین، آن را به شکل کمیابی و ارزشمندی از پول تبدیل کرده است.

بعلاوه، برخلاف بانک‌های مرکزی، عرضه(استخراج) بیت‌کوین (با محدودیت 21 میلیون) رشد قیمت این رمزارز را موجب می‌گردد.

این ویژگی پیش‌بینی وضعیت بیت‌کوین را بیشتر امکان پذیر می‌سازد. نه‌ تنها تمامی اشخاص از تعداد بیت‌کوین‌ها در ده و یا صد سال آینده اطلاع خواهند داشت، بلکه این داده‌ها شفاف و قابل اعتماد هستند.

آموس به ویژگی مهم دیگری که نقش مهمی در اقتصاد بیت‌کوین ایفا می‌کند نیز اشاره کرد: تنظیم سختی استخراج.

وی گفت: «تنظیم سختی استخراج بیت‌کوین آن را به یک دارایی مالی یکتا تبدیل می‌کند که با هدف افزایش سریع قیمت ایجاد شده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تنظیم سختی استخراج همانند وزنه‌ی تعادلی در برابر نوسانات هش‌ریت بیت‌کوین(و یا به عبارتی دیگر توان محاسباتی شبکه‌ی بیت‌کوین) و همراه با قیمت معاملاتی این رمزارز عمل می‌کند.

آموس اظهار داشت تفاوت میان پول رایج و بیت‌کوین عملکرد خطی آن است که چرخه‌های رونق و سقوط را موجب می‌گردد. با این وجود بیت‌کوین دارای حلقه‌ی بازخورد مثبت است که حتی با وجود نوسانات قیمتی در طول زمان شبکه را تقویت می‌کند.

این ویژگی بیت‌کوین را که به‌ طور متفاوتی از پول رایج در جامعه، تولید آن به عرضه و تقاضا بستگی دارد، کاملا منحصر بفرد می‌سازد.

در حالی که به‌ طور پیوسته ارزهای فیات بیشتری عرضه می‌شوند، بیت‌کوین نخستین دارایی خود تنظیم است که بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، ماینر‌های با کارآمدی بالا را در شرایط سودآوری قرار می‌دهد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت، بیت‌کوین دارای حباب نیست، بلکه اصلاح قیمت بیت‌کوین رشد آن را در آینده نوید می‌دهد.

آیا با غیر ممکن بودن امکان مقایسه‌ی بیت‌کوین با دیگر حباب‌های تاریخی موافق هستید؟ به نظر شما شرایط صعودی برای بیت‌کوین بار دیگر تکرار خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4]

منبع
Bitcoinist
دکمه بازگشت به بالا